CNS Fujian este cel de-al doilea portavion construit in China dar, in acelasi timp, este primul portavion CATOBAR al marinei chineze si acest lucru reprezinta un mare salt inainte pentru ca exista o foarte mare diferenta de capacitate de lupta intre un portavion CATOBAR si unul de tip STOVL sau STOBAR. Foarte mare diferenta…
Deocamdata chinezii si-au scos noul portavion la teste pe mare, asta dupa ce pe 21 aprilie au avut loc teste cu sistemul de propulsie. Mai este inca foarte mult timp pana cand CNS Fujian va deveni operational, inca nu are avioanele care ar trebui sa-i completeze grupul aerian, dar spre deosebire de primele doua portavione ale marinei chineze: CNS Liaoning – fost Varyag si CNS Shandong (o varianta ceva mai mare a primului), actuala nava aduce multe noutati pentru chinezi.
In primul rand CNS Fujian are un deplasament de 80 de mii de tone de unde rezulta ca va dispune si de un grup aerian mai mare, in al doilea rand avioanele sale vor fi lansate cu ajutorul catapultelor electromagnetice (trei bucati) si deci vor putea sa decoleze cu plinul de combustibil facut si incarcate cu armament la maximum posibil, iar in al treilea rand – foarte important – nava chineza va beneficia de un avion de tip radar zburator – KJ-600 – similar ca misiune aparatului american E-2 Hawkeye AEW, iar beneficiile acestui radar zburator sunt insemnate.
Astfel, primul portavion clasic chinezesc va aduce fara indoiala un aport important flotei, generand noi provocari vecinilor japonezi. Care Japonia va opera candva in viitor doua portavioane mici dotate cu F-35B, in timp ce chinezii se crede ca vor avea la bordul noului lor portavion un avion nou – J-35, derivat din J-31 „Gyrfalcon”.
Dar chiar daca in urmatorii ani grupul aerian va fi compus din mai clasicele J-15, tot ramane faptul ca avioanele chineze vor avea avantajul unei raze mai mari si unei cantitati respectabile de armament, in timp ce F-35B are „picioare ceva mai scurte” si o incarcatura de lupta mai mica. Sigur ca nu comparam calitatea tehnologiei F-35B cu cea a J-15 sau J-35, dar chinezii invata sa opereze portavioane grele, cu un numar mare de avioane la bord, in timp ce vecinii au doar nave care pot fi considerate, cu indulgenta, portavioane usoare/de escorta.
Evident ca pe mare nu doar portavionul conteaza, restul navelor din flota sunt foarte importante, tehnologia lor, numarul lor etc, dar nu putem sa nu observam ca Beijingul a facut pasul cel mare spre o flota dotata cu portavioane CATOBAR, alaturandu-se astfel unui club extrem de select format astazi din doar doua marine nationale: US Navy si La Royale – Marina Franceza.
Sa mai spunem ca formal, CNS Fujian, a fost lansat la apa in iunie 2022 si este o nava cu propulsie clasica, non-nucleara, dar in martie comisarul politic al marinei chineze, amiralul Yuan Huazhi, a confirmat ca un al patrulea portavion va fi construit fara sa dea amanunte despre propulsia lui.
Pe cale de consecinta s-ar putea ca in viitor si marina japoneza sa fie nevoita sa reinvie traditia portavioanelor grele si sa treaca la constructia de nave CATOBAR iar de aici incolo poate ca viitorul Global Combat Air Programme (GCAP) – avionul de generatia a VI-a dezvoltat de japonezi, italieni si britanici sa aiba si o varianta navalizata.
GeorgeGMT