Romania Military

CSR, Panhardul PVP si modernizarea fregatelor…

Stiam de ceva timp ca cele 17 autovechicule Panhard PVP Mk III blindate au fost cumparate de catre MApN prin intermediul companiei CSR (aceiasi firma care face parte din consortiul turcesc pentru moderizarea celor doua fregate Type 22), dar nu aveam si ceva faptic.

Astazi insa avem si dovada direct de pe siteul CSR. Asadar MApNul cumpara Panhardul pentru Comandamentul logistic intrunit (din subordinea SMG). Ce fac ei cu doar 17 “masinute” greu de spus, de ce au cumparat Panhard PVP si nu Uro Vamtac (sa existe o anumita uniformitate in dotare si intretinere) sau de ce nu au mai facut rost de cateva Humvee si mai greu de spus.

Cert este ca s-au achizitionat 17 banale masini de patrulare usor blindate, 4×4, intr-un numar ridicol de mic, dar care masini nu au fost cumparate direct de la compania franceza ci printr-un intermediar, care intermediar le descrie acum ca fiind, citam direct de pe siteul companiei CSR: “The ATBTU product is produced by S.C. Centrul pentru Servicii de Radiocomunicații SRL according to the operational requirements of the Ministry of Defense and it relies on the products of two major players in the defenseindustry, Panhard (France, the supplier for the Panhard PVP 4×4 MKIII vehicle) and Rafael (Israel), the supplier of the intercom system.”

Mai pe romaneste, au instalat niste suporturi pentru statiile de radio Harris, au instalat un sistem intercom de la Rafael, au instalat niste suporturi pentru niste terminale bazate pe un Panasonic Tougbook si au instalat copaia aia de turela.

Asadar ce anume a facut CSRul pentru a putea sa sustina ca ATBTU este un produs propriu?! A batut niste table cu ceva pocnituri, surubarind cu sisteme ale altor companii, aduse in cutii?! Pana la urma treaba lor, „produsul” lor…

DAR… masinile au venit gata construite din Franta, statiile Harris gata construite de la producator, sistemele Rafael la cutie tot de la producator. CSRul a deschis cutiile si a pus niscai suporturi, au tras niste cabluri.

OK, nu suntem rautaciosi, dar haideti sa mergem mai departe…

 

Acum, tinand cont de contributia tehnica a CSRului la Panhardele PVP Mk III cumparate de MApN, pun si eu o intrebare, adresata mai ales celor care sustin ca Armata trebuie sa-si intretina singura tehnica de lupta evitand total ind de aparare.

Intrebare este: daca Armata isi poate intretine singura tancurile, sistemele SPAAG Gepard, rachetele, autocamioanele, etc, etc, daca a dat un million si ceva de euro pe un banc de reparatii si tastare/calibrare – ultramodern – pentru orice tip de motor cu ardere interna pana la o putere de 1500cp,  nu putea MApNul sa cumpere direct cele 17 Panhard PVP (un autovehicul simplu, militar, 4×4) direct de la producatorul francez si sa-si monteze singur suporturile, postamentul pentru turela, firele electrice, etc?!

Eu cred ca daca mecanicii armatei pot intretine tehnica din dotare enumerata mai sus ar putea foarte simplu sa prinda niste suruburi de-un postament, sa moteze 0 amarata de turela pentru o mitraliera de 7,62, sa traga cateva fire. Si atunci de ce a cumparat MApNul Panhardul – cu care oricum nu are ce face – prin terti si nu direct, de ce le-a adaptat tot prin terti si nu in atelierele proprii, asa cum face cand este vorba de ind de aparare de stat? Sau de ce nu le-a cumparat de-a gata direct din Franta? Aia de la Panhard nu stiu sa puie postamente si turele?!

Noi nu acuzam pe nimeni de nimic, ne punem si noi niste intrebari simple, intr-un context mai larg, doar in calitatea noastra de patroni ai Armatei Romane, adica de cetateni romani, contribuabili la bugetul de stat.

Si ne mai punem si indreptatita intrebare, cu ce anume va contribui CSR la modernizarea celor doua fregate?! Tot cu suporturi, cabluri si poate ceva aplice de perete?! Poate o “Rapirea din Serei” in careul ofiterilor, iluminata feeric cu LED-uri multicolore?!

GeorgeGMT, cu multumiri lui Alex pentru ajutor

Exit mobile version