BAE Systems a prezentat la Londra, cu ocazia International Armoured Vehicles (IAV), ultima – a 5a – generatie a lui CV 90.
In principiu CV 90 Mk IV este vehicul modular pe senile care a adus la un loc lectiile invatate de-a lungul carierei sale, astfel ca noul CV 90 ofera acum multe.
In primul rand discutam de un nou motor de la Scania (1000CP) cuplat la o transmisie special gandita pentru vehicule grele si teren dificil. Astfel, desi masa maxima disponibila a ajuns la 37 tone, Mk IV este mai agil pe teren foarte greu decat variantele mai vechi. Tot cu mintea la evolutia pe teren greu, BAE a introdus si un sistem de asistare al suspensiei (active damping/suspensie activa), astfel ca amplitudinea miscarii este controlata automat pentru cresterea confortului echipajului si a trupelor transportate ca si pentru cresterea acuratetei sistemelor de arme de la bord. Si daca credeti ca-i un moft, ei bine, nu-i, este foarte important ca militarii transportati sa fie debarcati cat mai odihniti si fara stari de greata sau ameteala…sau cu scrambled eggs.
Datorita si noilor senile din cauciuc, CV 90Mk IV poate evolua pe teren greu cu o viteza de aproximativ 40% mai mare fata de variantele mai vechi (mobilitate superioara), ceea ce, pe langa avantajele descrise deja, aduce si costuri cu intretinerea mai mici.
Si noul Mk IV ramane aceeasi platforma universala, fiecare poate face ce crede de cuviinta, de la transportor de trupe cu grad ridicat de protectie pana la MLI, vehicul de intretinere si orice altceva ii mai poate trece cuiva prin minte.
CV 90 Mk IV beneficiaza de noua turela din seria „D”, foarte multifunctionala, care poate integra tunuri rapide calibrul 25, 30, 35, 40 si chiar 50mm, plus un tun de joasa presiune calibrul 120mm (asadar nu-i tun AT). Mai poate folosi si rachete AT, mitraliera jumelata cu tunul, sisteme optoelectronice si bineinteles si Iron Fist integrat deja de BAE pe transportoarele daneze.
Iar pe langa sistemul de armament senzorii electrooptici ofera in permanenta echipajului posibilitatea de a supraveghea campul de lupta la 360*, folosind un sistem (dezvoltat de BAE – Battleview360) similar avioanelor de lupta si anume o casca cu monitor incorporat – Q-Sight.
Pana acum CV 90 a fost vandut intr-un numar de 1280 de vehicule, 15 variante constructive catre sapte tari.
Pentru noi deocamdata nu se pune problema unei noi Masini de Lupta a Infanteriei, noi inca mai modernizam la MLI 84, dar candva intr-un viitor destul de incert ar trebui sa privim spre un nou transportor blindat pe senile (probabil odata cu un nou tanc) si atunci CV 90 va fi printre favoriti.
GeorgeGMT