Pai il vedem cum arata in Turcia, acolo unde Erdogan si ai sai inca nu gasit un motor pentru Altay.
Iar viitorul arata macar sumbru daca ne gandim ca Turcia este parte a programului Airbus A400M, JSF cu F 35A si are discutii cu Eurosam. Ramane de vazut daca intr-un final macar aceste programe vor fi derulate conform acordurilor.
Dar sa incepem cu trecutul, astfel cand turcii si-au pus in minte sa-si dezvolte propriul tanc au constatat, probabil cu uimire, ca treaba asta nu-i nici simpla, nici ieftina, nici macar rezonabil de grea. Constatand ei mai multe lucruri deodata s-au dus la coreeni sa le ceara sprijinul si niscai transfer de tehnologie, Altayul fiind din mai multe puncte de vedere (destul de esentiale am spune noi) un frate mai pricajit la K 2 Black Pantherului coreean…
Tunul de 120mm fiind si el tot cu ochii mici si oblici la origine.
Dar turcii s-au lovit de „un problem” adica coreenii aia corupti dar democratici le-au dat ceva din tanc dar nu si motorul (MTU-890), pe motiv ca germanii iti vand motoare pentru productia destinata la intern nu si pentru tancurile exportate si cum coreenii foloseau ei insisi un motor german n-au putut sa-l vanda turcilor. Ca daca n-ai, ce sa dai?!
Otomanii si-au zis ca nu-i un capat de tara, relatiile cu Germania (in acele vremuri) erau ok si, ca sa mai scurtam povestea, si-au facut calculele tot pe baza unui motor german MTU de 1500cp. Necazul a venit cand nemtii au refuzat atat sa le vanda licenta cat si motoare pentru un eventual export al Altayului, iar de cand Erdogan se crede sultan si a virat-o spre alte taramuri politice, Germania nu mai vrea sa le vanda nici motoare, nici macar piulite sau suruburi, asa ca turcii au tancul dar n-au motor.
Prin 2016 au crezut ca solutia li s-a aratat sub forma unei companii austriece care a fost gata sa-i ajute sa-si dezvolte propriul lor motor diesel de 1500cp, contra unei sume „modice” de 100 milioane de dolari.
Dar ori ca nu s-au inteles, ori ca austriecii au fost luati la palme de germani sau altii din UE, contractul a fost anulat si turcii s-au trezit din nou ca tre sa-npinga la Altay daca vor mobilitate.
Si aici vine stirea haioasa demna poate de vremurile cand in URSS domnea Stalin si cincinalele se faceau in patru, maximum, patru ani si jumatate.
Disperati ca n-au motor, otomanii au facut strigare catre propria lor industrie si asa a iesit in fata compania BMC al carei director general a spus ca nu-i problema s-a si rezolvat. Desi armata turca cere o gama de motoare diesel compacte intre 400 si 1500cp, nea Shakalak asta (pe numele lui adevarat Ethem Sancak) a zis ca el va construi un motor de… 5000CP!
Da, ati citit bine (eu am verificat pe 3-4 surse diferite) cinci mii cai-putere si cica s-ar fi si apucat de el…
Acum, pentru cei care nu sunt foarte apropiati de domeniul tehnic, un motor diesel de 5000cp nu-i un capat de tara, nu-i tehnologie spatiala, este practic cam motor naval, problema apare cand vrei sa bagi motorul respectiv intr-un tanc. Una este sa ai 1500cp la un motor mare si alta intr-un motor ultra-compact pe un tanc. In acest caz, miniaturizare face toti bani…
De 5000cp nici macar nu mare rost sa vorbim, mai ales in cazul turcilor care nu au fost in stare sa construiasca unul de 1500cp si sar direct, macar declarativ, la unul de 5000cp. Ce s-o fi gandind Shakalak bey ala sa faca cu un motor de 5000 cp?!
Ce trebuie noi sa retinem aici, pe langa gura mare a respectivului turc-capitan-de -companie, este faptul ca au ramas din nou fara perspectiva unui motor pentru Altay odata cu retragerea austriecilor de la AVL List GmbH.
Dar solutii exista si turcii n-au de cat sa-i intrebe pe ivani cum se descurca ei cu embargoul. Vor afla astfel ca poti exporta MiG 29K fara o gramada de echipamente, sau fregate fara turbine etc, pe ideea ca respectivul client nu se afla sub embargou si-si cumpara el restul agregatelor de pe piata libera.
Astfel ca turcii ar putea exporta tancul fara motor, iar clientul sa-si faca rost de feratania cum o sti de cuviinta si dupa putinta fiecaruia. Sau, ca tot sunt ei amici la catarama cu ivanii, sa intrebe la Moscova daca n-au cumva vreun motor de tanc de vanzare. Ca ivanii au motoare de tanc cu duiumul…
GeorgeGMT