Germanii au aflat cum! Americanii s-ar putea sa nu-i mai invite data viitoare la Red Flag! 🙂 🙂
Red Flag-Alaska 2012
Cu doar trei ani in urma, generalul  Norton Schwartz, seful US Air Forces, declara ca F-22 Raptor este de departe cel mai bun avion de superioritate aeriana din lume! Nimeni, pe atunci, nu a indraznit sa-l contrazica si pe drept cuvand, numai ca…
In luna iunie, in Alaska, a avut loc un exercitiu Red Flag, unde au fost invitate peste 100 de avioane americane, germane, poloneze(in premiera), australiene, japoneze. Totul bine si frumos, pana cand, in cadrul exercitiului, au avut loc lupte simulate intre Eurofighter-urile germane si Raptor-urile americane!
EF-urile Luftwaffe, Red Flag Alaska 2012
Acum poti spune ca dracul i-a pus pe americani sa-si lase frumusestea sa se ia de…pene cu Eurofighter-urile Luftwaffe!
Rezultatele luptelor au fost cu totul surprinzatoare, atat pentru germani, cat si pentru americani, in sensul ca in luptele directe, unul la unu, intre Typhoon si F-22, suprematia ultimului nu mai este chiar asa de …suprema, mai ales in luptele la vedere.
Se pare ca F-22 exceleaza la capitolul luptei BVR, al vitezei si al luptei la mare inaltime, a sistemului de razboi electronic, inclusiv radarul si al rachetelor AMRAAM, insa odata ce te poti apropia de el, odata ce il vezi, EF este aproape egalul F-22.
Pilotii germani, care au luptat cu Raptorul, spun ca acesta are cateva puncte slabe: este mai incet, in lupta de aproape, iar odata angajat intr-o lupta vizuala, sansele Typhoon-ului cresc considerabil, fiind ceva mai manevrabil decat Raptorul. Intradevar capacitatea de lupta BVR a Raptorului este foarte buna, dar in luptele reale, in general distanta este mult mica si astfel sansele ca un F-22 sa atace fara sa fie nevoit sa se apropie prea mult, nu sunt atat de mari.
Iar problema luptei BVR sta foarte, depinde foarte mult, de racheta si acuratetea si fiabilitatea ei. Astfel, intr-un studiu din 2008 RAND a a conchis ca rachetele BVR nu sunt chiar asa de infailibile. Astfel din aproximativ 588 de victorii aeriene, incepand cu 1950, doar in 24 de cazuri a fost vorba de un atac BVR.
Si tot RAND a ajuns la concluzia ca rachetele BVR americane sunt in medie cu 90%!!! mai putin eficiente decat credeau producatorii. De altfel recentele probleme cu AMRAAM AIM-120D si AIM-7 Sparrow, in zona motoarelor sunt edificatoare. De asemenea pretul foarte mare al acestor rachete, face ca tragerile reale sa fie foarte rare si astfel te poti trezi, in caz de conflict, cu mari probleme de fiablitate. Patania americaniilor in Vietnam, cand F-4 Phantom lansa racheta dupa racheta iar acestea o luau razna, fiind un foarte bun exemplu, iar o data cu cresterea complexitati rachetelor, a binomului radar-rachete si a contramasurilor, sansa unui rateu creste si ea.
Cum se descurca un F-22 cu AMRAAM ramane de vazut, insa in cazul unui esec s-ar putea ca Raptorul sa fie nevoit sa revina la tacticile puse la punct inca din Primul Razboi Mondial, adica la lupta la vedere de aproape, pe viata si pe moarte, lupta in care avionul este dus la extrem, iar pilotul este, pana la urma, ca intotdeauna, decisiv. Â Iar acolo va intalni avioane de ultima generatie, super-manevrabile, rusesti si chinezesti.
F-22 Raptor, Red Flag, Alaska 2012
Sa nu uitam ca americanii au mai crezut o data ca luptele dogfight sunt istorie si nu au nevoie de tun pe avioane. Se pare ca acum cred ca sistemul lor BVR le va asigura suprematia, oriunde in lume! Dar daca se inseala si acum?!
Ori cu totii stim ca un Su-30, sau 35 sunt avioane proiectate special pentru lupta de aproape si au manevrabilitate fantastica! Practic sunt gandite, iar pilotii antrenati, pentru lupta directa, la vedere, in stil clasic.
Adevarat ca Red Flag nu este chiar un indicator exact pentru eficacitatea F 22 si asta din cauza faptului ca intr-o lupta reala este destul de probabil ca americanul sa-si doboare adversarul de dincolo de raza vizuala, dar si aici apar cel putin doi de daca:
-daca americanii isi vor permite mereu sa doboare un avion fara sa-l poata identifica vizual, problema regulilor de angajare
-si daca AMRAAM-ul va functiona in parametrii mereu. Ori cel putin ultimele patru victorii cu AMRAAM au fost in interiorul razei vizuale
Probabil si cazul ca F-22 nu isi arata ghearele in totalitate in exercitii, si nu-si foloseste capacitatea de razboi electronic la maximum. Pana la urma americanul are activ un radar AESA, cu care ar putea praji radarul EF-ului, sau rachetele lansate de acesta, intr-o lupta reala, dar este posibil ca si avioanele inamice sa aiba contramasuri la radarul Raptorului. Oricum aceste exercitii sunt extrem de importante pentru toate partile.
Abia astept Red Flag-ul din octombrie, cand invitatul de seama va fi Suhoi! Atunci vom avea ce vedea cu adevarat…
Â
Sursa: asian-defence
GeorgeGMT