Costurile de exploatare din ce in ce mai crescute, si deocamdata doar prezumtive, ale F-35, in toate cele trei variante constructive, au facut ca multi viitori operatori sa se mai gandeasca odata, daca acest avion chiar poate fi folosit asa cum se credea la inceputul programului. Nu trebuie uitat ca programul JSF se lauda cu costuri de zbor la nivelul avioanelor F-16, sau chiar mai mici si ne referim aici in special la varianta “A” cea mai ceruta.
Numai ca odata cu dezvoltarea programului calculele hartiei au fost serios date peste cap, in acest moment vorbindu-se de costuri cu intretinerea cu cel putin 60% mai mari decat cele initiale. Astfel, tari precum Olanda sau Danemarca, dar si Canada sau Turcia se gandesc serios daca F-35 chiar este un avion de care sa aiba nevoie, sau daca si-l mai pot permite. Aceste intrebari atrag dupa sine scaderi de comenzi sau chiar posibile retrageri din program.
Canada si Olanda chiar au in vedere relansarea programelor de achizitie pentru inlocuirea avioanelor F-18, respectiv F-16, avute astazi in dotare.
Chiar US Navy si US Air Forces isi refac calculele si dupa o perioada de neintelegeri, cele doua structuri militare au cazut de acord vis-à-vis de costurile cam prea ridicate ale exploatarii aparatelor F-35, fata de promisiunile initiale ale constructorului.
Cea mai mare problema a aparut in cadrul programelor dedicate US Navy, pentru avioanele F-35 variantele “B” si “C”, care si-a vazut estimarile de costuri mult mai ridicate decat calculele facute initial.
In prezent costul orelor de zbor pe portaviooanele americane se situeaza in jurul valorii a 18000$, pentru AV-8 si F-18C si trebuie sa tinem cont ca aceste avioane nu sunt deloc ieftin de exploatat.
Fata de aceste costuri US Navy a calculat ca operarea avioanelor F-35 B si C va fi cu 63% mai scumpa. Cand americanii se refera la costuri ei au in gand totalitatea sumelor de bani platite pantru a avea o flota aeriana perfecta operationala si bine antrenata, asta insemnand: costul efectiv al avioanelor, pregatirea pilotiplor si a tehnicienilor, piese de schimb, consumabile (combustibil, uleiuri, etc), iar in totalul acestor costuri marina a considerat ca doar mententa avioanelor va fi cu o treime mai mare decat la actuala flota de F-18C si AV-8.
US Air Forces si US Navy au metode diferite de calcul a sumelor necesare mentinerii flotelor aeriene operationale si nu intotdeauna sunt de acord asupra unor aspecte. Operarea avioanelor de pe portavioane este in mod normal semnificativ mai scumpa decat operarea lor de pe baze aeriene normale, iar de aici marina s-a obisnuit sa fie foarte atenta in privinta calculelor pentru operarea aparatelor, dar in cazul F-35 ambele structurii au lasat de o parte orice dezacord si au fost impreuna pe aceeasi idee: F-35 poate fi orice, numai ieftin nu, si oricum nu se pot compara promisiunie de la inceputul programului, cu realitatile de astazi. Mult mai scump, decat prevedeau .
Dezbateri au mai aparut si intre US Air Forces si Departamentul Apararii astfel Air Forces sustinea ca pretul unui avion F-35 va fi in jur de 65 de milioane de dolari, in timp de DoD arata cu degetul spre suma de 111 milonae de dolari. Tot ceva scantei au aparut si de pe urma numarului total de avioane construite, Fortele Aeriene inca mai cred in cifra de 3162 de bucati, in timp ce DoD-ul nu mai vede necesitatea unui numar atat de mare. In acest moment predictile DoD-ului arata ca in viitor numarul de avioane F-35 comandate va scadea constant, din “n” motive, in acelasi timp insa costurile per aparat vor creste, iar cele doua tendinte invers proportionale nu pot fi oprite, cel putin deocamdata.
La fel ca in cazul F-22 Raptor, cu toate super-super-superioritattile sale fata de orice alt avion al adversarilor, numarul mic construit s-ar putea sa faca nerentabila cheltuirea unor sume atat de mari, iar F-35 are deocamdata exact aceasi tendinta: avioane mai putine, la un pret tot mai mare.
US Navy examineaza deja optiunea de as reduce comanda totala pentru F-35, iar in locul lor ar putea sa foloseasca in continuare actuala flota de avioane F/A-18 si AV-8 eventual modernizate, iar o parte din numarul de F-35, care nu ar mai fi cumparate, ar fi inlocuit cu drone destinate portavioanelor, asa cum este X-47B. Din pacate una dintre problemele marcante ale programului F-35 este data de faptul ca aproximativ 60% din aparatele programate sa fie construite astazi, vor apartine aliatilor SUA, iar dintre acestia, aliatii europeni au probleme destul de mari cu bugetele militare, iar o reducere a comenzilor ar antrena dupa sine, inca un factor de crestere al pretului, pe langa cresterile datorate dezvoltarii avionului si sistemelor sale de avionica.
Sursa: strategypage
GeorgeGMT