Cine vrea patentul IAR 99 Şoim?
Cum a ratat România export de tehnologie militară în valoare de miliarde de dolari
Directorul Avioane Craiova SA, Radu Costaşuc, a dezvăluit recent de ce a picat afacerea livrării aeronavelor militare IAR 99 Şoim în Indonezia. La sfârşitul anului trecut, Costaşuc a fost în delegaţie în Indonezia, pentru a prezenta modelul IAR 99 Şoim.
„Am fost însoţit de un pilot şi am avut la mine un laptop cu prezentarea avionului. Indonezienii au fost foarte interesaţi şi urma să vină o delegaţie numeroasă la Craiova pentru a testa avionul. Indonezia nu voia numai produsul, ci voia să cumpere tehnologia de fabricaţie pentru a dezvolta avionul acolo. Am întrebat la Ministerul Economiei şi au fost de acord, dar au spus că nu mă pot sprijini oficial. Era un contract mai mare, care ar fi cuprins şi tehnică de infanterie, în valoare de miliarde de dolari“, a spus Costaşuc.
Ulterior, Indonezia a semnat un acord cu Coreea de Sud pentru producţia unor avioane multirol şi achiziţia de avioane de antrenament T-50, dezvoltate de coreeni în colaborare cu americanii de la Lockheed Martin. T-50 este considerat unul dintre cele mai bune avioane de pe piaţa de profil, a intrat în producţia de masă în 2005, însă are un preţ piperat: 20 de milioane de dolari/bucata. T-50 concura cu aparatul rusesc Yak – 130 şi cel de producţie cehă Alca L-159B. Spre comparaţie, preţul unui IAR 99 începe de la şase milioane de euro.
În februarie 2011, o numeroasă delegaţie indoneziană a vizitat Coreea de Sud, oficialii discutând despre achiziţia de avioane de antrenament, tancuri şi rachete. Indonezia vrea 16 avioane de antrenament. AFP şi BBC au relatat că întâlnirea a fost la un pas să ducă la un scandal de spionaj. Trei agenţi sud-coreeni ar fi fost surprinşi când încercau să copieze pe un stick USB date militare din laptopul unui delegat indonezian.
Şoimul nu zboară nici în Israel
Nesprijinit de statul român, IAR 99 nu este promovat nici de israelienii de la Elbit Systems, care au modernizat aparatul românesc. Elbit este consilierul Israelului pentru achiziţia de avioane de antrenament, iar în finală s-au calificat două modele: italianul M – 346 şi sud-coreeanu KAI T-50. Israelul va cumpăra 60 de avioane de antrenament de la una dintre cele două companii.
Bogdan GROSEREANU
Sursa: GDS.ro
RoMilitary
Acum nu stiu ce sanse reale ar fi avut IAR-ul nostru sa prinda cu adevarat un astfel de contract, tinand cont de toate limitarile acestui proiect: vechime, motor, capacitate de incarcare, etc, etc, dar nu asta doresc sa discut prin publicarea acesti stiri, ci vreau sa observam cu totii cum din nou Ministerul Economiei saboteaza, prin incompetenta celor angajati acolo, industria militara romaneasca, in particular si economia nationala in general.
Nu au facut absolut nimic in acest caz, cum nu au facut nimic nici in cazul posibilului contract de livrare pentru trasportoare blindate SAUR 1 catre Irak, sau pentru promovarea SAUR 2 in Columbia, in conditiile in care, anul trecut presedintele Poloniei, impreuna cu cativa ministrii a zburat rapid spre Muntenegru pentru promovarea TBT-ului polonez, si vorbeam acolo de cam 30 de bucati…
Aici nu vorbim de coruptie ci de cel mai grav simptom al birocratiei romanesti: incompetenta generata de numirile politice! Tot felul de „alogeni”, de ratati si imbecili sunt numiti in functii inalte sau mai putin inalte, avand ca singur criteriu relatiile politice sau personale. Oamenii de o foarte slaba calitate, fara nici o pregatire, fara coloana vertebrala ajung sa fie nevoiti sa ia decizii, sa ia hotarari, iar rezultatele s-au vazut altaieri, cand sute de angajati ISU si voluntari din patru judete au avut nevoie de 7 ore sa gaseasca epava avionului prabuit… Pe care intr-un final nici nu l-au gasit ei!
Incompetenta s-a vazut si mai apoi, atunci cand am avut „placerea” sa-l vad la televizor de seful ISU, adica un om cu grad de general, dar cu o fata de analfabet total, cand am avut ocazia sa le vad mutrele de retardati ale sefului ISU Alba si a adjunctului sau, adica oameni cu grade de ofiteri superiori dar care aratu ca niste carutasi (iar expresia fetei nu prea minte niciodata!), cand am vazut un politruc local care, in fata camerelor TV, dadea „indicatii” celor de la fata locului, ca cica domne trebuie sa batem toate drumurile din zona, desi voluntarul caruia i se adresa tocmai ii explicase politrucului abrutizat ca cercetarea drumurilor se terminase.
Incompetenta STS-ului, a celor de Autoritatea Aeronautica Romana, care desi aveau la dispozitie emisia de urgenta de la bordul avionului prabusit care FUNCTIONA, desi avioanele comerciale care zburau la 10000 de metri pe deasupra locului prabusirii semnalau emisia de urgenta, nu au fost in stare sa gaseasca epava dupa mai bine de 7 ore de cautari, norocosul fiind pana la urma un biet padurar local…
Bineinteles nu angajatii ISU sunt de vina ci idiotii care-i conduc!
Cati dintre acesti imbecili vor fi demisi?! Cel mult 1-2 sa inchida gura presei, insa acest accident nefericit ne-a aratat inca o data gradul de penetrare in organigrama statului a cancerului incompetentei, totul generat de politicianism.
Asa ca sa asteptam cu multa „incredere” Marele Cutremur care trebuie sa vina si sa speram ca UE si tarile vecine vor trimite echipe specializate si ajutoare, pentru ca in nadejdea protipendadei adminstrative dambovitewne, n-avem, evident, nici o sansa… Asadar revenirea ecponomica, schimbarea climatului, iesirea din criza, sunte toate bla-blauri pentru fraieri, atata timp cat Romania este condusa si administrata de acesti viermi cu carnet de partid si relatii inalte!
GeorgeGMT