… si este din ce in ce mai amuzant. Intre timp companiile implicate si-au schimbat si numele, sa para ca totusi fac ceva si avem, in mod oficial, astazi Rheinmetall si KNDS Deutschland (adica Krauss Maffei Wegmann) de partea dreapta a Rinului, iar de partea stanga avem KDNS France (adica Nexter) si posibil Thales.
S-au mai semnat niscai memorandumuri de intelegere (de unde se vede treaba ca si noi avem influenta asupra altora), cei doi ministrii ai apararii si-au asumat programul si au hotarat ca lucrurile sa fie imediat demarate, existand senzatia ca in sfarsit viitorul tanc, grup de tancuri, grup de vehicule, dracu sa le ia etc vor zdrangani un pic din senile.
Intre timp, ministrul francez al apararii ne explica cum este cu partea plina a paharului si ne arata spre concurenta. In primul rand, spune domnul Sébastien Lecornu, rusii s-au facut de ras cu T 14 Armata, un tanc mai mult experimental decat gata de lupta, nici macar n-au avut curajul sa-i faca vant spre Ucraina. Aici are dreptate.
Americanii ar sta chiar mai prost decat rusii, crede domnul Lecornu, aliatii nostri de peste Atlantic neavand nici macar un program de inlocuire al Abrams, desi GDLS a prezentat inca 2022 un nou concept (nu neaaparat un tanc cu totul nou) – Abrams X, dar trecem peste acestea si aflam ca pe 26 aprilie s-a semnat un memorandum de intelegere care are in vederea Faza 1A. In acelasi timp cele doua parti au cazut de acord sa dea prioritatea cerintelor tehnico/tactice ale programului in defavoarea intereselor propriilor companii. Aiurea, doar vorbe-n vant, dupa cum vedea mai departe.
Ministerul francez al apararii ne explica, ca se vede treaba nu avem capacitatea intelectuala sa pricepem lucruri complexe, cum ca MGCS este: “Much more than a traditional heavy armored vehicle, the MGCS is designed as a multi-platform system: a tank itself, equipped with a large-caliber gun, accompanied by other interconnected complementary modules [a heavy armored vehicle equipped with powerful anti-tank missiles, a natively robotized support vehicle equipped with laser weapons, drones and other innovative weapons].” Deocamdata, concluzionam noi, MGCS nu este nimic pentru ca nu este, iar ideea unei platforme comune pentru o familie de vehicule blindate grele le-a venit deja rusilor cu al lor program Armata.
Nu explica ministerul apararii cum programul pentru viitorul tanc european, lansat inca din 2017, nu a ajuns nici macar la un numitor comun si deocamdata nimeni nu stie cum va arata.
Si daca onoratul minister nu stie ii spunem noi, un proiect de tanc incepe cu tunul: cu tun vrei sa ai, ce calibru, ce lungime. Dar conform unor surse bine informate (siteul german Hartpunkt) cele doua parti inca nu au reusit sa ajunga la un acord in privinta tunului: ori cel al Rheinmetall de calibrul 130mm/L 51, ori cel al Nexter, calibrul 140mm.
Astfel incat se discuta, conform siteului german, ca turela sa fie astfel proiectata incat sa poata fi montat oricare dintre cele doua tunuri, la optiunea onoratului client, dar daca mergem pe calibre diferite unde sa mai fie interoperabilitatea intre membrii NATO?!
O astfel de abordare este una de tip neserios, daca se va dovedi reala, pentru ca inca din anii “70 calibrul tunului de pe tancurile NATO era uniform: 105mm, mai apoi 120mm pentru absolut toata lumea si acum MGCS ne ofera ce? Diversitate?!
Ministrul german al apararii declara: „there is still a long way to go before implementation, but an important step has now been taken, preceded by several months of negotiations.”
In mod oficial, s-a cazut de acord ca deocamdata problema tunului sa fie lasata de-o parte, cica ambele tunuri vor fi testate si in functie de peformante va fi ales unul dintre ele. Serios?!
Intrebarea serioasa vine la sfarsit: oare germanii si francezii sunt in stare sa dezvolte un tanc in comun? Dar un avion de generatia a VI-a? Pentru ca daca dupa sapte ani nu se cunoaste nici macar calibrul tunului de ce am fi optimisti ca dupa inca sapte ani vom vedea ceva concret?
Dar ca sa fim corecti pana la capat, intelegerea dintre cele doua parti implica constructia unui demonstrator tehnologic iar cele doua parti isi asuma intentia ca vehiculele care vor fi construite in cadrul MGCS sa intre in dotare in 2040. Un lucru interesant este ca sistemul de propulsie se doreste a fi unul diesel-electric, iar turelele vor fi automate, echipajul urmand (2-3 membrii) sa fie gazduit numai in corpul vehiculului blindat (solutie ruseasca in cazul T 14 Armata).
Impartire programului ar fi cam asa:
- – Platforma senilata – Germania
- – Turela, tunul si munitia – Ftanta/Germania
- – Armamentul secundar, inclusiv racheta AT – Franta
- – Comunicatii, comanda si control – Franta
- – Simulatoare – Franta/Germania
- – Senzori – Franta
- – Protectia pasiva (blindaj) si activa – Germania
- – Infrastructura – Franta/Germania.
Contractele ar trebui sa fie semnate in 2025.
GeorgeGMT