Ne gandim bineinteles la cazul Ministerului Apararii si ne referim la programul de guvernare al fostului guvern Florin Cîțu in opozitie cu programul guvernului Nicolae Ciuca.
Sunt foarte interesante diferentele si din pacate nu foarte datatoare de speranta. Lipsa de coerenta este din pacate la ea acasa:
Guvernul Florin Cîțu:
- elaborarea și implementarea planurilor de acțiune subsecvente și identificarea, împreună cu Guvernul României, de soluții focalizate în special pe cooptarea industriei românești în implementarea planului multianual de înzestrare și retehnologizarea acesteia pentru asigurarea unei reziliențe militare industriale pragmatice;
- demararea contractului Corvete multifuncționale și monitorizarea îndeplinirii obligațiilor offset asumate de furnizorul străin;
- contractarea celui deal treilea sistem HIMARS (si ultimul n.r.) în cadrul programului de înzestrare Sistem Lansator Multiplu de Rachete cu bătaie mare;
- contractarea a 6 sisteme radar de contrabaterie AN/TPQ53 în cadrul programului de înzestrare Sistem Lansator Multiplu de Rachete cu bătaie mare;
- derularea procedurii de achiziție pentru Sistem de instalații mobile de lansare rachete antinavă (SIML);
- derularea contractului multianual pentru „Revitalizarea și modernizarea aeronavelor IAR-99 Standard din dotarea Ministerului Apărării Naționale în configurația IAR-99 SM” (parte a programului ”Revitalizarea și modernizarea aeronavelor IAR-99 din dotarea Ministerului Apărării Naționale”);
- derularea procedurii de achiziție pentru „Revitalizarea și eliminarea obsolescenței sistemelor aeronavelor IAR-99 ȘOIM din dotarea Ministerului Apărării Naționale” (parte a programului ”Revitalizarea și modernizarea aeronavelor IAR-99 din dotarea Ministerului Apărării Naționale”);
- derularea a 2 acorduri cadru pentru 2.902 platforme de transport și 363 remorci și semiremorci, cu monitorizarea îndeplinirii obligațiilor offset asumate de furnizorul străin;
- derularea contractelor subsecvente pentru achiziționarea de rachete SPIKE ER pentru Forțele Aeriene și asigurarea unei participări semnificative a industriei naționale de apărare în contractele subsecvente;
- alocarea resurselor financiare necesare participării ACTTM/MApN, alături de operatori economici din industria națională de apărare la proiecte NATO și UE în domeniul cyber, CBRN, UAV, în concordanță cu prioritățile prevăzute în Carta Albă a Apărării 2020;
- inițierea altor programe de achiziții necesare îndeplinirii obligațiilor asumate de România în cadrul procesului NATO de planificare a apărării;
- în funcție de alocările bugetare și derularea programelor deja inițiate, vor fi efectuate demersuri pentru pregătirea inițierii și/sau derulării altor programe de înzestrare în vederea asigurării de noi capabilități structurii de forțe ale Armatei Române.
Sursa: AICI
Guvernul Nicolae Ciuca are intentii relativ diferite si ceva mai serioase:
– elaborarea şi implementarea planurilor de acţiune subsecvente şi identificarea, împreună cu Guvernul României, de soluţii focalizate în special pe cooptarea industriei româneşti în implementarea planului multianual de înzestrare şi retehnologizare a acesteia pentru asigurarea unei rezilienţe militare industriale pragmatice;
– demararea contractului Corvete multifuncţionale şi monitorizarea îndeplinirii obligaţiilor offset asumate de furnizorul străin;
– inițierea programelor de înzestrare cu valoare de peste 100 milioane de euro pentru care sa obținut aprobarea Parlamentului României:
− Autovehicule tactice blindate de tip ușor/ATBTU
− Sisteme C4I cu capabilități de integrare ISTAR
− Mașina de luptă a infanteriei, pe șenile – MLI
− Sistem de securitate și apărare cibernetică
− Sistem UAS tactic clasa I
− Sistem de război electronic mobil SREM
− Sistem de rachete antiaeriene cu bătaie apropiată/cu rază foarte scurtă de acțiune, portabil MANPAD
− Sistem integrat de arme SHORAD/VSHORAD
− Sistem de armament individual tip NATO
− Aparatură optică și optoelectronică – Etapa I
− Echipamente şi sisteme de detecție, avertizare, decontaminare și protecție (individuală și colectivă) CBRN
− Modernizarea sistemului de artilerie antiaeriană Oerlikon Model GDF 103 la standardul de sistem de artilerie antiaeriană cu capacități CRAM
– alocarea resurselor financiare necesare participării ACTTM/MApN, alături de operatori economici din industria naţională de apărare, la proiecte NATO şi UE în domeniul cyber, CBRN, UAV, în concordanţă cu priorităţile prevăzute în Carta Albă a Apărării 2021;
– iniţierea altor programe de achiziţii necesare îndeplinirii obligaţiilor ce revin României în cadrul procesului NATO de planificare a apărării;
– în funcţie de alocările bugetare şi de derularea programelor deja iniţiate, vor fi efectuate demersuri pentru pregătirea iniţierii şi/sau derulării altor programe de înzestrare în vederea asigurării de noi capabilităţi structurii de forţe ale Armatei Române.
Sursa: AICI
Pe 23 decembrie 2020 a avut loc investirea guvernului Florin Catu, pe 25 noiembrie a fost investit guvernul condus de Nicolae Ciuca, adica la aproximativ 11 luni distanta, iar daca ne uitam la programele de achizitie, investitii etc ale MApN putem observa ca diferentele sunt foarte mari. Mult prea mari pentru a putea spera la un program de inzestrare coerent
Cu atat mai mari cu cat in guvernul Catu, ministrul apararii a fost Nicolae Ciuca, iar in actualul guvern, domnul Ciuca este premier, asadar la conducerea MApN exista de facto o continuitate, care din pacate nu se observa si la capitolul achizitii.
In cazul guvernului Catu avem programul pentru dotarea cu corvete, lucru pastrat si de noul guvern, dar de aici incolo diferentele sunt prea mari pentru a putea fi explicate intr-un mod serios si logic.
- Guvernul Catu vorbeste despre HIMARS si radarele contra-baterie asociate sistemului HIMARS AN/TPQ53, guvernul Ciuca nu face nici o referire la acest program;
- Guvernul Catu face vorbire despre achizitia rachetelor anti-nava (baterii de coasta), guvernul Ciuca nu aduce aminte despre ele;
- Guvernul condus de Nicolae Ciuca nu face vorbire despre programul IAR 99 sau despre contractul cu Iveco.
Si cam asta-i tot pentru fostul guvern Catu, care fie vorba intre noi, avea lucruri marunte la capitolul aparare.
In schimb in programul de guvernare al guvernului Nicolae Ciuca avem unele tinte extrem de ambitioase macar din punctul de vedere al alocarilor bugetare necesare:
- Masina de Lupta a Infanteriei pe senile – aici discutam despre un necesar de 160 de vehicule, peste 1,5 miliarde de euro. Un program nou despre care nu s-a vorbit la modul serios pana acum;
- Rachete anti-aeriene cu raza foarte scurta MAPADS. Extrem de necesare, program evaluat undeva intre 2 si 300 de milioane de euro;
- Program de dotare cu foarte necesarul sistem anti-aerian cu raza scurta SHORAD. Aici discutam despre 2,5 miliarde de euro.
Mai sunt si altele, iar necesitatile financiare pentru a fi macar demarate sunt foarte mari. Evident ca fiecare program pomenit in Programul de Guvernare este foarte, foarte necesar, aici nu avem a aduce nici o critica guvernului Ciuca doar ca sumele implicate sunt enorme, asta in conditiile in care programele mari de dotare (Patriot, HIMARS) nu au fost inca finalizate dpdv financiar, programul de dotare cu patru corvete ar putea fi oricand semnat (inca cel putin 1,25 miliarde de euro), programul de achizitie a Pirahna 5 este in curs (aproximativ un milliard de euro) si mai sunt multe altele.
Asadar, de unde atatia bani si mai ales de ce exista o discrepanta atat de mare intre programele de guvernare ale celor doua guverne, la o distanta de doar 11 luni calendaristice? Sa intelegem ca programele mentionate in primul guvern nu vor mai fi prioritare pentru noul executiv?
Nu vreau sa fiu gresit inteles, toate programele mentionate de ambele guverne sunt extrem de necesare si daca mai adaugam si cele doua escadrile de F 16 (care se vede treaba nu au fost mentionate nicaieri) ajungem la niste sume foarte mari, mai mari decat posibilitatea bugetului MApN de a le si sustine.
Noi cunoastem foarte bine situatie bugetului apararii, in privinta celor doua procente oficial alocate rar s-a ajuns la cheltuirea intregii sume, pe de alta parte din cei 2%, MApN are de facto la dispozitie un procent maxim de doar 1,6%, restul fiind pensiile militare, de unde si angajamentul Romaniei la intrarea in NATO sa aloce anual 2,47% din PIB pentru aparare, undeva la 0,47% din PIB pentru pensiile militare (care nu sunt pensii speciale) si restul de 2% sa revina efectiv ca buget pentru cheltuieli.
De discutat cum de s-au schimbat prioritatiile MApN in doar 11 luni, de unde optimismul actualului guvern in privinta posibilitatii sustinerii programelor aflate deja in derulare si demararea altora noi si foarte costisitoare…
HIMARS, IAR 99, SPIKE ER, Iveco sunt programe deja semnate si aflate in derulare, asadar trebuiesc finantate in continuare, de unde am putea sa intelegem ca de fapt amintirea lor in programul de guvernare al guvernului Florin Catu era mai mult praf in ochi, MApN isi propunea sa continue de fapt niste programe aflate deja in derulare. Adica, si mai clar, Florin Catu nu pare sa fie dornic intru demararea unor programe noi de dotare.
Aceasta ar fi una dintre posibilile explicatii pentru lista saraca si un pic nelamuritoare a guvernului Catu, iar pe de alta parte ar fi de inteles noul program de guvernare, aici unde – probabil – actualul premier, Nicolae Ciuca, a avut un cuvant mult mai greu de spus si a putut impune ca programe noi de dotare (exceptional de importante) sa fie luate in considerare pentru a fi lansate.
Ramane doar ca resursele finanicare sa fie disponibile.
PS In sfarsit se discuta despre drone usoare (UAS tactic clasa I) extrem de importante la nivelul unitatilor mici, despre sistem de armament individual tip NATO sau despre aparatura optica si optoelectronica. Lucruri despre care rar am auzit discutii la nivel oficial, dar fara de care nici n-are rost sa pornim la lupta.
GeorgeGMT