Astfel un lt.col chinez, Leung Guo-liang, sustine ca sistemul lor AWACS este de departe cel mai bun din lume!
Wang Xiaomo,unul dintre cei care au participat la dezvoltarea noului AWACS chinezesc, ridica si el in slavi KJ 2000, declarand ca in acest moment chinezii au un sistem radar aeropurtat care depaseste sistemul omolog american in mai multe puncte esentiale.
Superioritatea radarului chinezesc ar proveni din faptul ca acesta este nou-nout, incorporand tehnologii de ultima ora, in timp ce Boeing E-3C Sentry este cu o generatie in urma. KJ 2000 este un radar de tip Active Phased Array Radar, pe cand americanii au PESA.
Mai cu subiect si predicat chinezii sustin ca ei sunt primii care au instalat un radar AESA functional pe un avion de tip AWACS si ca desi americanii au si ei AESA pe Raptor, lucrurile nu se egalizeaza pe motiva F 22 nu poate fi considerat AWACS 🙂 , lucru cu care si noi putem fi de acord.
Dar, pentru ca exista un “dar”, KJ-ul chinezesc, desi este un AESA de ultima generatie, nu poate atinge inca performantele “Sentry”-ului american, in sensul ca nu poate supraveghea 400 de tinte aeriene simultan si urmarii 100 dintre ele, doar ca si aici chinezii vad partea plina a paharului, sustinand ca si ei si-au modernizat avionica de pe avioane si astfel se mai compenseaza lucrurile.
Un alt avantaj, spun tot aia mici cu ochii oblici, ar fi ca radarul lor aeropurtat are la baza un avion militar rusesc, pe cand americanul are la baza un avion civil si pe cale de consecinta asta chinezescu’ merge si pe piste rudimentare, este mai putin vulnerabil in fata conditilor meteo… In acest moment se studiaza posibilitatea ca toate radarele zburatoare chinezesti sa aiba posibilitatea de a detecta F 22 Raptor, avion pentru care chinezii au facut se pare o obsesie. Cum au de gand sa-l detecteze nu ne-au spus inca.
Daca ne uitam un pic in spatele laudaroseniei baietilor cu ochii oblici, vedem ca lucrurile nu sunt chiar asa cum par: in primul rand un Boieng E-3C Sentry are o raza enorma, poate fi alimentat in zbor si are ca plafon de lucru +10km, astfel ca nu vad ce relevanta ar avea faptul ca nu poate ateriza pe pista mai prost amenajate sau ce treba are vremea rea cu plafonul lui de zbor?
In acelasi timp Sentry n-o avea radar activ, dar detine alte “bucurii” la bord care pot cauza necazuri semnificative, aparatul avand capacitatea sa duca fara probleme un razboi electronic dur impotriva inamicului si fara radar AESA. Daca americanii folosesc in continuare un radar PESA or sti ei ce-or sti.
Si ca ulltima nedumerire, daca chinezul este cu o generatie in fata americanului, cum dracu se face ca este, la neivel de performanta, cu mult in urma acestuia?!
GeorgeGMT