Mai ales cand vine cu totul pe neasteptate.
Este cazul francezilor cu al lor Rafale, un avion care a trecut de la stadiul “greu vandabil” la “foarte cerut” destul de rapid si desi a avut suficiente esecuri (Belgia – care a mers alaturi de Olanda cu F 35A, Brazilia – care a ales Saab Gripen E/F mai ales pentru masivul transfer de tehnologie promis (Gripen F se va construi numai in Brazilia), Canada – membra in “cartelul” F 35A, Finlanda – competitie serioasa, Kuwait – a ales Eurofighter de la italieni, Singapore – care a “votat” pentru o continuitate americana si au ales F-15SG si Elvetia – o competitie mai putin serioasa decat in Finalnda a ales tot F 35A.
Dar de la o vreme soarele a rasarit cu asa stralucire pe strada francezilor ca au inceput sa fie arsi la dotare, adica fortele aeriene din Tara Cocosului Galic dau din colt in colt din cauza de lipsa de avioane pentru pregatirea pilotilor, orele alocate per pilot fiind intr-o scadere suficient de accentuata pentru ca sefii fortelor aeriene sa aiba durerei de cap.
Francezii s-au trezit cu comenzi dupa comenzi si in dorinta de a le onora cat mai repede au alocat avioane din propriul inventar pentru Grecia si Croatia, acest gest lasand o gaura semnificativa de 24 de aparate (12 unitati catre Grecia si 12 catre Croatia).
In acelasi timp, comenzile pentru aparate noi au crescut si ele, doar Emiratele Arabe Unite avand un contract pentru 80 de Rafale, la care se adauga in proportie de 99,99% 26 de Rafale M pentru marina indiana.
De asemenea, Indonezia a anuntat recent ca a semnat pentru inca 18 aparate, dupa ce in septembrie 2022 primul contract ferm pentru sase Rafale a fost semnat. Tinta oficiala a statului asiatic este sa cumpere 42 de unitati Rafale, intentie materializata printr-un contract semnat in februarie 2022.
Iar pe marginea ringului lumea vorbeste si de ceva timp exista zvonuri cum ca si Arabia Saudita ar lua in considerare achizitia unui numar record de aparate Rafale F4, poate chiar F 5, numarul acestora variind intre 100 si 200 de unitati. Lasand la o parte motivatia posibila a sauditilor intr-o astfel de achizitie, ramane de vazut daca francezii sunt capabili sa livreze avioanele la termen si acelasi timp sa-si echipeze si proprile forte aeriene cu Rafale.
E de bine, o fi de rau?! Pentru industria de aparare franceza este exceptional de bine, oamenii au slujbe bune, tara exporta tehnologie de varf, cat de bine o fi pentru fortele aeriene franceze ramane de vazut si tine doar de capacitatea Dassault Aviation de a creste productia la un nivel la care francezii sa nu mai fie nevoiti sa-si “canibalizeze” fortele aeriene – si posibil si pe cele navale in curand – si nici sa ajunga ca pilotii sa zboare un numar de ore periculos de mic.
PS Iar daca Dassault va continua sa-si mareasca portofoliul de comenzi si in viitor, este foarte posibil ca francezii sa ia in considerare ca viitorul avion de generatie a VI sa-l ia in piept de unii singuri.
GeorgeGMT