Romania Military

Costurile programului Rafale

De-a lungul ultimilor ani au aparut mai multe rapoarte ale curtii de conturi franceze in presa de specialitate cu referire la costul real al unui aparat de lupta omnirol Rafale si la costul per ansamblu al intregului program.

In 2010, Curtea de conturi franceza estima la 40,7 miliarde de euro costul pentru contribuabil al programului, la cele 286 de aparate comandate de catre Armee de l’Air rezulta un pret pe aparat de 142 milioane de euro (cu toate taxele incluse). Astfel, fata de previziunile din 1988, costul per aparat a urcat cu 16,5%, insa marea vina se pare ca o poarta alocarile inconstante de buget datorate factorului politic, ceea ce a dus la intarzieri ci cresteri ale costurilor de dezvoltare. Se pare ca ulterior au fost depuse eforturi de a limita aceasta crestere a pretului, iar de la intrarea in productia de serie pretul a ramas aproximativ constant, cu o crestere de doar 4,7% pentru pretul de iesire de pe linia de asamblare de 101 milioane euro, pret confirmat si de ministerul apararii francez la momentul respectiv.

Comparativ, « National Audit Office » din Marea Britanie a calculat o crestere a pretului unitar pentru Eurofighter Typhoon de la inceputul programului de 75%, costul real total al unui astfel de aparat fiind de 250 milioane de euro potrivit acestora.

Programul omnirolului costa déjà in 2012, potrivit unui raport al senatului francez (rapport de la commission des affaires étrangères du Sénat – projet de loi de Finances – autori: Xavier Pintat din UMP), Daniel Reiner din PS), 43,56 miliarde de euro, ceea ce urca pretul la 152 milioane de euro bucata in conditiile mentinerii comenzii initiale de 286 de aparate.

Rafale pe Charles de Gaulle

Insa in 2013 a fost luata decizia de a reduce numarul total de aparate Rafale domandate, de la 286 la 225, prin prisma acestor noi costuri programul fiind deja criticat de catre unii ca fiind o ratare industriala.

Doi dintre factorii care au contribuit major la cresterea pretului sunt inflatia si modernizarea a 48 de aparate in perioada 2008-2010 la standard F3, care contine:

–         integrarea rachetei nucleare ASMP-A;

–         integrarea de nou armament ghidat laser;

–         nacela de recunoastere Reco NG;

–         integrarea noului model de racheta AM-39 Exocet;

 

Pe de alta parte, programul Rafale necesita la nivelul anului 2012 in jur de 35% din bugetul de achizitii al apararii, ceea ce a dus la amanarea programului de modernizare a flotei de aparate Mirage 2000D, amanare care duce potrivit unui raport al militarilor la “lipsa coerentei ansamblului de forte armate”.

Actualmente, la un ritm de 11 aparate pe an, Rafale da de lucru direct si indirect la 7000 de salariati si 500 de intreprinderi pe cuprinsul Frantei, cifra putand urca pana la 10.000 de angajati in cazul gasirii unor comenzi de export. Programul este pilotat de Dassault, la care se adauga 2 parteneri principali: Snecma (grup Safran) pentru motoare, si Thales pentru electronica. Armamentul este furnizat de MBDA, o filiala EADS, BAE Systems si Finmeccanica. Avionul a fost conceput tinand cont de regulamentul american Itar cu privire la exportul de materiale sensibile iar tehnologic programul garanteaza independenta Frantei in acest domeniu.

Ciclul de productie pentru un aparat Rafale este de 24 de luni, structura luand nastere la Saint-Cloud (Hauts-de-Seine) iar apoi trecand prin mai multe uzine (Midi-Pyrénées, Aquitaine, etc.) pentru a obtine produsul finit.

Cu siguranta contractul pentru Egipt va scoate Rafale din zodia “celui mai aproape vandut avion”, dupa mai bine de un deceniu de esecuri la export, cu tot sprijinul politic acordat de presedintii si ministrii de externe ai Frantei, si il va transforma intr-un concurent redutabil si matur pe piata avioanelor de lupta supersonice.

Aviz decidentilor nostri, care cred ca poate exista industrie de aparare autohtona fara a investi un leu in cercetare, sau care cred ca se poate face export pentru un produs militar care nu este cumparat de armata proprie si nu este sustinut prin lobby politic intens, chiar la nivel de presedinte si prim-ministru.

Marius Zgureanu

 

Surse:

https://fr.finance.yahoo.com/actualites/cinq-choses-ignoriez-peut-%C3%AAtre-rafale-101556069.html

http://www.lesechos.fr/01/02/2012/LesEchos/21114-040-ECH_le-rafale–au-dela-des-idees-recues.htm

http://www.20minutes.fr/economie/1539667-20150213-cinq-choses-ignoriez-peut-etre-rafale#xtor=RSS-176

http://www.liberation.fr/economie/2015/02/12/le-rafale-l-avion-le-plus-presque-vendu-au-monde_1200539

 

Exit mobile version