Romania Military

CV-16 Liaoning

china-aircraft-carrier-sea-trials-310x206

Primul portavion al Chinei s-a intors in portul sau de baza – Qingdao –dupa un voiaj de instructie de 37 de zile in Marea Chinei de Sud. Portavionul, impreuna cu grupul sau de escorta, a efectuat exercitii complexe care au inclus aviatia ambarcata, navele din grup si submarine.

Aceasta este prima oara cand portavionul chinezesc CV-16 iese in larg in formatie completa pentru o perioada mai lunga. Astfel Liaoning a fost escortat de doua distrugatoare Type 051C – Shenyang si Shijiazhuang si doua fregate Type 054A – Yantai si Weifang, carora li s-au alaturat nave de de aprovizionare si cel putin un submarin.

Aceasta iesire prelungita pe mare are la baza mai multe scopuri: omogenizarea grupului de lupta, dezvoltarea abilitatii navelor de a lupta impreuna, pregatirea personalului, etc, fiind de fapt o iesire din care marina chineza invata inca cum se foloseste un portavion. Astfel este iminenta intrarea in productie de serie a avionului care fi operat de la bordul lui Liaoning si anume J-15 Flayng Shark, avion care era insa o gramada de probleme, fiind criticat chiar si de catre presa din China.

Necazul este ca daca aeronava decoleza cu rezervoarele pline de combustibil nu mai poate lua la bord decat maximum 2 tone de armament, desi J-15 are capacitatea sa trasporte mult peste aceasta limita. Ori acest lucru este foarte grav, necesitand un numar foarte mare de avioane J-15 pentru executarea unei misiuni simple. Astfel avionul poate lua la bord 2 racheta anti-nava YJ-83K si doua rachete aer-aer in IR PL-8, dar nu are capacitatea de a ambarca si rachete aer-aer cu raza medie de tip PL-12, datorita limtarilor la decolare de pe portavion.

Asadar aceleasi probleme pe care le aveau si rusii cu al lor Su-33, care desi avea capacitatea sa trasporte peste 10 tone de armament, datorita modului de decolare de pe portavioanele rusesti cu rampa era limitat la cateva rachete cu raza scurta si medie, avand si raza semnificativ mai scurta. Pe viitoarele portavioane chinezesti aceste neajunsuri vor fi rezolvate prin montarea de catapulte, dar deocamdata J-15 si Liaoning se vor descurca cum vor putea.

Este putin probabil ca CV-16 sa fie altceva decat ceea ce chinezii de altfel au si spus ca este: o nava scoala atat pentru pregatirea personalului cat mai ales pentru invatarea folosirii unui portavion in cadrul unei flote, iar cu aceasta ocazie industria chineza are ocazia sa-si dezvolte si sa-si „slefuiasca” capacitatea de a produce o tehnica de lupta care sa poate fi operata la bordul unei astfel de nave.

Pana cand portavioanele chineze vor insemna cu adevarat ceva in lumea marinelor militare vom mai avea de asteptat, dar de incercat incearca si pana la urma in mod sigur vor avea atat grupuri de lupta cat si o aviatie navalizata de buna claitate.

 GeorgeGMT

 

 

Exit mobile version