ATROM-ul…Dumnezeu sa-l odihneasca in pace!
Am tot cautat pe net sa vad cum executa ATROM-ul tragerea aceea rapida de trei lovituri in 15 secunde. N-am gasit la ATROM dar am gasit la ATMOS (taticul ATROMului). Imagini aici: http://www.youtube.com/watch?v=189HBIXW804, de la min 3:35.
Pe scurt, sistemul consta intr-o “tava” pe care stau cele trei proiectile, iar incarcatura de azvarlire este pusa manual, dupa intrarea proiectilului pe teava.
Daca se obtine o cadenta de tragere de 3 lovituri in 15 secunde, cu proiectilele acelea uriase si cu manevrare separata a incarcaturii de azvarlire, oare ce cadenta s-ar obtine cu proiectile de 100mm, manevrate complet automat (sunt dintr-o bucata).
Limitarea sistemului consta in imposibilitatea de a alimenta “tava” cu proiectile, suficient de repede pentru a mentine cadenta de tragere.
De aici au inceput sa mi se invarta rotitele, cum ca s-ar putea face un autoloader pentru tancuri, pornind de la sistemul cu “tava”, utilizat de ATROM si am inceput sa caut detalii despre autoloaderele actuale.
Principalele sisteme sunt cel carusel, utilizat pe T-72, T-90, Type-98, cu proiectilele amplasate circular, in turela, in camera tunului, si ridicate la fundul tevii cu un lift, si sistemul utilizat pe Leclerc, Type-90, K2, cu munitia aflata intr-o camera blindata si livrata in teava tunului, cu ajutorul unui “impingator”, printr-un orificiu in peretele blindat. (Probabil ca un tanchist ar explica mult mai bine termenii 🙂 )) .
Detalii vedeti aici http://www.youtube.com/watch?v=0IjgndIFhgU
Dupa cum se vede, in ambele situatii tunul trebuie adus la o anumita elevatie, pentru a se potrivi la “gaura” 🙂 ))). Asta inseamna ca abandoneaza tinta, chiar si pentru cateva secunde.
Si acum sa revenim la “inventie”.
“Tava” trebuie fixata de fundul tevii tunului pentru a se misca in sus si in jos, odata cu el.
Alimentarea tavii trebuie facuta pe la capete, dupa un sistem similar celor de pe Leclerc, K2 etc doar ca vor fi doua guri de transfer in loc de una, situate in lateral si sus.
Pentru simplificare, ne vom referi la sistemul de alimentare din partea stanga.
Proiectilul impins din camera de munitie va fi preluat pe un lift care va cobori si se va aseza la capatul tavii, avand un oarecare grad de libertate necesitat de fapul ca tava urmeaza miscarea tevii, modificandu-si unghiul si pozitia.
In momentul in care liftul se aseaza pe capatul tavii, executa o rotire de cca 90 grade in sens orar iar proiectilul este impins spre centrul tavii, de niste came, exact cum sunt mutate proiectilele la ATROM.
Imediat ce proiectul a ajuns in tava, liftul executa rotirea de 90 grade in sens antiorar si este ridicat in dreptul gurii de transfer a camerei de munitie, pentru a primi urmatorul proiectil.
Acelasi lucru se va intampla si in partea dreapta a tavii.
Camera de munitie din spate va fi impartita in doua, cu un perete blindat, si fiecare compartiment va functiona separat. Prea multe detalii nu sunt dar gasiti aici o schema simplificata: http://www.youtube.com/watch?v=pQ9QnWRGMr0, doar ca vor fi doua compartimente iar proiectilele nu vor merge pe teava ci pe lifturi.
Amplasarea gurilor de alimentare in lateral va permite alimentarea permanenta cu munitie, fara sa se mai astepte evacuarea tubului gol din tun, asa cum se intampla la Leclerc si celelalte.
Sistemul de asezare a liftului pe tava care urmeaza miscarile tunului va permite incarcarea tunului indiferent in ce pozitie este ridicat, dandu-i posibilitatea de a sta permanent fixat pe tinta sau de a se muta catre alta.
Sistemul dublu de alimentare va fi completat cu un sistem de selectie care sa permita alimentarea tunului cu munitie din stanga, din dreapta sau alternativ (pentru cadenta maxima de tragere).
Tot sistemul dublu de alimentare si sistemul de selectare vor permite tancului sa-si aleaga munitia (de ex. perforanta din stanga si HE din dreapta). In functie de profilul misiunii se pot realiza diverse combinatii de alimentare, prin modul de incarcare a celor doua camere cu munitie, din spate (ex: perforanta subcalibru si HEAT in stanga si HE in dreapta sau perforanta subcalibru in ambele camere, atunci cand stii ca te vei intalni cu multe tancuri inamice si ai nevoie de cadenta maxima de tragere AT).
Sistemul dublu de alimentare permite continuarea luptei chiar si cu un sistem de alimentare blocat.
Separarea camerelor de munitie cu perete blindat, combinata cu montarea de elemente detasabile in caz de explozie, va permite continuarea luptei chiar si cand una din camere a fost lovita si distrusa.
Nu stiu daca tava ar trebui sa fie pentru trei proiectile, plus locurile pentru lifturile de alimentare, sau pentru cinci proiectile, plus locurile pentru lifturile de alimentare dar asta se poate calcula, pentru a asigura ritm constant de tragere.
Nu pot spune cu ce cadenta va trage, cu alimentare succesiva stanga-dreapta, dar daca se pot trage 3 lovituri in 15 secunde cu magaoaiele de 155mm, pentru 100 mm ar trebui sa se duca undeva la 15 lovituri / minut.
Eroul Bula