Romania Military

Conceptul Saker S-1 avion cu reactie personal

400544_276336515846094_172965972_n

Cei de la Saker Aircraft au iesit pe piata in 2013 cu un concept interesant de avion civil trans-sonic pentru cei cu mai multi bani in buzunar si apetit pentru avioane, si anume Saker 1, avionul avand caracteristici similare unui trainer militar avansat. Conceptul nu era definitivat si a fost prezentat mai mult cu intentii de marketing, de explorare a potentialului pietii si de obtinere a unor eventuale precomenzi care sa ajute la obtinerea prototipului si pregatirea productiei. Astfel, in paralel cu inceperea studiilor detaliate de design intr-un ritm mai lent, urmau a se cauta investitori dispusi sa participe la acest program, abia apoi urmand a se trece la fazele de testare si certificare.

Designul preliminar a fost creat de catre Dave Fawcett, presedinte al Airboss Aerospace, cel care a creat si ghinionistul jet privat ATG Javelin. Desi pare sa imbine elemente ale Boeing F-15 si Lockheed Martin F-35, Sean Gillette, directorul executiv al companiei si pilot militar in retragere, ne asigura ca este un design gandit de la zero. De asemenea se pleaca si cu lectia invatata din cazul ATG Javelin, abordarea fiind diferita atat la design cat si la strategia de marketing.

Saker 1 este conceput sa fie produs in SUA si sa atinga Mach 0,95 in regim de croaziera respectiv Mach 0,99 la viteza maxima. Puterea este asigurata de 2 motoare Williams FJ44-4 turbofan (inca nu exista un contract pentru motoare desi anumite discutii pregatitoare avusesera loc cu producatorul), in jurul carora a fost practic conceput avionul, raportul forta/masa fiind de 0,7 iar viteza ascensionala de 60m/s (respectiv un maxim de 4,267 km/min). Plafonul maxim de zbor va fi de 13720m iar aparatul poate suporta acceleratii 7g/ -3g.

Viteza minima, de pierdere a portantei, este doar 90 de noduri (166km/h), comenzile si aerodinamica fiind astfel proiectate incat avionul sa poata fi pilotat usor, nefiind necesar un antrenament specializat.

Motorul Williams FJ44-4

 

Poza FJ44-4A (propunere pentru motorizarea L-39 Albatros NG)

 

Un mare avantaj al motorului Williams FJ44-4 este rezerva de 5000 de ore de « viata » intre revizii capitale, motorul fiind folosit dual atat in domeniul civil (Cessna CJ4) cat si militar (Alenia M-345 HET in curs de integrare cu versiunea mai mica a motorului FJ44-4M). Toate acestea reduc semnificativ costurile de exploatare ale S-1 la un estimat de 2$ pe mila nautica (1,85km), ceea ce la o ora de zbor parcursa in medie cu 700km/h ar insemna cam 760-800$ sau aproape de 1000$ in cazul vitezei trans-sonice. Motorul FJ44-4 cu canal dual FADEC, aparut in 2007, ofera 16kn (15kN ritm sustinut) tractiune la o masa de 295kg, un diametru al ventilatorului de 640mm si o lungime de 1,742m, totul la un consum specific probabil de 0,7 (lb/hr/lbf).

Tabel comparativ caracteristici motorizari:

Tip motor Rolls-Royce Viper 632 General Electric J85-GE-21B Honeywell F124-GA-200 Williams FJ44-4 Ivchenko-Progress AI-222 Rolls-Royce Viper 680-43 Lotarev DV-2
Lungime 1,806m 1,30m 1,7m 1,742 m 1,960m 1,963m 1,72 m
Diametru 747mm 450mm 910mm 640mm 640mm 737mm 820/640mm
Masa 376 kg 190kg 536 kg 295kg 440 kg 376 kg 439kg
Putere 17,8 kN 15,5kN 28kN 16 kN 24,7 kN 19,39 kN 21,57/24,5 kN
Postcomb. N.A. 22,2kN N.A. N.A. N.A. N.A. NA
Raport presiune 4.3:1 8.3 19:4:1 N.A. 15.43:1 4.3:1 1.4
Consum 1.09 lb/hr/lb 0.97 lb/(lbf·h) 0.81 lb/lbf-hr ~0,7 (lb/hr/lbf) 0.64 kg/kgf-hr NA 0.593lb/hr/lbf
Aeronava IAR99/MB339 F-5 Tiger2 M346 M345 HET YAK-130 MB 339B Hongdu L-15, L-59 Super Albatros

In plus, designerul sustine ca adaugand caracteristicile aerodinamice ale platformei la motorul FJ44-4, avionul ar consuma cu aproximativ 20% mai putin combustibil decat competitorii.

Cabina este biloc tandem, cu interiorul amenajat mai mult pentru siguranta decat comfort, fiind echipata cu scaune catapultabile.

Ca si autonomie, aceasta este usor inferioara aparatelor militare din aceeasi categorie, datorita vitezei superioare, dar atingand totusi 2575km fara rezervoare suplimentare, utilizand cei 1893 litri interni, respectiv 3540km cu 2 rezervoare suplimentare de 380 litri fiecare.

Masa gol a aparatului este calculata la 2500kg iar cea maxima este peste dublul, la 5tone, masa utila fiind de 2720 kg (dintre care probabil 1,5 tone fiind plinul de combustibil).

S-1 poate decola de pe piste scurte, de doar 457m, iar dimensiunile compacte (12,3m lungime, 8m anvergura si 4,6m inaltime), similare cu ale IAR-99 Soim (11m lungime, 10,6m anvergura si 3,9 inaltime), ii permit sa utilizeze hangare de mici dimensiuni, reducand costurile la sol.

Cu toate acestea, Gillette considera ca a fost prudent cu privire la performante si costuri, evitand sa faca promisiuni care nu pot fi tinute.

Desi exista intentia ca avionul sa fie construit integral in Statele Unite, pretul pe exemplar este considerat competitiv,  estimat la 5-7 mil.$/ bucata, in functie de optiunile clientului. Pe parcursul proiectului este foarte probabil ca anumite schimbari si imbunatatiri sa aibe loc pentru indeplinirea conditiilor obligatorii aferente omologarii.

Ramane de vazut in urmatorii ani daca ideea se va concretiza sau va ramane doar un concept virtual, niciodata ajuns sa spintece norii.

Video prezentare date Saker 1:

https://www.youtube.com/watch?v=-u0tfnFQsPo

 

Tabela date tehnice Saker S-1:

 

Saker Aircraft S-1 Specificatii
Viteza max. Mach 1.1
Croaziera rapida Mach 0.99
Viteza croaziera Mach 0.95
Distanta 2575km (3540km rezervor extra)
Plafon 13720m (45,000 ft)
Rata de urcare 4,2 km/min (60m/s)
Incarcare aripa 8,3 kg/m (60 lb/ft)
Forta/masa 0,70
Max G -3/+7g
Echipaj 2, Tandem
Lungime 12,34m (40.5 ft)
Anvergura 8,23m (27 ft)
Inaltime 4,57m (15 ft)
Suprafata aripa 15,8 m2 (170 sq. ft.)
Masa gol 2,8 tone (6,300 lb)
Masa max. decolare 5,2 tone (11,500 lb)
Motor 2 x Williams FJ44-4
Distanta decolare 457m (1500 ft)
Distanta aterizare 457m (1500 ft)
Sarcina 2,4 tone (5,200 lb)
Comb. intern 1900 litri (500 US gal)
Comb. extern 2x 380 litri (2 x 100 US gal pod)

In fine, aceasta ar fi o idee de dezvoltare cu fonduri putine a unui concept pretabil atat pentru piata civila cat si cea militara, refolosind componente din domeniul civil pentru a reduce pretul produsului final. O idee aplicabila si pentru cei care inca lucreaza in aeronautica romaneasca, atat cat a mai ramas, cum este cazul INCAS sau Avioane Craiova.

Marius Zgureanu

 

Surse:

Saker Aircraft

http://www.gizmag.com/saker-s-1-personal-jet-mach-099/27759/

http://www.flightglobal.com/news/articles/saker-aircraft-pitches-s-1-supersonic-personal-jet-386844/

http://www.experimentalaircraft.info/homebuilt-aircraft/saker-aircraft.php

http://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2009-10-14/new-engine-programs

 

Citeste si:

http://www.rumaniamilitary.ro/hongdu-l-15-pentru-ucraina-2

www.rumaniamilitary.ro/mig-21-lancer-o-solutie-inca-viabila-pentru-romania

http://www.rumaniamilitary.ro/avionul-de-antrenament-romanesc-un-proiect-imposibil

http://www.rumaniamilitary.ro/dilema-avioane-craiova-vs-solutia-pentru-fortele-aeriene-romane-o-noua-solutie-pentru-roaf

http://www.rumaniamilitary.ro/iar-sc-xt-sau-nimic-la-avioane-craiova

http://www.rumaniamilitary.ro/proiectul-ares

http://www.rumaniamilitary.ro/scorpion-versus-ares-posibila-competitie-low-cost-cas

 http://www.rumaniamilitary.ro/alr-piranha-concept-de-avion-multirol-usor-elvetian

 http://www.rumaniamilitary.ro/avioane-craiova-reloaded

http://www.rumaniamilitary.ro/evolutii-bae-hawk-vs-iar-99

 http://www.rumaniamilitary.ro/f-5-tiger-ii-si-cele-9-vieti-ale-sale

 http://www.rumaniamilitary.ro/iar-99-td-urmas-al-iar-99-soim-si-precursorul-unei-noi-generatii

http://www.rumaniamilitary.ro/iar-109-swift-date-tehnice

 

 

Exit mobile version