Se pare ca de-abia intratele in serviciu zburatore cu aripa mobila olandeze NH-90 au un ciclu de coroziune a suprafetelor mult mai accentutat decat estimarile initiale. Pe termen scurt, actualii proprietari vor lua masuri ad-hoc de reparatie, timp in care vor fi inlocuite de suratele mai « batrane » intru Airbus Helicopters AS 532U2 Cougar Mk2, adica Super-Puma, stocate in numar de 9 exemplare dintre care unul revitalizat si posibil a fi operat in 2015-2016 in zona Caraibelor alaturi de U.S. Coast Guard, resursa permitand operarea aparatelorCougar olandeze pana in 2018.
Olandezii au comandat in total20 de elicoptere NH-90, dintre care 12 in varianta navala NFH – NATO Frigate Helicopter(dintre care 7 deja operationale) si 8 in varianta de transpot TTH (Tactical Transport Helicopter).
NH-90 NFH la bordul unei fregate, probleme cu greutatea ?
NH-90 olandeze au luat parte la operatiuni antipiraterie in Caraibe si Somalia, iar la intoarcere s-a constatat ca structura si invelisul sunt afectate de coroziune mai severa decat era de asteptat. Un studiu efectuat de Nationaal Lucht-en Ruimtevaartlaboratorium (NLR, Laboratorul National de Aviatie) arata ca posibilele cauze ale coroziuni sunt greseli de design si erori de productie, dar si materiale inadecvate utilizate in proces, un numar de 92 de probleme de coroziune fiind identificate. Deficienta majora este lipsa etanseizarii in zone unde aerul umed si sarat si apa de mare pot patrunde. La acestea se adauga utilizarea unor materiale inadecvate in zonele expuse, alaturi de acumularea de sare in urma evaporarii apei de mare, in ciuda curatarii si spalarii metodice a elicopterelor.
Au fost comparate 2 elicoptere din serii diferite – N227, versiunea de productie standard de inceput (Meaningful Operational Capability), a fost operat in Somalia intre 20 ianuarie si 8 iunie 2013, – N233, versiune de productie tarzie (Full Operational Capability), care a operat in Caraibe intre 11 august si 13 decembrie 2013. Se pare ca, invers decat ne-am fi asteptat, versiunea tarzie sa fie cea care a suferit mai mult de pe urma coroziunii, fiind mai degradat desi a operat intr-un mediu cu salinitate mai scazuta decat primul.
Intr-o scrisoare adresata ministrului apararii olandez, doamna Jeanine Hennis-Plasschaert, atat producatorul NH Industries cat si agentia responsabila de livrarea elicopterelor mentioneaza ca trateaza problema cu mare atentie si ca au gasit déjà solutii pentru 60% din problemele in cauza.. NH se asteapta ca remedierea completa sa se faca pana in septembrie 2017, insa nu e clar cine va plati pentru modificarile aduse.
Intarzierile in livrarea elicopterelor NH-90 NFH olandeze inseamna ca acestea au zburat mai putine ore decat planificarea, ceea ce duce la insuficienta formare a pilotilor si personalului de la sol. La acestea se adauga modificarile ulterioare cu care personalul va trebui sa se acomodeze, astfel ca ministerul apararii olandez estimeaza 2019 ca si data de integrare deplina in operare a NH-90.
Cougar olandez
Din cauza problemelor de inceput ale NH-90, relativ tarziu gasite, este posibil sa se prefere operarea temporara a mai maturelor Cougar Mk2/Super-Puma posibil si de catre alti clienti ai NH-90, lucru care ar trebui sa ne bucure si pe noi, ca si centru de upgrade si ulterior de productie al acestei clase de elicoptere… datorita unor posibile comenzi suplimentarea pana la remedierea problemelor lui NH-90.
NH-90 italian decoland – video:
https://www.youtube.com/watch?v=2XO7udKdIng&feature=player_embedded
Sursa: Altair.com.pl
Marius Zgureanu