Acesta este articolul cu numarul 3000 publicat pe RomaniaMilitary.ro, in aproximativ doi ani si cinci luni de la lansare!
Astfel competitia pentru dotarea fortelor aeriene sud-coreene cu 60 de avioane multirol noi s-a incheiat destul de abrupt, dupa ce vineri oficialii coreeni au anuntat scurt si clar: 40 F 35A!
Deocamdata ramane deschisa achizitia pentru restul de 20 de aparate, care ar putea sa fie tot F 35 sau nu. In luna septembrie, atunci cand Boeing, cu al sau F-15 Silent Eagle, parea ca scapase in castigator, s-a anulat competitia pe motiv ca avionul celor din Seattle nu ar avea caracteristici stealth suficient de pronuntate.
Nevoia unui aparat cu caracteristici speciale de invizibilitate radar, si dotat cu o tehnologie de ultima ora, este foarte stringenta pentru Seul, atata timp cat doctrina sud-coreeana prevede lansarea de lovituri preventive in ipoteza in care se observa ca Nordul se pregateste de atac. Astfel avioanele F-35A ar detine capacitatea sa atace tinte din Nord fara sa fie observate de radarele inamice, mai clar ar putea ataca rampele de lansare a rachetelor balistice cu focoase nucleare.
Contractul cu Lockheed va fi semnat anul viitor in timp ce avioanele se asteapta sa fie primite intre 2017 si 2021, au declarat sud-coreenii. Pentru restul de 20 de avioane, procesul de achizitie va fi reluat abia in 2023, atunci cand se va putea efectiv sti cat de performant este F 35 si daca se poate merge in continuare pe mana tehnologiei americane, sau este nevoie de o completare a capacitatilor aeriene din alte surse.
Practic coreeni cumpara acum un necesar mediu, urmand ca in viitor sa astepte dezvoltarea si maturizarea tehnologiei stealth, sa operationalizeze cele 40 de F-35A si apoi, in functie de climatul politic si de avansul tehnologiei in domeniul invizibilitatii radar, sa se decida daca se merge in continuare pe o achizitie de inca 20 de avioane-eventual o varianta mai avansata de F-35, sau dimpotriva este nevoie de o suplimentare a numarului de avioane de generatia a V-a din alta sursa.
Insa coreeni nu au renuntat nici la programul lor de constructie a unui avion multirol din clasa lui F-16, achizitia celor 40 de F-35A fiind de fapt strans legata de dezvoltarea programului national KF-X. Astfel cumpararea avioanelor americane (programul F-X III) are ca scop secundar transferul de tehnologie pentru KF-X prin procedura de offset (atat de urata la noi in tara si pe care unii o considera depasita 🙂 ).
De fapt orice achizitie pe planul celor 60 de avioane avea in subsidiar transferul de tehnologie pentru avionul coreean, avion care se asteapta sa zboare pentru prima oara dupa 2020, si care va fi construit in 120 de exemplare. De altfel se poate presupune ca cele 20 de avioane (din totalul de 60) care au ramas de achizitionat dupa 2023 ar putea de fapt sa fie primul lot de KF-X, asta daca sudistilor le iese pasenta.
EADS avea deja o oferta de 2 miliarde de dolari pentru investitii directe in programul KF-X daca avionul Eurofighter Typoon ar fi castigat “competitia celor 60”, iar pe cale de consecinta putem crede ca negocierile dintre Seul si Boeing sau EADS au fost in mare masura o presiune foarte puternica asupra celor de la LM, pentru acceptarea unui transfer consistent de tehnologie in cadrul programului KF-X, lucru pe care coreenii se pare ca l-au obtinut in sfarsit: acces la tehnologia stealth americana pentru propriul lor avion si, cel mai probabil, acces la dezvoltarile ulterioare ale acestei tehnologii
Programul KF-X va fi inaugurat anul viitor prin inceperea R&D cu sprijinul direct al Lockheed, desi guvernul sud-coreean a aratat unele ingrijorari cu privire la posibile restrictii din partea Washingtonului la trasferul de tehnologie dinspre programul JSF catre KF-X, dar LM-ul este foarte increzatoare ca acest lucru nu va fi o problema, mai ales datorita relatiilor cu adevarat strategice dintre cele doua tari.
Iar Randy Howard, seful diviziei LM in Coreea, a amintit foarte buna conlucrare dintre compania sa si Coreea de Sud in cazul altui proiect: T-50 Golden Eagle, proiect incununat de succes si care a fost o cooperare care a avut la baza offsetul pentru o achizitie mai veche a coreenilor de avioane F-16.
Si, ca de obicei, la sfarsit ma gandesc la noi. Asadar Coreea de Sud, un lider mondial in tehnologie, un super-urias din punct de vedere economic si financiar, o tara pentru care banii chiar nu conteza, conditioneaza orice achizitie majora de tehnica de lupta de OFFSET! Bineinteles pe ei ii intereseaza un anumit tip de offset si anume cel in care este implicat transferul de tehnologii inalte, pentru ca de investitii straine si locuri de munca, chiar nu au nevoie.
Asadar un gigant economic nu discuta cu nimeni fara offset, iar in Romania ni se spune ca offsetul este o practica perimata, desueta si atentie mare…ilegala! Si ca sa nu credeti ca mint, nu aveti decat sa vizonati pe RoMilitary Youtube cum directorul ROMAERO Bucuresti a vorbit peste 20 de minute, in cadrul Simpozionului organizat de noi, despre inutilitatea offsetului, despre…ilegalitatea sa, etc, etc, el care ar fi trebuit sa traga cu dintii de investitiile prin offset, sa aiba si fabrica lui ceva de lucru in viitor…
Dar una este Coreea de Sud si politicienii sai, alta biata Romanie si politrucii nostri tomberonezi!
Amin!
GeorgeGMT
Sursa: Defensenews