MIG-21 croat, modernizat la Aerostar
Surse croate, citand surse apropiate Presedentiei Croate, au anuntat ca Aviatia Croata a renuntat deocamdata la ideea de a cumpara avioane militare si s-au hotarat sa-si remodernizeze flota de MIG-21 tot cu Aerostar.
Motivul principal sunt banii, pe care croatii nu ii au astazi, un alt motiv este incercarea de a-si pastra o forta aeriana propie si foarte buna colaborare cu fabrica romaneasca. Un general croat aflat in rezerva, a sustinut foarte mult aceasta varianta pentru a permite Croatiei sa aiba in continuare o forta aeriana si piloti pregatiti.
Se pare ca o alta optiune luata in calcul ar fi fost desfintarea armei aviatiei de vanatoare si patrularea spatiului aerian propiu de catre NATO.
G-ral rez. Joseph Stimac spune ca e o solutie excelenta, neavand probleme in cei 9 ani de experienta cu MIG-21 modernizate la Aerostar. Pretul vehiculat pentru 12 aparate ar fi de 20 de milioane de euro.
Se mai comenteaza pe sit-ul croat faptul ca Romnaia are licenta pentru modernizarea MIG-urilor-21 la standarde NATO si ca in principiu, datorita lipsei banilor, ori Aewrsosarul, ori NATO pe cerul Croatiei, si adio piloti.
Nu este clar daca croatii se gandesc la modernizarea acelorasi avioane ca in 2003, sau au in vedere achizitionarea de avioane, 8 simple si patru duble, din stocurile RoAF.
Dar pana una alta Aerostarul va avea de lucru. E putin, e mult?! Eu spun ca este important.
In alta ordine de ideei, nu pot sa nu remarc doua aspecte extrem de importante, doua abordari diferite! Croatia a deschis discutia depre avioane sale de lupta in urma cu un an si ceva, s-au gandit, au discutat, totul public si pe fata, iar acum s-au hotarat.
Romania discuta aceeasi problema de prin 2005-2006 si nici acum nu avem o solutie sigura, totul s-a facut pe sub masa, ascuns de ochii presei. Poate ar trebui sa invatam de la croati. Iar la final o intrebare. Daca Croatia foloseste/va folosi in continuare MIG-urile 21, de ce Romania a refuzat o astfel de idee, desi ea a fost luata in discutie cu ceva timp in urma?! Sa insemne asta ca problema avionului multirol a fost deja antamata, pe sub masa, dar inca nu a fost facuta publica si din acest motiv remodernizarea MIG-urilor proprii nu este luata in discutie?!
sursa: vecernji.hr