Romania Military

Conceptul de turboreactor modular de antrenament DART

Deocamdata nu este vorba decat un concept… o idee a micii echipe de proiectare de la Dart Jet. Acestia au fost ajutati de catre instructori Fast Jet, veterani din RAF, alaturi de cei de la UKTI si Fielding Aerospace Consultants. De asemenea se lucreaza cu companii din afara sferei aeronautice, specializate in prototiparea rapida pentru Formula 1 si materiale compozite, solutie care ar putea reduce si mai mult costurile.

Concept: Tristan Crawford/Render Kaktus Digital

Conceptul, la care se lucreaza din 2010, pleaca de la un fuselaj comun la care se pot adauga apoi modular, in functie de cerintele clientului, aripi cu profil curbat sau sageata (in functie de cerinta trainer de baza/avansat) si o gama de motoare cum ar fi categoria Williams FJ44 sau Honeywell F124 (15kN- 27kN). O alta idée este un ecran plat de cabina care poate fi extras de pilot pentru pregatirea misiunii sau analizarea rezultatului acesteia

Designerii, prin seful de proiect Tristan Crawford, sustin ca tocmai modularitatea solutiei, de la aripi, la motoare, cabina si la trenul de aterizare, in jurul unui fuselaj comun este cea care va permite reducerea costurilor, alaturi de alte inovatii. Aspectul modular se refera la preconfigurarea in linia de productie, pastrandu-se 90% structura comuna intre derivati.

Structura este proiectata din start pentru gama de acceleratii +9g/-3g iar viteza maxima variaza intre 0,9 Mach in varianta de trainer avansat cu aripi sageata, si 650 km/h in varianta de baza, cu aripi drepte.

Variante cu aripa dreapta si sageata. (DARTJet)

Anvergura variantei cu aripa si deriva dreapta ar atinge 10m, iar in versiunea cu aripa sageata aceasta ar fi de putin peste 9m. Masa de decolare ar fi de 3,5 tone in prima varianta si de aproape 5 tone in a doua.

Varianta premium va fi echipata cu capabilitati AoA (unghi de atac) ridicat, radar cu apertura sintetica, sonda de realimentare in zbor si cabina compatibila pentru ochelari cu vedere nocturna (NVG).

Producatorii tintesc intrarea pe piata in jurul lui 2020 iar cota vizata poate atinge 10% din totalul global de aproximativ 6000 de aparate. Cele mai importante nise previzibile in acest termen par a fi competitia T-X de inlocuire a trainerelor USAF si un posibil inlocuitor al BAE Hawk T1A in cadrul escadrilei Red Arrows a RAF.

IA-63 Pampa

Conceptul, in versiunea de baza, aminteste destul de mult de IA-63 Pampa ca si dimensiuni si performante, poate imprumutand si elemente de la Alenia M346 in versiunea de top…

Cert este ca se cauta investitori si parteneri!

Mariuz Zgureanu

 

Surse:

http://aerosociety.com/News/Insight-Blog/3197/Paris-Air-Show-Day-Zero

https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2015-06-18/dart-jet-introduces-modular-trainer

 

Exit mobile version