Si nici nu se sfieste s-o spuna in public:”nu avem incredere in US Air Forces.” Si n-ar fi prima data cand Congresul da peste nas fortelor aeriene americane. A mai facut-o cu cativa ani in urma cand USAF i se nazarise sa retraga toata flota de A-10 Thunderbolt II – „Warthog”.
Atunci Congresul nu a fost de acord, aparatele au intrat la reparatii generale iar astazi vanatorul de tancuri se reintoarce in Europa, pentru ca ar fi foarte util impotriva bolsevicilor de rit nou.
De aceasta data Congresul s-a ratoit la USAF pe tema F 22 Raptor si nu a fost de acord cu propunerea fortelor aeriene de a retrage 33 de aparate F 22 Raptor Block 20. Generalii americani sustineau ca intretinerea acestor aparate este costisitoare, ca nu se mai gasesc piese de schimb si ca fondurile astfel economisite ar putea sa fie investite intr-o gramada de lucruri interesante: mai multe F 15EX, modernizarea celor 153 de F 22 Raptor care ar ramane in inzestrare, finantarea programului pentru avionul de generatie a VI-a NGAD.
Doar ca Congresul a respins orice atingere a numarului de F 22 aflate in dotare in acest moment, comisiile de aparare din Senat si Camera Reprezentantilor respingand planul USAF si punand pe masa propriul plan care suna cam asa: cele 33 de aparate F 22 Raptor Block 20 vor fi modernizate la standardul Block 30/35, pilotii vor fi antrenati pentru evitarea degradarii capabilitatilor de lupta. Punct!
In privinta numarul de aparate F 22 Raptor aflate in uz nimeni nu se atinge de ele! Capisce?!
Ca sa intelegem de ce Congresul nu are incredere in promisiuniile sau planurile US Air Forces, un membru al uneia dintre comisiile pentru aparare a declarat ca: ”Fortele Aeriene nu-si respecta mereu promisiunile,” si a dat si cateva example: cand in 2010 a propus reducerea numarului de F 22 Raptor la 187 de aparate, Congresul a fost asigurat ca acest lucru nu va conta foarte mult datorita faptului ca USAF dispunea la acel moment de 234 F 15C.
Cu toate acestea lucrurile n-au stat chiar pe roze, costurile cu mentenanta aparatelor F 22 au crescut si colac peste pupaza, aproape in acelasi timp, USAF a inceput si retragerea aparatelor F 15C, lucru care a dus la punerea in discutie a reluarii fabricatiei de F 22 Raptor.
O a doua nemultumire a Congresului tine de numarul de aparate F 15EX pe care USAF le are in vedere pentru achizitie, numar redus de la 144 de bucati initiale la doar 80 de aparate in acest moment.
Pe de alta parte Congresul nu are asa multa incredere in optimismul US Air Forces in ceea ce priveste avionul de generatie a VI NGAD, poate se uita la programul JSF si vede cat de greu a mers si cat de mult a costat.
Air & Space Forces Association aplauda hotararea Congresului: “…satisfied that parliamentarians see the need to protect the most capable fighter of the world against premature withdrawal. And to assure that she strongly agrees that modernizing [the F-22A Block 20] to more advanced configurations is one of the most cost-effective ways to quickly add fighting in the USAF”.
Ceea ce pare corect, sa tai din numarul celui mai performant aparat de lupta din lume fara sa ai nimic de pus in loc nu pare chiar o chestiune de bun simt, dar asa cum scriam la inceput, US Air Forces a mai avut astfel de idei ciudate fiind luata la palme de Congres de i-au mers fulgii si bine a facut Congresul ce-a facut.
Una dintre cele mai “celebre” astfel de idei ramane proiectarea F-4 Phantom (aparat ce a fost folosit atat de US Air Forces cat si de US Navy) ca avion de superioritate aeriana fara tun la bord. Dar odata ce avionul a intrat in razboiul din Vietnam s-a vazut ca fara tun e de rau si i s-a montat tun.
Dar nu sunt singurii, US Army a avut si ea partea ei de urecheala atunci cand a dorit sa inchida linia de productie pentru tancurile Abrams, Congresul nu numai ca n-a fost de acord ci a si prevazut in buget, peste capul armatei, ca un numar de tancuri sa fie trimise la uzina pentru reparatii si modernizari in fiecare an pentru pastrarea capacitatii de productie si a fortei de munca calificate.
In privinta US Navy astia si-au luat-o rau de tot cu LCSurilor lor dar deocamdata Congresul nu i-a certat prea tare si le finanteaza in continuare achizitia semn ca au gasit ce sa faca cu ele, iar razboiul din Ucraina ar putea fi in favoare acestei clase de nave. Tot US Navy a retras din dotare fregatele din clasa “Oliver Hazard Perry” crezand ca distrugatoarele sale fac fata, iar acum se da de ceasul mortii ca nu are fregate si a accelerat la maxium posibil constructia de fregate din clasa “Constellation”, o nava care are la baza fregatele franco-italiene FREMM.
Avantajul americanilor este dat de faptul ca au oameni de calitate atat printre ofietri de rang inalt (generali si amirali) cat si printre congresmeni si atunci cand unii mai fac greseli (omenesti pana la urma) ceilalti pot compensa, in cazul altora insa, de pe malul Marii Negre, n-are nimeni ce sa compenseze deoarece calitatea personalului este jalnica de sus si pana jos si de la stanga la dreapta cu foarte mici exceptii.
GeorgeGMT