Romania Military

Conferinta de presa Ministrul Apararii

Foto: Petrica Mihalache

 

Nimic clar, doar „poate” si „mai vedem”, dar sunt si cateva lucruri interesante, printre care:

 

1)Programul „Agilis” n-ar fi chiar mort de tot el ar putea sa se transforme din transportor blindat amfibiu intr-o achizitie de MLI Puma. Gabriel Les a explicat ca Ministerul pe care-l conduce a ales: ori Agilis amfibiu, ori Puma pe senile si, evident, cu totul neamfibie. Doar ca Agilis vs Puma n-are sens, cele doua vehicule or fi ele blindate dar nu fac parte din aceiasi clasa, nu sunt intersanjabile.

De aici putem merge pe doua carari: ori MApN-ul vrea sa scape de Rheinmetall si o da la intors, fluturandu-le germanilor galusca umpluta cu „Puma” pentru ca renuntarea la Agilis sa fie mai usor digerabila, ori Armata chiar vrea MLI Puma si, cinste ei, a reusit sa ne pacaleasca pe toti, nimeni n-a stiut nimic, un nou MLI nu face parte nici pe departe dintre programele de achizitie aprobate sau macar discutate. De fapt nimeni n-a pomenit vreodata de o noua MLI pe senile.

In acest moment exista un program aprobat pentru modernizarea a 48 de MLI 84, iar generalul Nicolae Ciuca chiar a fost concis cand a vorbit despre achizitia de Pirahna 5 – acesta va fi o MLI.

Bineinteles ca aici vine tare pe turnanta General Dynamics cu Pirahna 4 amfibiu si cum deocamdata tot ce am cumparat a fost de la americani, eu imi sustin varianta pacalirii nemtilor de la Rheinmetall, mai ales ca achizitia a 173 de MLI Puma se ridica la peste 1,5 miliarde de euro, o suma enorma, neaprobata de parlament si oricum greu de gasit in bugetul MApN. Si de aici si zambareala cu „graba” achizitiei, pai de unde graba daca programul asta n-a trecut prin C.S.A.T., parlament etc?

Dar putem sta linistiti, ori Puma de va fi, ori Agilis, integrarea in industria nationala este un fapt cert, ne asigura domnul Gabriel Les, starnind bineinteles zambete subtile daca ne uitam cum am integrat deja Pirahna 5 si cum importam cu voinicie pulbere pentru munitie.

Conferinta de presa AICI

2) In problema, ca de program nu prea mai putem vorbi, achizitiei celor patru corvete si a modernizarii fregatelor Type 22R, domnul Gabriel Les ne-a informat ca am putea avea o „solutie” in 2-3 saptamani, dar ca printre solutiile posibile ar putea sa apara si anularea procedurii. Un lucru interesant, in acord cu ceea ce se intampla in programul Agilis, este si faptul ca nu pretul este criteriul dominant in alegerea „corvetei castigatoare”, ar mai fi si alte criterii, astfel ca degeaba urla domnul Bonsanceanu ca-i tradare si Naval Group ca sunt castigatori daca pe criteriile MApN castigatori vor fi altii, de prin nord Europei si vestul Atlanticului.

3) Eternul si fascinantul program de dotare cu noul avion multirol a prins aripi. Aflam astfel ca daca suntem cu adevarat norocosi, pana la sfarsitul acestui an vom semna cu Portugalia contractul pentru achizitia celor cinci F 16MLU necesare intru compeltarea Escadrilei 53 cu domiciliul la Borcea.

Despre restul de 36 parerile par impartite: MApN-ul ar dori F 16 la mana a doua, eventual modernizate (nu stim la ce standard), domnul Les ne spune cam printre dinti ca americanii s-au gandit sa ne doteze direct cu F 35A, un aparat pe care domnul ministru il considera „un pic cam prea mult pentru noi astazi”. Ramane sa vedem cine pe cine convinge.

4) Fara legatura cu conferinta de presa  a domnului Gabriel Les, ministerul Economiei – surpinzator as spune, a facut rost de peste 170 de milioane de lei pentru repornirea fabricii de pulberi (Fagaras si Victoria), doar ca desi banii sunt deja disponibili, ieri (17 aprilie 2019) abia se discuta despre studiul de pre-fezabilitate. Pre-fezabilitatea – cam doua luni, fezabilitatea 2,3 luni si cam asta-i anul, ne putem lua asadar adio de la investitii in fabrica de pulberi de la Fagaras si pe 2019, noroc ca avem de unde importa.

5) Programul Pirahna 5. Ei bine, aici lucrurile merg foarte bine, nu numai ca General Dynamics n-a livrat nici un transportor blindat pana acum Armatei, dar in Tara au ajuns doar cele de la parada de 1 Decembrie, iar sansa ca macar un transportor gata de lupta sa fie livrat anul acesta este (din punctul meu de vedere) extrem de redusa.

PS Asa si chiar daca am cumpara MLI Puma ce-am face cu ele?! Inainte sa va lansati in raspunsuri savante, care sa va evidentieza profundele cunostiinte de tactica militara, intrebati-va cate tancuri TR 85M1 sunt astazi functionale (pe hartie avem 54 de bucati)? Dar cate tancuri TR 85 clasic mai sunt gata de lupta? Cate TAB-uri sau MLI-uri? Cate camioane DAC? Faptul ca sunt vechi n-are nici o legatura cu gradul de disponibilitate al parcului…

Ei bine, achizitia este doar o etapa, operationalizarea noilor echipamente si mai apoi folosirea lor inseamna cam totul, asadar priviti problema din urmatorul punct de vedere: noi nu suntem in stare sa mentinem operationale tancurile si TAB-urile fabricate de noi insine, desi avem inca uzine unde ar putea fi reparate, cum ne vom descurca cu noile vehicule atunci cand uzina constructoare se afla la 2000 de km, iar piesele si consumabilele sunt muuuult mai scumpe decat suntem noi obisnuiti?

Puma?! 🙂 🙂 ))))))))))

GeorgeGMT

Exit mobile version