Romania Military

Contracte aeronautice… electrice

Chiar daca pare neverosimil iar orizontul realizarii pare departe la prima vedere, lucrurile se misca tot mai accelerat in directia zborului propulsat electric.

 

Cei de la Hyundai Urban Air Mobility au semnat un acord cu start-up-ul britanic Urban-Air Port pentru constructia impreuna a 65 de platforme de aterizare (vertiporturi) pentru eVTOL, UAV si alte vehicule electrice aeriene in SUA, Europa si Asia.

Respectivele platforme sunt dimensionate pentru a avea putin peste jumatate din amprenta uzuala a heliporturilor. Designul propus este forma de trunchi de con acoperit de celule fotovoltaice, cu platforma de aterizare deasupra, locuri pentru pasageri si servicii dedesubt si cai de acces pentru transport rutier si pietonal in jur:

Firma Urban-Air Port prevede a construi 200 de platforme – hub-uri modulare fata redusa – de acest gen la nivel global, in urmatorii 5 ani. In respectiva incinta sa vor asigura incarcarea si intretinerea aeronavelor UAV/eVTOL si a vehiculelor rutiere (autobuze, masini, vehicule pe 2 roti) . Se are in vedere nu doar amplasarea in zone urbane, ci zone rurale mai greu accesibile, veri-porturile putand ajuta si in operatiuni de salvare, situatii de criza sau dezastre.

Deja pentru 2022 este programata deschiderea unei prime astfel de platforme in asociere cu Hyundai, sub denumirea Air-One, locatia fiind Coventry, Marea Britanie.

Locatia face parte dintr-un proiect de cercetare si dezvoltare pentru mobilitatea aeriana urbana, avand alocati de catre guvernul britanic 1,6 milioane USD prin programul FutureFlight Challenge.

Se vor efectua teste operaionale pentru diferite tipuri de vehicule, in program fiind implicat si furnizorul de celule de combustibil cu hidrogen – AFC Energy.

Intre timp, Hyundai lucreaza si la dezvoltarea propriului avion eVTOL pentru uz comercial, asteptat pentru 2028.

 

Si pentru ca am mentionat eVTOL, GKN Aerospace au fost contractati pentru a proiecta si fabrica aripi și sisteme de conectare electrică (EWIS) pentru aeronava VA-X4 eVTOL conceputa de Vertical Aerospace. Acestia vor contribui alaturi de Rolls-Royce (furnizori ai sistemului de propulsie electrica), Honeywell (pentru control de zbor și avionica), Solvay (asigura producia de structuri compozite) si Microsoft (IT), la proiectul respectiv, care cauta firme cu experienta pentru a reduce riscul tehnologic.

Cei de la GKN Aerospace produc deja aripi, ampenaje de coada si cabluri pentru Eviation Alice, tot o aeronava complet electrica, si mai pregatesc un concept eVTOL de dimensiuni mai mari – Skybus. Firma detine 41 de fabrici in 13 tari.

Primul prototip la scara naturala VA-X4, cu o capacitate de 4 locuri, va avea probabil primele teste de zbor anul acesta. asteapta. Este posibil, ca desi avionica Honeywell sa fie gata la timp, sa existe intarzieri cu sistemul de propulsie, aflat inca in dezvoltare la Rolls-Royce.

Daca totul se desfasoara conform planului, certificarea aeronavei VA-X4 este asteptata pentru 2024. In uz comercial, caietul de sarcini prevede o raza de actiune de 150km si o viteza de peste 320 km/h.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=34683

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=34684

 

Exit mobile version