Captor E si Eurofighter la Farnborough in 2014
Eurofighter Typhoon, un excelent aparat de suprematie aeriana, proiectat pentru interceptarea bombardierelor strategice rusesti dar si pentru lupta aer-aer. Un avion nascut in perioada de final a razboiul rece, scump si cam prea specializat pentru lupta aer-aer trage acum si pacatele parintilor sai.
Patru sunt tarile partenere in programul Eurofighter, patru din care doua l-au cam abandonat.
Discutam aici despre sansa ca Typhoonul sa-si primeasca in sfarsit radarul AESA (Captor E, dezvoltat de Selex ES acum Leonardo). Sansa care in prezent este redusa.
Marea Britanie si Italia au anuntat deja ca nu intentioneaza sa-si mai doteze aparatele proprii cu radar AESA, italienii invocand probleme bugetare. Pe surse se aude ca cele doua natiuni nu mai vad necesitatea unui radar AESA pentru Eurofighter atat timp cat ambele opereaza F 35A/B, aparate care dispun de un radar AESA superior Captor E european. Si chiar daca n-ar fi superior, tot nu vor cumpara si AESA pentru Typhoon.
Initial, cele patru state partenere au alocat un milliard de euro (in 2014) pentru dezvoltarea Captor E iar primul zbor al unui Typhoon dotat cu Captor (nu inca AESA) a fost efectuat inca din 2008, de atunci insa tacere.
Germania a anuntat ca aparatele sale vor fi dotate cu AESA, nu se stie insa cand si in ca numar, iar Spania va discuta problema abia de prin 2022.
In aceste conditii, singurele Eurofighter dotate cu radar AESA vor fi cele comandate de Kuwait, in rest sanse relativ mici si un viitor nesigur.
Britanicii pe de alta parte au alte griji pentru flota lor de ET. La Londra urgenta este integrarea rachetei aer-aer de raza lunga Meteor si a Brimstone (aer-sol) si cam atat.
GeorgeGMT