F-16V decoland
Cu speranta nestramutata ca factorii de decizie ai Romaniei vor continua sa caute cu incapatanare singurul avion de generatia a 4-a accesibil noua (adica doar variante vintage) din depozitele de lucruri folosite ale altor tari mai mult sau mai putin partenere din NATO, si anume F16, ar fi interesant de analizat ceea ce inseamna o modernizare la standard V, modernizare refuzata noua pana acum de catre proprii factori de decizie in cazul variantei avioanelor portugheze.
F-16 BL52+ polonez si gama de dotari vs MIG-29
Daca varianta initiala, echivalenta BL-52+, la care spera Romania in 2011(similara cu cea poloneza), varianta prezentata in articolul “Pana la urma vor fi avioane F-16 noi-noute…”, era una mai mult decat decenta, cu motor Pratt & Whitney F100-PW-229 de 129.4 kN, motor care inglobeaza si elemente de pe motorul F119 al F22 Raptor, varianta V este in schimb ultimul racnet in materie, ingloband majoritatea imbunatatirilor BL-60 (printre care radar AESA AN/APG-80Active Electronically Scanned Array si cel mai puternic motor instalat pana acum pe F16, si anume General Electric F110-GE-132 turbofan, cu o forta maxima de 144.6 kN si priza de aer “Big mouth” aferenta )… dar si un pret pe masura, pret care se apropie sensibil de primele estimari pentru F-35 Lightning II.
Motorul General Electric F110-GE-132 de 144.6 kN
F-16 D Bl52 grecesti
Astfel Taiwanul, care are in jur de 150 de avioane F16A/B Block 20, s-a hotarat sa modernizeze la standard V 145 de aparate, negocierile desfasurandu-se pe durata mai multor ani. Dupa ce initial, prin 2006, Taiwanul ceruse 66 de avioane noi F16 C/D iar Washingtonul a tergiversat achizitia timp de 5 ani datorita presiunilor Chinei, in cele din urma insistenta Taiwanului s-a focalizat pe modernizarea flotei sale de F16 in uz la nivelul V, aparut intre timp in oferta Lockheed-Martin. Scrisoarea de intentie (Letter of Offer & Acceptance -LOA) a fost semnata intre guvernele celor 2 tari pentru suma de 3,8 mld. $, contractul intinzandu-se pe perioada 2012-2021, si fiind considerat o solutie aplicabila fortelor aeriene ale Taiwanului pentru urmatorii 15 ani.
F16 A/B Block20 taiwanez
In afara de aparatele F16, fortele aeriene taiwaneze (ROC AF) mai au in dotare 57 de aparate Mirage 2000-5 (Mirage 2000-5EI/DI), aproximativ 131 bimotoare AIDC F-CK-1 Ching-kuo si 65 de avioane Northrop F-5E/F Tiger II (32 F-5E/RF-5E, 33 F-5F biloc) dintr-un total de 308 bucati construite local sub licenta de catre AIDC intre anii 1973-1986.
Mirage 2000-5 taiwaneze
Mai jos este si o tabela a previziunilor de operare a diverselor tipuri de avioane precum si rata de disponibilitate a aparatelor. Tocmai gradul de disponibilitate a aparatelor F16A/B de maxim 70% ar trebui sa dea de gandit responsabililor din Fortele Aeriene Romane, rata avioanelor Mirage2000 situandu-se la 75% iar a AIDC F-CK-1 Ching-kuo, produs local, la 80%. Acest lucru se poate dovedi foarte pagubos cand dispui de o flota redusa de avioane, de pana in 48 de bucati si estimarea vine sa intareasca informatiile despre flota poloneza de avioane F-16 BL-50/52 (polonezii plangandu-se de o disponibilitate a propriilor avioane de 65%, desi anumite componente, motoarele si o parte din mentenanta se fac local). Este clar ca pentru a reduce cat mai mult costurile de operare si a creste disponibilitatea avioanelor este important sa integrezi cat mai mult din avionul cu care te dotezi in industria nationala si sa faci integral mentenanta in tara.
Source: The Looming Taiwan Fighter Gap, p. 27
Northrop F-5E/F Tiger II prevazute sa iasa din uz in 2018 (cel din imagine apartine Chile)
Decizia de scoatere gradata din utilizare a avioanelor Mirage 2000-5 are la baza studiile “US-Taiwan Business Council” care au estimat, nu stim cat de obiectiv, ca in anul fiscal 2010 costurile cu ora de zbor pentru Mirage s-au ridicat la 26.670$, comparativ cu 5.340$ la F16 A/B Block20 sau 8.340$ pentru avionul indigen F-CK-1A/B. Cheltuielile cu Mirage 2000 consumand aproximativ 60% din bugetul alocat fortei de avioane de lupta cu reactie taiwaneze, Mirage 2000-5 reprezentand 57 de exemplare active dintr-un total de 388 avioane.
F-16 D
Foarte probabil ca pretul redus al intretinerii F-16 taiwaneze este dat de faptul ca in anii ’80 ai secolului trecut Taiwan-ul a primit asistenta tehnologica americana pentru a-si dezvolta propriul avion usor de lupta, AIDC F-CK-1 Ching-kuo IDF, avion care prelua elemente de la F-5 TigerII si F16 si a fost introdus in serviciu la mijlocul anilor ’90, design insa penalizat de lipsa unor motoare puternice pe care SUA nu a dorit sa le ofere la momentul respectiv sub licenta.
Dincolo de modernizarea Viperelor, din cauza reducerii semnificative a capacitatilor sale aeriene spre orizontul 2020, Taiwanul studiaza si varianta achizitionarii altor avioane noi sau in uz, spectrul cautarilor mergand de la Saab J-39 Gripen, Rafale si Eurofighter, la Boeing AV-8B Harrier II si chiar Boeing F-35B Lightning II , avion de la care F16 V a imprumutat multe inovatii, si catre care se presupune ca face trecerea fiind si interoperabil cu urmasul sau.
Avantajul Saab JAS-39 Gripen este costul scazut de achizitie, operare si capacitatea de a opera de pe piste dispersate si de lungime redusa, ideal ca si riposta in cazul unui atac cu forte aeriene inamice covarsitoare. La fel, AV-8B Harrier si F-35B, cu capacitatea lor de decolare verticala, ar putea reprezenta o solutie de rezerva in cazul in care aeroporturile militare principale sunt greu lovite, Harrier-ul USMC find avantajat de disponibilitatea sa de a fi achizitionat pana in 2020, data la care F-35B s-ar putea sa nu fie inca disponibil spre livrare in ritm multumitor.
F16 Block 60 al Emiratelor
Contractul discutat in 2011 in Congresul SUA la notificarea administratiei Obama si insistentele senatorului John Cornyn, prevedea o suma totala de 5,3 mld.$, adica aproximativ 36. mil$/aparat, suma care includea pe langa modernizarea la standard V a celor 145 de avioane si munitii, cum ar fi: 140 rachete AIM-9X Sidewinder si sisteme de sprijin, bombe ghidate prin GPS (GBU-31v1 si GBU-38 JDAM), Laser JDAM (GBU-56) sau GPS Enhanced Laser Guided Weapons (GBU-10 Enhanced Paveway II) si bombe ghidate prin laser Enhanced Paveway III, incluzand bombe cu senzori atasati CBU-105.
F16 vedere frontala
Aducerea avioanelor F16 A/B taiwaneze la standard V inseamna:
- 176 seturi de radar AESA (Active Electronically Scanned Array) pentru care concureaza Northrop Grumman (SABR) si Raytheon (RACR)
- 128 sisteme de vizare pe casca (helmet mounted cueing system – JHMCS)
Helmet mounted cueing system (JHMCS)
- Ochelari de vedere pet imp de noapte
- Rachete aer-aer AIM-9X
AIM-9X Sidewinder II
- Contramasuri electronice avansate, incluzand sistemele de management al razboiului electronic de tip ALQ-184, containere ECM incorporand DRFM (Digital Radio Frequency Memory)
- Containere ECM AN/ALQ-211(V)9 – AIDEWS (Airborne Integrated Defensive Electronic Warfare Suites) sau AN/ALQ-131
- 26 Containere de tintire pentru munitii aer-sol ghidate, AN/AAQ-33 SNIPER de la Lockheed Martin sauAN/AAQ-28 LITENING de la Northrop Grumman
Container AN/AAQ-28 LITENING
Container AN/AAQ-33 Sniper
- Sistem GPS integrat (GPS_INS)
- 86 terminale legatura de date
- Modernizare a sistemului IFF (Advanced Identification Friend or Foe) APX-113 – transpondere interogare combinate
- HAVE GLASS II pentru carlinga, incluzand “sticla aurita” (golden canopy) bazata pe cea a F-22 Raptor
Si cel al Raptorului
- Alte tratamente pentru reducerea semnaturii termice si radar
- Este de asemenea posibila inlocuirea computerelor modulare de misiune, display-urilor din cabina, echipamentului de comunicatii si a sistemelor de planificare conjugata a misiunii.
F100-PW-229, preferatul nostru si al polonezilor
- Inlocuirea vechiului motor F100-PW-220 cu ultima sa generatie F100-PW-229
F-16 cu “golden canopy”
Dincolo de upgrade, piese de schimb, formare de baza si logistica, Taiwanul a aprobat initierea unui program de antrenament avansat al pilotilor sai, in valoare de 500 mil.$, la baza Luke Air Force Base din Arizona.
In paralel cu cererea Taiwanului, Lockheed Martin se pregateste sa intampine o cerere din partea fortelor aeriene SUA care, din cauza intarzierilor din programul de livrare a F-35 Lightning 2 (incetinire care va ajuta congresul SUA sa reduca bugetul Pentagonului cu 479 mld. $ pe o perioada de 10 ani), au pus la punct un program “stop-gap”, de modernizare la standard V a aproximativ 350 de avioane F16 din propriul inventar, totul evaluat la 2,8 mld.$ (“U.S. plans $2.8 billion upgrade of F-16 fighter” ).
|
YF-16 |
F-16A |
F-16C Block 30 |
F-16E Block 60 |
Crew |
One |
|||
Length |
49 ft 6 in (15.1 m) |
49 ft 5 in (15.1 m) |
49 ft 4 in (15.0 m) |
|
Wingspan |
31 ft 0 in (9.45 m) |
31 ft 0 in (9.45 m) |
31 ft 0 in (9.45 m) |
31 ft 0 in (9.45 m) |
Height |
16 ft 3 in (4.95 m) |
16 ft 8 in (5.08 m) |
16 ft 8 in (5.08 m) |
16 ft 8 in (5.08 m) |
Empty weight |
16,300 lb (7,390 kg) |
18,900 lb (8,570 kg) |
22,000 lb (9,980 kg) |
|
Maximum take-off weight |
37,500 lb (17,000 kg) |
42,300 lb (19,200 kg) |
46,000 lb (20,900 kg) |
|
Maximum speed |
Mach 2.0 |
|||
Combat radius |
295 nmi (546 km) |
|||
Engine |
PW F100-PW-200 |
|||
Thrust |
23,800 lbf (106 kN) |
28,600 lbf (127 kN) |
32,500 lbf (145 kN) |
|
Radar |
AN/APG-66 |
AN/APG-68 |
AN/APG-80 |
Evolutia variantelor semnificative ale F-16
F-16 C
Fortele aeriene SUA vor selectiona “cele mai bune aparate din flota” de 1000 de F-16, majoritar Block-50 si Block 40 (aproximativ 640 de bucati distribuite intre unitati active si de rezerva) pentru programul de modernizare care se va desfasura pana prin 2020. Pana in prezent au fost livrate 4.450 de avioane F16 catre 26 de natiuni iar mare parte din aceste aparate pot face obiectul unei modernizari similare la standardul V. Astfel lucrarile de modernizare se vor focaliza pe “configuratii comune” care vor maximiza flexibilitatea operationala si vor minimiza costurile de operare, dupa cum se exprima Secretarul fortelor aeriene ale SUA, Michael Donley.
Schita F-16
De asemenea, directorul de dezvoltare a afacerii la programul F16 al Lockheed Martin, Bill McHenry, sustine ca structurile aparatelor Block 40 si Block 50 au fost proiectate initial pentru 8000 de ore de serviciu, in functie de sarcini si alti factori, insa asteptarile au fost depasite putandu-se exploata aceste structuri pana la 12.000 de ore, cu un ansamblu de modificari structurale care vor costa mai putin de 1 mil.$/avion. Testarile vor continua si in acest an pentru a determina capacitatea de extindere a ciclului de viata al structurilor avioanelor F16 in uz.
F-16 in formatie
McHenry a mai precizat ca orice integrare trebuie sa fie aplicabila oriunde in parcul de F-16 iar unul din obiectivele cheie al acestui pachet de modernizari este pregatirea operatorilor sa devina “interoperabili” cu F35.
Pachetul de modernizari pentru flota taiwaneza si cea a SUA vor sta la baza unui nou standard pentru F-16, cu conditia ca detinatorii aparatelor sa nu se indeparteze prea mult de varianta standard prin customizari facute cu alte firme, cum este cazul Coreei de Sud care a ales modernizarea cu BAE Systems a avioanelor sale KF-16. Alaturi de cele 550 kituri de modernizare pentru avioanele celor doua flote, Lockheed-Martin spera sa obtina contracte pentru construirea a 100 de avioane noi pe piata externa…
Oare Romania este numarata la acest capitol? Avand in vedere dragostea deosebita si incapatanarea factorilor nostri de decizie fata de Lockheed Martin, eu cred ca ar trebui.
F16-XL – NASA
Personal, consider ca un derivat foarte interesant al F16-V, atat pentru Lockheed Martin cat si pentru noi ar fi fost o continuare a design-ului F16-XL, asa cum am prezentat si in materialul mai vechi “Multirolul si optiunile Romaniei”. De altfel aceasta a fost varianta de plecare pentru F-16 BL-60 al EmiratelorArabe, dar din motive necunoscute noua s-a decis revenirea la varianta standard.
F16-XL
F-16XL V ar putea reprezenta o relansare a liniei F-16, aproape un avion nou, cu piese si pachete de upgrade comune cu vechiul design standard, putand reface “sex-apealul” lui F-16 fata de potentiali noi clienti din tari care nu au acces, din varii motive – inclusiv financiare, la programul F35. Mai ales daca ar ingloba noi elemente, cum ar fi prizele de aer DSI, motor cu tractiune vectoriala in optiune, piloni conformi, etc.
Si tot F16 XL
Insa cred ca va trebui sa ne multumim cu mult mai putin… macar de-ar fi avioane noi!
Oare ar fi atat de greu, chiar si in varianta second-hand, sa gasim 24-48 de F-16 cel putin la nivel BL-25 daca nu chiar BL-40 in stocurile SUA, care sa aiba o resursa de cel putin 4000 de ore de zbor ramase din vechea rezerva de 8000 si care sa fie extinsa spre 10-12000 in cadrul programului de modernizare al Lockheed Martin?! Chiar si o modernizare la nivel BL-52+ plus acele feature-uri ale standardului V disponibile pe moment (mai putin radarul AESA) la un pret de 30mil.$/ bucata ar duce totul la un pret de 720mil.$ respectiv 1,44 mld.$ – care ar putea fi recompensat cu offset, dupa modelul tranzactiei propuse noua de EADS pentru EF Typhoon, preluand aparatele de catre firma constructoare, si cu offset sprijinit de un credit al guvernului SUA…
F16 XL – „evolutie” (deviant art)
Marius Zgureanu