Daca la noi achizitia de 4×4 e inca in asteptare…
Slovenii tocmai au implementat procedura de achizitie pentru un lot 38 de vehicule 4×4 Oshkosh JLTV pentru a inlocui parcul invechit de Humvee AM General, al caror cost de intretinere a urcat foarte mult. Noile vehicule vor intra in uz intre 2021-2023, sub denumirea LKOV 4×4.
Ca sa ramanem la JLTV, U.S. Army tocmai a plasat o comanda in valoare de 1,69 mld. $ pentru 6107 vehicule catre Oshkosh, pentru a accelera inlocuirea parcului de Humvee.
La lituanieni se pare ca SISU GTP 4×4 a castigat competitia de inzestrare in valoare de 200 mil. euro contra lui AM General Humvee, Otokar Cobra si a Marauder LAV. SISU GTP este o platforma moderna, prezentata anul acesta, cu compartimentul echipajului si trupei separat de structura de rezistenta a cocii. GTP, cantarind 14 tone si avand o sarcina utila de pana la 4,5tone (/ echipaj 2+ grupa de 8) este destinata a inlocui Patria/SISU PASI, o platforma 6×6 cu masa totala de pana la 23 de tone.
Este putin neclar cum Humvee, o platforma sub 4 tone, a putut concura in aceeasi competitie contra unui vehicul de 14 tone (mai degraba inlocuitor pentru TAB-C79 in inventarul nostru), insa decizia lituanienilor este similara cu a americanilor sau slovenilor, care inlocuiesc parcul de Humvee cu o platforma mult mai grea, superioara ca si protectie. Personal, cred ca platforma Humvee are inca multe de oferit si poate evolua ca si protectie si performante (vezi si derivatul Otokar Cobra), si poate fi pastrata inca in uz cu modernizarile de rigoare pentru o multime de roluri, in timp ce performerii 4×4 nou aparuti cu masa cel putin dubla, daca nu tripla fata de Humvee, sunt pentru misiunile mai dificile, roluri de contact, de patrulare, lupta sau recunoastere.
Ultima veste este legata de IMI, cei cu „Combat Guard 4×4„, care au fost cumparati de la statul israelian de catre… Elbit, pentru 495 mil.$ plus o rezerva de alte 27 milioane in cazul unor succese ulterioare.
Vine la un moment dat si achizitia de 4×4… speram cat mai repede, deoarece astfel de vehicule impreuna cu camioanele sunt baza mobilitatii armatei, putand transporta in conditii usor inferioare de protectie fata de un TBT 8×8, o sarcina utila sau efective numerice superioare.
Marius Zgureanu
Citeste si:
Programul “rabla” si relansarea industriei autohtone
Grifon si Jaguar in programul de dotare al armatei franceze
https://www.rumaniamilitary.ro/panhard-vbr
https://www.rumaniamilitary.ro/mapn-se-intereseaza-de-vehicule-4×4-pentru-achizitie-multianuala
http://www.rumaniamilitary.ro/moreni-si-vehiculul-4×4-multirol
http://www.rumaniamilitary.ro/este-modernizarea-abc-79m-o-solutie-de-avarie
http://www.rumaniamilitary.ro/nexter-titus-6×6-concurenta-lui-bmx01
http://www.rumaniamilitary.ro/bmx01-vehiculul-6×6-al-renault-trucks-pentru-programul-vbmr
http://www.rumaniamilitary.ro/blindate-usoare-solutii-estice
https://www.rumaniamilitary.ro/caiman-4×4-intra-in-dotarea-belarus
http://www.rumaniamilitary.ro/textron-land-systems-tapv-si-variante-pentru-romania-2
https://www.rumaniamilitary.ro/iveco-4×4-lmv-m65-pentru-ucraina
https://www.rumaniamilitary.ro/carmor-mantis-video
https://www.rumaniamilitary.ro/combat-guard-4×4-al-imi
https://www.rumaniamilitary.ro/mrap-ul-amfibiu-pmpv-6×6-misu
https://www.rumaniamilitary.ro/hmmwv-red-t
https://www.rumaniamilitary.ro/hellhound
https://www.rumaniamilitary.ro/tap-v-scos-la-pascut
https://www.rumaniamilitary.ro/bov-m16-milos
https://www.rumaniamilitary.ro/lazar-3-si-lakota
http://www.rumaniamilitary.ro/tbt-ul-ucrainean
https://www.rumaniamilitary.ro/rheinmetall-modernizeaza-fuchs-pentru-bundeswehr
https://www.rumaniamilitary.ro/noutati-columbiene
.