Chiar daca nici unul dintre vehiculele implicate in competitia pentru masina de lupta slovaca nu a indeplinit toate cerintele, se pare ca CV-90 a fost cel mai bine cotat… Acest clasament a fost transmis guvernului slovac care trebuie sa ia o decizie in iunie, pentru a negocia apoi detaliile finale inainte de semnarea contractului.
In 26 mai ministerul apararii slovac a publicat detaliile procesului lor de testare si selectie a unei masini de lupta pe senile, care sa inlocuiasca vechile BVP-1 si BVP-2 si derivatii acestora: vehiculele de recunoastere BPsV Svatava, BPsV-ISTAR, vehicul de tractare-recuperare VPV, vehicul de reparatii DTP90, deminoarele prin explozie SVO-90, minoarele MU-90, aruncatorul de bombe autopropulsat 120 mm ShM vz. 85 Prám / S si transportoarele blindate senilate OT-90 (vehiculele MEDEVAC vor fi inlocuite cu platforme 8×8).
Achizitia, de 223 vehicule in total, cuprinde 2 faze:
- Faza 1 vizeaza 152 de vehicule, dintre care 110 configurate in masina de lupta, 15 posturi de comanda, 9 de recunoastere, 3 de transport echipe cu arme antimaterial/antiblindaj, 9 de transport echipe cu lansator de grenade, 3 de recuperare si 3 de intretinere si reparatii.
- Faza 2 include 71 de masini, dintre care 5 masini de lupta, 10 de recuperare, 9 de intretinere si reparatii, 9 de deminare/genisti, 9 de asezare a minelor, 9 de genisti de sprijin si 20 de aruncatoare autopropulsate de calibrul 120 mm.
Se mai cauta pentru o alta etapa inlocuirea urmatoarelor platforme cu noile platforme rezultate din competitie:
- punctelor de comanda mobile
- vehicule logistice
- aruncatoare autopropulsate pentru companiile de sprijin
- aparare antiaeriana
- razboi electronic
Concurentii prezenti la licitatie au fost:
- BAE Systems Hägglunds CV90 cu versiunile CV9030 Mk IV si CV9035 MkIV, prin Administratia Materialelor de Aparare din Suedia (FMV)
- General Dynamics European Land Systems Santa Bárbara Sistemas cu ASCOD 35t,
- Rheinmetall Ungaria cu Lynx KF41
- Polish Armaments Group – PGZ cu Borsuk.
Livrarea primelor vehicule este asteptata pentru 2023-24 pentru a efectua primele probe, urmata in perioada 2025-28 de livrarea celorlalte versiuni.
Evaluarea a luat in considerare patru domenii principale: tehnic, logistic, financiar si implicarea industriei slovace. Acestea au fost evaluate in procente comparativ cu cerintele specificate.
Desi unele informatii sunt secretizate, raportul respectiv este edificator cu privire la cele 5 caracteristici tehnice principale evaluate: interoperabilitatea, mobilitatea, puterea de foc, rezistenta la mine si cea balistica, antrenamentul.
Tabelul de rezultate al punctajului evaluarii tehnice publicate de slovaci:
Vehicul | Punctaj |
CV90 MkIV | 292 |
Lynx KF41 | 257 |
ASCOD | 279 |
Borsuk | 30 |
CV90, desi nu a indeplinit 2 dintre cerinte, elevatia maxima a tevii tunului si inclinatia maxima pentru traversarea verticala a obstacolelor. In schimb, faptul ca Mk IV are o vasta experienta pe versiunile anterioare ale CV90 si existenta unui numar mare de vehicule in uz cu mai multi utilizatori au reprezentat un plus important, fiind cea mai matura platforma din competitie.
Referitor la Lynx, punctele tari sunt modularitatea si spatiul interior considerabil, iar cele slabe sunt gabaritul si faptul ca nu este utilizat in tara de origine (atat Germania cat si Ungaria, unde este in curs de productie pentru varianta KF41).
Aflat initial pe locul al doilea in clasament, ASCOD a fost mutat pe locul trei datorita informatiilor producatorului legate de zgomot și vibratii, rezultate din testarea Ajax-ului britanic care se bazeaza pe acelasi sasiu.
Cotatia Borsukului se datoreaza dezvoltarii nefinalizate dar si a unor date lipsa din oferta, pentru a fi completa.
Protectia minima ceruta:
„energie cinetica echivalenta tunului calibrul 25 mm la distanta de 500 m / explozie proiectil artilerie cal. 155 mm la 25 m (nivel 5 STANAG) si explozia unei mine antitanc de 8 kg sub corpul vehiculului (STANAG 4569 / AVPP-01, K5
M3b),”
Referitor la securitatea si protecția sistemelor de informatii si comunicatii, clasamentul arata astfel:
Vehicul | Punctaj |
CV90 MkIV | 83 |
ASCOD | 83 |
Lynx KF41 | 80 |
Borsuk | 0 |
Rezultatele generale totale initiale se prezinta astfel:
Vehicul | Punctaj |
CV90 MkIV | 375 |
ASCOD | 362 |
Lynx KF41 | 337 |
Borsuk | 30 |
Dupa reevaluarea cu privire la problema vibratiilor din ASCOD, clasamentul final a trecut ASCOD pe locul 3, Lynx-u preluand locul 2.
Primii trei clasati au participat la teste la VTSÚ Záhorie:
- Lynxcu o turela Lance echipata cu tunul Rheinmetall Mk30-2,
- ASCOD cu turela Elbit MT30 dotata cu tun Northrop Grumman Bushmaster II Mk44S cal. 30mm,
- CV90 cu noua turela de serie D multicalibru, cu un tun Bushmaster II cal. 30mm.
La tragerea cu armamentul principal, primul clasat a fost CV90, urmat de ASCOD si Lynx. Totusi niciuna dintre turele nu a indeplinit cerintele privind munitia pregatita de tragere (320 lovituri pentru arma principala si 1000 lovituri pentru cea secundara), Lance neputand orienta tunul fara sursa principala de curent a vehiculului.
CV9035 poate stoca 70 de lovituri gata de tragere in turela si restul pana la 200 in total in vehicul, un CV9030 are 160 lovituri gata de tragere in turela, pe cand un Puma are gata de tragere 200 de lovituri plus alte 200 stocate in vehicul.
Concurentii au indeplinit cerintele de conducere a focului, dar nu toti au indeplinit caracteristicile ergonomice cerute.
Evaluarea costului total de proprietate a fost suma intre pretul vehiculului, o estimare a cotului ciclului de viața pe 20 de ani, costurile de formare initiala, costurile logistice primare si cu piesele de schimb.
Pe partea financiara, CV9030 a fost pe primul loc, inaintea lui CV9035, urmat de ASCOD si Lynx, clasamentul fiind neschimbat dupa ce Ministerul Slovac a solicitat informatii suplimentare.
Privitor la problemele de logistica, clasamentul s-a schimbat considerabil, Lynx-ul venind pe primul loc, inaintea lui CV90, cele 2 versiuni fiind clasate la egalitate, penultimul fiind ASCOD, iar Borsuk-ul fiind ultimul.
In clasamentul capacitatii de a implica industria slovaca in program, CV9030 a fost pe primul loc inaintea Lynx, CV9035 si ASCOD.
Evaluarea finala a procentelor realizate dupa evaluarea ofertelor este urmatoarea:
Vehicul | Procent atins |
CV9030 | 99,67% |
CV9035 | 98,46% |
ASCOD | 88,10% |
Lynx KF41 | 76,66% |
Borsuk | 3,53% |
Dupa solicitarea de informatii suplimentare pe sectiunile financiare si logistice, iata rezultatul revizuit:
Vehicul | Procent atins |
CV9030 | 99,67% |
CV9035 | 97,76% |
ASCOD | 92,80% |
Lynx KF41 | 90,20% |
Borsuk | 3,72% |
Prin prisma evaluarii financiare, clasamentul costurilor totale arata astfel:
Vehicul | Cost in € incl. TVA |
CV90 | 1.973.570.581 |
ASCOD | 1.962.700.133 |
Lynx KF41 | 2 346 483 109 |
Borsuk | N / A |
La finalul documentul este precizat ca oferta suedeza cu CV9030 și CV9035 de la BAE Systems Hägglunds pare a fi oferta care se apropie cel mai mult de cerintele Fortelor Armate Slovace pentru un vehicul de lupta blindat pe senile, indeplinind parametrii tehnici si cei prioritari.
Costurile estimate pentru faza 1, inclusiv 35 de milioane de euro pentru infrastructura, sunt urmatoarele:
Vehicul | Cost in € incl. TVA |
CV9030 | 1.669.093.939 |
CV9035 | 1.688.845.030 |
ASCOD | 1.724.882.231 |
Lynx KF41 | 1.854.089.739 |
Doar o mica remarca de incheiere… Legat de calibrul tunului pentru o astfel de masina de lupta a viitorului, ar fi de preferat calibrul 35mm pentru a permite pastrarea unui avantaj confortabil in lupta cu blindatele inamice.
Studiul slovacilor mentioneaza ca desi munitia calibru 35mm este mai mare si grea decat cea de 30mm, pentru un efect similar pe tinta cu cea de 35mm este nevoie de peste 3 ori mai multa munitie cal.30mm, ca sa nu mai vorbim de diferenta puterii de penetrare.Efectul pe tinta la aceeasi distanta este cu pana la 40% mai ridicat in favoarea tunului cal. 35mm.
Chiar daca tunul de 35mm ar fi fost mai scump la achizitia initiala, operarea sa ar fi fost mai ieftina pe termen lung.
Importanta este si posbilitatea de a converti in viitor tunul Bushmaster III calibru 35 mm in calibrul 50mm (ultimul nefiind deocamdata disponibil la export), pentru oferi si mai multa putere de foc.
Sunt singurele țari din NATO care folosesc IFV cu tunuri auto de 35 mm sunt Olanda si Danemarca – respectiv cu variantele CV9035NL și CV9035DK.
Un atu luat in considerare la familia Bushmaster, este actionarea sa electrica, care nu lasa gaze in turela, spre deosebire de tunul revolver german ABM 30.
Marius Zgureanu
Surse:
https://www.edrmagazine.eu/the-slovak-mod-selects-the-cv90-as-preferred-bidder-for-its-ifv-programme
https://warfaretech.blogspot.com/2014/03/atk-bushmaster-iii-automatic-cannon.html
https://www-altair-com/news/view?news_
https://below-the-turret-ring.blogspot.com/2016/04/bigger-guns-are-not-always-better.html