Am indraznit sa contactez Airbus Helicopters, carora le multumesc pentru amabilitate, pe tema asemanarilor si deosebirilor intre viitorul elicopter “autohton” H215M si Cougar HCMK2, modernizate acum cativa ani la Brasov pentru Royal Air Force.
Intrebarea a pornit de la faptul ca MApN are pe inventar in jur de 60 de carcase de IAR-330 Puma, mai mult sau mai putin operationale si cu resursa variabila de la caz la caz. IAR-330 romanesti par sa aibe o varsta similara cu Cougar-urile britanice (SA-330M HC MK1, intrate in uz incepand cu 1971, in timp ce ale noastre au fost produse din 1974) si este evident ca britanicii le-au exploatat mult mai intens comparativ cu ale noastre, care in ultimii 20 de ani au zburat destul de putin. De unde si ideea de a compara performantele unei modernizari HCMK2, posibil la jumatate din pretul unui H215M nou, cu acesta din urma si cu bemolul unei posibile extinderi a vietii operationale a unei parti a parcului Pumelor romanesti cu pana la 15 ani, in paralel cu introducerea progresiva a H215M si a altor modele noi. Folosirea unei flote mixte de Puma HCMK2 si H215M nu ar crea probleme deosebite d elogistica, deoarece motoarele si mare parte dintre echipamente ar fi aduse la un standard comun.
Puma HCMK2 – ameliorari
Daca H215M se bazeaza pe versiunea lunga (L) a fuselajului AS332 (versiunea civila avand si variant scurta), SA/IAR-330 sunt chiar mai compacte decat versiunea scurta AS332S.
Sa incepem cu motorul Makila1A1, identic, cu aceeasi putere furnizata pentru cele doua elicoptere, insa cu transmisie si rotoare diferite. In principiu, Puma HCMK2 (similar cu Oryx-ul sudafrican sau modernizarea pentru Puma SM/UAE SOC), mai usor, ar trebui sa aibe o imbunatatire simtitoare a agilitatii si vitezei de urcare chiar peste H215M. In fapt performantele nu cresc direct proprotional, tocmai datorita noilor transmisii, rotoare si pilotului automat care totusi sunt diferite de cele ale H215M. Practic H215M, care beneficiaza si de un diametru mai mare al elicii (compensand plusul de masa), are un comportament aproximativ similar cu modernizarile pomenite mai sus.
H215M are insa un profil de zbor mai «elastic » :
- aterizare-decolare pana la altitudini de 5090m, comparativ cu aproape 4000m pentru HC MK2 ;
- plafon de zbor de 7620m versus 6000m la HCMK2 ;
Protectia balistica a HC MK2 a fost special adaptata pe cerintele Royal Air Force, cantarind in jur de 200kg, in timp ce la H215M inca nu este oficializat un nivel standard propus, cu optiuni colaterale, cel mai probabil urmand a fi o varianta a celei pentru H725 Caracal. Protectia rezervoarelor HCMK2 la perforare, prin autoetansare, a fost crescuta de la nivelul de rezistenta contra gloantelor cal. 7,62mm la cel contra gloantelor de cal.12,7mm. De asemenea, acrosajele pentru armament au fost modificate iar troliul a fost plasat in afara fuselajului, ca si modernizare la Mk2.
H215M este o evolutie a AS-332, care la randul sau este o evolutie a liniei Puma, intre H215M si Puma fiind o distanta de 2 generatii, acoperita doar partial de modernizarea HC MK2. Mai jos cateva capitole cu diferente majore intre cele doua :
- H215M este certificat in criteriile de performanta si echipare ca fiind EASA Categorie A, in timp ce Puma HCMK2 este Categorie B.
- H215M are inclus pachetul de incalzire in pale la rotorul principal si cel anticuplu si la stabilizatoare si poate fi echipat optional cu echipament de protectie pentru zbor in conditii de inghet;
- H215M are in standard protectia la lovit fire iar Puma HCMK2 a primit pachetul separat, dupa modernizare;
- Scaunele rezistente la prabusire pentru pilot si copilot sunt in standard la H215M, in timp ce pe HC MK2 nu pot fi instalate;
- H215M are integrat standard harta de teren in miscare si sistem de avertizare coliziune in trafic aerian (TCAS) in timp ce HC MK2 are integrat doar TCAS, separat, dupa modernizare.
- H215M integreaza sistem de plutire pe apa, in timp ce HCMK2 nu are;
- H215M are rezervoare suplimentare de combustibil in exteriorul cabinei, totalizand rezerva de combustibil la 2100kg, fata de cele 1200kg ale Puma HC MK2 in 5 rezervoare. De unde ar rezulta o raza de actune aproape dubla pentru H215M;
- Masa maxima autorizata pentru Puma HC MK2 este de 7400kg fata de 9000kg (9350kg cu sarcina externa) pentru H215M. Limita de incarcare in sarcina externa agatata este de 2500kg pentru HCMK2 respectiv 3000kg pentru H215M.
- Diametrul rotorului unui HCMK2 este cu 0,5m mai redus decat la H215M, la fel si lungimea totala. Ecartamentul trenului de aterizare la H215M este marit pentru mai multa stabilitate la sol.
- HC MK2 are 4 afisaje multifunctiune de control al zborului Flight Display System (FDS) de dimensiuni 5”x5” si dispuse unul deasupra celuilalt in timp ce H215M are sistemul de pe H225, cu 4 afisaje ale terenului cu dimensiuni 6”x8”. Diferenta de dispunere este data de dimensiunile mai reduse ale cabinei Puma si de un panou de bord in consecinta mai restrans.
H225 – dispunere tablou de bord/ MFD
Cabina re-echipata pentru Puma HCMK2, inclusiv cu blanita pe scaune
Varianta Puma HCMK2 included un pilot automat in 4 axe similar cu cel al H215M, dar cu un panou de control simplificat, in timp ce cel al H215M are 2 panouri cu functii complete.
Sistemul de monitorizare a functionarii (VMS – vehicle monitoring system) este similar la cele doua modele, la fel ca si sistemul de management al zborului CMA 900 FMS (interconectat cu GPS), care la H215M este in pachetul de optiuni.
H215M poate transporta pana la 24 de militari echipati, 6 raniti pe targa sau 10 raniti, alaturi de personal medical. La HCMK2 acestea sunt similare cu Puma, adica doar 15-16 militari, datorita compartimentului de transport mai compact.
Pachetul de arme al H215M include lansatoare de rachete nedirijate cal. 68mm, tunuri pana la cal. 20mm in containere sau mitraliere cu tragere laterala, peu si urmand probabil sa primeasca in viitor un pachet similar HFORCE. Aici probabil ca Romania va include sistemul SOCAT, cel putin asta ar fi logic.
Detalii H215M/AS532 Cougar:
https://www.youtube.com/watch?v=CImIWX9MI6Y
In concluzie, exista diferente sensibile intre cele doua standarde, insa se poate spune ca si modernizarea unei parti a inventarului Pumelor romanesti ar putea fi o solutie de compromis, cu un bun raport pret/performanta/viata operationala, pentru cel putin inca 10 ani. De preferat insa H215M sau modele echivalente noi, produse in proportie cat mai ridicata in tara, doar bani sa fie pentru astfel de achizitii!
Marius Zgureanu
Citeste si:
https://www.rumaniamilitary.ro/black-hawk-venom-sau-super-puma
https://www.rumaniamilitary.ro/modernizare-super-puma-nigeriene-la-brasov
https://www.rumaniamilitary.ro/puma-naval-sm-sau-super-puma
https://www.rumaniamilitary.ro/denel-rooivalk-mk2-in-productie
https://www.rumaniamilitary.ro/sikorsky-s-70-battlehawk-soimul-de-lupta
https://www.rumaniamilitary.ro/elicopterele-militare-ale-romaniei-si-iar-brasov-via-eurocopter
Inca o durere de putini stiuta…. Elicopterul Ka-126 construit la IAR Brasov.
IAR S.A. Brasov – o situatie fara iesire?
EC-725 o optiune onorabila pentru innoirea parcului de elicoptere dar si pentru SC IAR S.A.?
Eurocopter EC135, un elicopter versatil
Denel Rooivalk – o maturitate tarzie
.