China a lansat primul sau portavion CATOBAR (Type 003) si cu aceasta ocazia a intrat in extrem de selectul club al marinelor militare catre detin si opereaza astfel de nave (US Navy si La Royale).
Conform cu declaratiile oficiale, nava are un deplasament de 80 de mii de tone, o lungime de 320 de metri si va putea opera aparate de tip radar zburator – KJ 600, avioane cu raza de actiune mai lunga si care vor putea decola incarcate la capacitate maxima cu arme si combustibil, avand un avantaj in fata portavioanelor japoneze din clasa Izumo (care opereaza F 35B) si a celor indiene de tip STOBAR.
De remarcat ca in prezent marina chineza operaza doua portavioane de tip STOBAR (unul ex-sovietic si cel de-al doilea copie a primului) dar odata cu CNS Fujian lucrurile se schimba dramatic. Tot conform Beijingului, noul portavion detine catapulte electromagnetice (3 bucati) la fel precum si americanii pe noua lor clasa de portavioane USS Gerald R. Ford, doar ca portavioanele americane sunt nucleare, cel chinez nu, iar respectivele catapulte (pe langa faptul ca americanilor le-a luat mult pana sa le puna la punct si nici acum nu sunt 100% ok) consuma foarte multa energie electrica.
CNS Fujian nu reprezinta o clasa de nave prea numeroasa, ba se pare ca Fujian este singura nava din clasa ei, de unde putem intelege ca portavionul inseamna mai mult un demonstrator tehnologi si nava-scoala decat portavion functional, mai ales daca tinem cont de faptul ca experienta chinezilor intru operarea unei astfel de nave este fix zero.
Prototip J-15T
Daca mai tinem cont de faptul ca China opereaza submarine nucleare, avand deci experienta cu reactoarele nucleare necesare unei nave putem sa concluzionam ca viitoarea clasa de portavioane CATOBAR va fi una cu propulsie nucleara.
Type 003 este probabil sa opereze si aparate dedicate lansarii cu catapulte: J-15T si J 15D (aparat dedicat razboiului electronic).
Type 004 reprezinta viitorul marinei chineze, portavioane CATOBAR poate chiar mai mari decat Type 003, probabil nucleare si care vor avea la bord avioane de lupta ceva mai performante decat clonele rusesti de pe actualele portavioane chinezesti.
Una peste alta, Japonia va trebui sa faca ceva, portavioanele sale mici si cu F 35B la bord nu pot face fata unei nave de + 80 de mii de tone dotata cu catapulte, in timp ce India va trebui sa faca ce-o sti si sa-si lanseze cat mai repede la apa primul portavion CATOBAR, altfel China va fi contrata doar de US Navy si portavioanele sale.
Beijingul ridica stacheta iar cursa inarmarilor in Pacificul de Vest se amplifica, numai bine ce Japonia si Coreea de Sud au anuntat ca vor opera portavioane de mici dimensiuni dotate cu F 35B si China lanseaza primul CATOBAR. Iar un CATOBAR face parte din categoria grea a portavioanelor si bine ar fi sa nu te duci dupa o astfel de nava cu Izumo dotat cu F 35B.
In cazul CATOBAR discutam despre un portavion greu care poate opera un numar mare de aparate cu raza mai mare decat un F 35B, la care se adauga radarul aeropurtat.
GeorgeGMT