Pentru ca este aproape sigura transformarea programului national TBT 8×8 intr-o achizitie de import, dupa ce UM Bucuresti si Automecanica Moreni vor fi «eliminate » din peisaj, ne propunem sa vedem costurile unui program de inzestrare cu transportoare blindate, luand cateva exemple din ceea ce fac altii. Vom da preturile estimative ale unora dintre vehiculele care ar putea intra in competitie pentru achizitia MApN.
Polonezii care capitalizeaza pe productia Rosomak 8×8 sub licenta AMV Patria, au semnat in 2012 un contract de 630 mil. euro pentru 200 de exemplare, ceea ce ar insemna un pret de 3,15 mil.$ per exemplar, fiind vorba in principal de o versiune de lupta a infanteriei si nu transport (APC). Au trecut insa 4 ani de atunci si preturile au mai crescut putin… contractul pentru Arabia Saudita urcand pretul/vehicul la 6 mil.$, evident in alta configuratie.
Danezii au semnat in decembrie 2015 un contract in valoare de 662 mil.$ cu General Dynamics pentru achizitia a 309 transportoare blindate (APC) Piranha 5. Asta inseamna aproximativ 2,2 mil.$ per exemplar, un pret relativ redus (vorbim de o versiune echipata pentru transportul trupei) si cel mai probabil reprezinta pretul vehiculului la poarta fabricii.
Un alt caz interesant de urmarit este competitia pentru achizitia lituanienilor a unor vehicule 8×8 in versiune MLI (IFV), echipate cu tun cal. 30mm si rachete ghidate antitanc, dar si cu protectie superioara. Boxerul german dar si Stryker-ul celor de la GDLS ajungeau in aceasta varianta la un pret de 4,8 mil.$ / masinarie echipata (pret in varianta destinata US Army). Au fost vizate 84 de vehicule in cadrul unui contract ce totaliza impreuna cu echipamente aferente 599 mil.$.
Spania a relansat in 2015 un RFI care prevede productia a 400 de transportoare blindate 8×8 in configuratie MLI (IFV), totul la un pret estimat de 1,67 mld. $ (1,5 mld. euro), contractul de 99 mil.$ pentru dezvoltarea unui prototip fiind acordat celor de la GDELS – Santa Bárbara Sistemas. Asta ca sa se stie si cat costa dezvoltarea unui prototip de transportor 8×8, nu suma de rasul curcilor cheltuita pana acum pentru TBT 8×8, pe care unii aveau si tupeul sa-l numeasca program de dezvoltare (sau sumele cheltuite pentru SAUR1 si SAUR2)!
Si, ATENTIE, cercetarea-dezvoltare este platita de statul spaniol, clientul, si nu de fabricant!
Si ca sa ajungem la celebrii parteneri impusi in programul TBT 8×8 alaturi de UTI, Iveco-Oto Melara (Finmeccanica), acestia vor livra catre fortele terestre italiene un nou lot de 381 de vehicule Freccia 8×8 multirol, pentru suma de 2,9 mld. $ si livrari intinzandu-se pana in 2024. Vehiculele, destinate a echipa o brigada, ar putea fi echipate si cu noul motor dezvoltat pentru Centauro, iar interiorul este digitizat, variantele de configurare fiind: lupta/sprijin cu foc, antitanc, mortier, punct de comanda si recunoastere. Acesta reprezinta un al doilea lot, primul lot de 249 de vehicule fiind finantat de Min. Industriei.
Ajungem in fine si la una dintre cele mai interesante competitii, si anume “Australia’s Project Land 400”, evaluata la un total de 7 mld.$. In “Phase 2” se are in vedere echiparea australienilor cu 225 de vehicule configurate majoritar pentru recunoastere prin lupta: reconnaissance and counter-reconnaissance (129), command and control (26), joint fires (8), surveillance (17), ambulance (15), repair (20) and recovery (10). Un exemplu de competitor, alaturi de Boxer, este versiunea Patria/ BAE Systems Hagglunds AMV35, echipata cu o turela E35 cu tun automat si alimentare duala cal.35mm. Competitorii vor furniza fiecare cate 2 prototipuri pentru evaluare, in valoare de 7 mil.$ fiecare.
In faza 3, australienii vor achizitia a 450 de vehicule senilate de lupta a infanteriei, care sa inlocuiasca actualele M113AS4.
Pretul total al achizitiei (225 de transportoare pe roti si 450 de MLI-uri) se ridica la 7,1 miliarde de dolari !!! Adica un pret mediu per vehicul de 10.5 milioane de dolari.
Pretul sperie, fiind insa vorba si de echipamente aferente dar si de formare, asimilare in productie si mentenanta locala dar si de costurile de exploatare pe intreaga durata de viata a lotului de vehicule. Mentenanta pentru 20-30 de ani poate depasi dublul costului de achizitie al unui vehicul militar nou, fiind chiar mai importanta decat costul de achizitie initial.
Si in final, ca sa ajungem si la un vehicul blindat 4×4, potential inlocuitor al TAB-C79, sa aruncam o privire la contractul canadian pentru livrarea a 500 de vehicule blindate 4×4 Commando Elite TAPV (Tactical Armoured Patrol Vehicle) de catre Textron. Contractul ar putea fi suplimentat cu inca 100 de vehicule, care ar costa 534 mil.$, mentenanta aferenta pentru primii 5 ani fiind evaluata la alti 105 mil. $.
Le urez mult succes celor (din MApN si nu numai) care isi inchipuie ca inlocuirea a 800 de transportoare blindate 8×8 ale fortelor terestre, cifra revizuita ulterior spre 600, va fi un fleac, mai ales daca macar o parte din productie si mentenanta nu vor fi integrate in tara! La fel pentru inlocuirea lui TAB-C79, ca sa nu mai vorbim de ceea ce inseamna finantarea corecta a unui program national de dezvoltare a unor sisteme de arme!
PS „Clinciul”, intr-un astfel de program, nu este neaparat achizitia in sine si banii aferenti acesteia ci – mult mai important – contractul de mentenanta al flotei. In cazul majoritatii tehnicii de lupta moderne intretinerea pe durata prognozata de explotare costa de 2-3 ori mai mult decat achizitia si din experienta noastra trecuta cunoastem preferinta MApN pentru intretinerea in afara Romaniei (Gepard, trimis cu trenul in Germania, TPS 79R (cica fabricat in Romania ) , trimis cu vaporul in SUA, etc).
Astfel o achizitie facuta fara minte, sau dimpotriva cu prea multa …minte, de catre baieti prea destepti pentru binele nostru, ar putea face ca in perioada de dupa intrarea in exploatare sa ne trezim cu o parte din parc tras pe dreapta datorita costurile prohibitive cu intretinerea.
Marius Zgureanu
Surse:
http://www.army-guide.com/eng/product1296.html
http://snafu-solomon.blogspot.fr/2015/12/denmark-has-placed-order-for-309.html
Citeste si: