Romania Military

Constellation class in loc de Hunter (Type 26) Class?!

Fregata clasa „Hunter”

De ce nu, atat timp cat australienii – se pare – n-au noroc cu navele de lupta, fie ele de suparafata sau de adancime. S-au canonit cu francezii pentru submarine, au negociat o mie de ani si pana la urma bunul simt a iesit invingator: submarine cu propulsie nucleara, mana de mana cu US Navy, ca doar cu US Navy sunt “cangurii” infratiti din 1941 incoace.

Si tinand cont de imensa suprafata de ocean pe care o au de patrulat, ce sa faca australienii cu submarine diesel-electrice? Intr-un sfarsit, ipocrizia ecologistilor locali a fost infranta si s-au dus acolo unde le este locul: submarine nucleare. Nu intram aici in scandalul care a urmat alegerii facute, pe banii lui fiecare este liber sa cumpere ce doreste, dar realist vorbind, submarinele nucleare erau cea mai logica alegere chiar si pentru cel mai chior cangur rezident local.

Revenind la fregate, clasa Hunter este de fapt Type 26 a celor de la BAE System, fregata care a fost aleasa atat de Royal Navy cat si de Royal Navy Australia sau Royal Navy Canada ca noua lor fregata multirol.

La britanici lucrurile merg bine, se lucreaza la prima nava, la canadieni inca se discuta una alta (conform obiceiului pamantului), la australieni a izbucnit deja scandalul

Care scandal are si unele urme de normalitate, adica cerintele specifice australiene sunt mai stranii un pic si au unele urmari dubioase.

Nu cunoastem inca multe amanunte, dar criticii proiectului sustin ca marina lor regala a facut ceva de ne-facut si a ales o nava care inca nu exista. Aici au dreptate. Mai apoi, cerintele locale au dus fregata de la cele 8 mii de tone deplasament maxim standard la zece mii de tone, lucru care schimba destul de dramatic intregul proiect si cam toate performantele navei.

Mai apoi, desi fregata este mai grea cu 20% sistemul energetic al navei nu a fost modificat si de aici ar rezulta o nava lenta, mai putin manevrabila, un consum de combustibil semnificativ mai ridicat, o raza de actiune mai mica.

Pe de alta parte, radarul CEFAR 2, care lucreaza integrat cu sistemul AEGIS, este un mare consumator de energie electrica si odata cu crestere deplasamentului maxim al navei la 10 mii de tone, radarul nu va mai dispune de energie suficienta, astfel incat nava nu va putea opera la viteza maxima si cu radarul la putere mare in acelasi timp…

Unde am mai auzit noi asa ceva? La distrugatoarele Type 45 ale Reginei…

Fata de costuri, in 2018 era alocat un buget de 35 miliarde de dolari australieni pentru noua fregate, plus transferul de tehnologie aferent constructiei navelor in Australia.

Type 26 folosesc un sistem de propulsie mixt de tip CODLOG, adica motoare electrice cuplate la generatoare diesel, iar pentru viteza mare intra in actiune si turbinele pe gaz.

Ministerul Apararii Australian sustine ca problemele exista intradevar dar rezolvarea lor este foarte avansata, necazul este ca nu-i mai crede nimeni, tot asa spuneau si in cazul submarinelor frantuzesti.

Una peste alta, prima nava din clasa Hunter ar fi trebuit sa intre in constructie inca din 2020, apoi se discuta despre 2022, acum se asteapta ca in 2024 sa sudeze prima tabla, mai inseamna si ca bugetul va fi aproape sigur depasit, de unde rezulta ca cineva, acolo, la Canberra nu prea stie ce face, bajbaie cu miliarde de dolari in mana. Si nu referim doar la Hunter-class ci si la programul de dotare cu submarine, elicoptere de atac sau transport tactic si ar mai fi cateva…

Daca in cazul submarinelor australienii mai pot gasi o scuza, in cazul fregatelor mai greu, britanicii lucreaza cu spor la prima nava si nu au raportat probleme.

In cazul fericit in care nu se anuleaza contractul si se cumpara direct de la americanii fregate Constellation (o ironie personala) pe model de submarine, in 2034 prima fregata din clasa Hunter ar trebui sa fie foarte gata de lupta.

PS Intre timp, pe 7 februarie, a fost emis un comunicat in care toate partile implicate ar fi zambit fericite. Configuratia finala a fregatelor a fost stabilita. Daca asa o fi, sau doar pun batista pe tambal ramane de vazut. In principiu, ar fi sa se mai ia de par de cateva ori pana la lansarea la apa a primei nave.

GeorgeGMT

Exit mobile version