Romania Military

CV90 Slovacia.ToT

Despre CV 90 in Slovacia s-a scris pe RoMilitary. In Decembrie 2022 s-a realizat un G2G intre guvernele slovac si suedez pentru 152 CV9035, 1.3 mld euro. Slovacii s-au decis pentru tunul Bushmaster III de 35 mm, cu posibilitatea trecerii la 50 mm, prin schimbarea tevii si a unor componente esentiale. Tun foarte bun, actionat electric, nu baga gazele in turela, dar performanta vine cu un pret. Tunul  Bushmaster MK44S(30×173) este cu 150000 euro mai scump decat tunul Elbit EL30 (30×173), ambele folosite pe turela  ELBIT UT 30 MK2. Oferta suedeza vine cu Iron Fist si lansatoare de ATGM Rafael SPIKE-LR.

Ce scria Ministerul Apararii Slovac in mai 2022 despre oferta suedeza:

-asamblarea și integrarea a 131 de șasiuri și vehicule  în compania ZTS Špeciál;

-producție completă (de la sudare, prin tratarea suprafeței, până la asamblare) a 116 de turele în compania Koval Systems;

-implicare largă  a industriei slovace:

-livrări locale de la parteneri cheie: EVPÚ (mecatronică), Aliter Techonolgies  (ICT), Ray Service și Neways, (electronica), Virtual reality Media (simulatoare);

-producția locală/furnizarea subsistemelor strategice și critice (vizorul comandantului, sisteme de bruiaj,etc).

Motivul principal pentru cea mai buna evaluare a ofertei suedeze din punct de vedere al implicarii industriei slovace este producția internă completă  a turelei, care nu a fost oferita de niciun alt competitor.

Ofertantul se află în faza de examinare a posibilității de producție locala a tunului.

 

Se observa ca CV9035 vine cu o implicare mare a industriei slovace.

ZTS Špeciál face parte in totalitate din DMD GROUP, avand ca singur proprietar  Ministerul Apararii Slovac.

Sursa AICI:

 

Slovacii aveau in plan pentru 2023-2024:

Producția primei piese de verificare a vehiculului. Producția MLI în varianta de bază pentru efectuarea controlului tehnic și teste militare. Procesarea masurilor tehnice si organizatorice pentru eliminarea deficiențelor identificate, rezultate în urma testelor, și eliminarea acestora.

Si pentru 2025-2028:

Productia unor serii de verificare a altor modificari de vehicule pentru teste tehnice si militare. Elaborarea măsurilor tehnice și organizatorice pentru eliminarea neajunsurilor identificate, rezultate din teste, şi eliminarea acestora. Introducerea vehiculelor în utilizarea armatei slovace. Producția în serie de vehicule și livrările treptate ale acestora cu logistică, sprijin in conformitate cu contractele incheiate.

Se observa ca dureaza ceva pana cand slovacii estimeaza ca va incepe productia primelor serii de MLI uri. Contractul s-a semnat in 2022 si ei se asteapta ca in 2025 sa inceapa productia, dupa 2-3 ani de teste.

Si asta in conditiile in care DMD GROUP, detinut in totalitate de Ministerul Apararii Slovac, produce ceva consistent:

SPH ZUZANA2 155mm/52

155mm 52Cal. TMG EVA

Tunuri de 100mm, 125mm, 152mm, 155mm, turela si tun de 30mm, munitii.

De asemenea, DMD GROUP mai e implicat in productia Patria 8×8 pentru armata slovaca.

 

Rheinmetall Lynx a venit cu G2G din partea Ungariei. Ca sa nu ne ascundem, indiferent ce ar fi scris militarii slovaci despre rezultatele competitiei, achizitia MLI trebuia facuta de guvernul slovac. Aici sunt niste animozitati mari cu Viktor Orban.

“Ministrul slovac de externe, Rastislav Káčer, nu își va cere scuze pentru că a spus că Ungaria ar putea face cereri teritoriale pentru regiunea cu majoritate maghiară din sudul Slovaciei dacă Rusia reușește să cucerească Ucraina.”

“În timpul difuzării pe postul de televiziune Markiza, Káčer a spus: „Dacă Vladimir Putin ar fi reușit în Ucraina, Ungaria ar fi făcut deja pretenții teritoriale împotriva Slovaciei”. El a mai adăugat că „acest subiect este deja relevant, de aceea este deosebit de important pentru Slovacia ca Putin să eșueze în Ucraina”.”

10.02.2023 Sursa AICI:

 

Mai adaugam si documentele secrete aparute in presa:

“Potrivit unei estimări a CIA (Agenția Centrală de Informații a SUA, n. red.) recent dezvăluite, premierul ungar Viktor Orban a spus că SUA se numără printre primii trei adversari ai partidului său, Fidesz – afirmații evidențiind gravitatea unor mai vechi disensiuni între Washington și o țară membră NATO care și-a întărit tot mai mult relațiile cu Rusia și China, scrie Wall Street Journal.

Potrivit documentului CIA, care poartă data de 2 martie, faptul că Orban a inclus SUA printre principalii săi adversari cu ocazia unei reuniuni pe teme de strategie politică, din data de 22 februarie, constituie o creștere a nivelului de retorică antiamericană. Nota indică drept sursă de informație ambasada Statelor Unite, existând posibilitatea ca Statele Unite să fi urmărit reuniunea partidului de guvernământ.”

Sursa AICI:

Va fi foarte greu ca Ungaria lui Victor Orban sa fie implicata in vanzarea de armament in Slovacia, mai ales ca slovacii au o experienta neplacuta cu intretinerea avioanelor MIG 29, existand suspiciuni ca tehnicienii rusi au stricat intentionat avioanele in timpul lucrarilor de intretinere.

“ „Chiar și poliția a investigat asta, pe baza suspiciunilor noastre. Erau piese în motoarele aeronavei pe care tehnicienii slovaci le accesau și apoi erau piese pe care le accesau doar tehnicienii ruși. Defectele au apărut doar în acele părți accesate de ruși”, a spus ministrul apararii slovac.”

“   Generalul locotenent Ľubomír Svoboda, fostul pilot de rang înalt, a sugerat, de asemenea, că rușii au avariat în mod intenționat avioanele.

„Am preluat de la ei un motor care trebuia să dureze 350 de ore. Și până la urmă, a zburat doar 70 de ore. Ce putem face din asta? Poate că a fost o manoperă slabă, să-i spunem așa. Nu știu”, a spus el într-un interviu pentru Denník N.  “

Sursa AICI:

 

Nu stiu ce avantaje aduce firmei Rheinmetall asocierea cu Ungaria lui Orban, dar in mod sigur slovacii nu apreciaza aceasta asociere.

 

Despre GDELS ASCOD, a fost trecut de pe locul 2 pe 3 din punct de vedere tehnic cu justificarea:

“Vehiculul ASCOD s-a clasat pe locul al treilea, în ciuda faptului că a fost clasat pe locul al doilea pe bază de puncte. Această schimbare a fost făcută pe baza informațiilor furnizate de producător, în legătură cu vibrațiile nedorite ale vehiculului. Problemele sunt legate de dezvoltarea actuală a designului vehiculului, în special de rezonanța structurii vehiculului atunci când se conduce pe o suprafață dură (a se vedea oferta guvernamentală  spaniolă pagina 48, punctul 9.2. zgomot și vibrații). În contextul acestor informații, este rezonabil să presupunem că problema nu este definitiv, pentru vehicul, rezolvată din punct de vedere tehnic și necesită o dezvoltare ulterioară, cu implicații pentru perioada de timp a proiectului. Din acest motiv, se recomandă măsurarea rezonanței în cadrul testării vehiculelor în VTSÚ Záhorie.”

Cum nici slovacii, nici GDELS nu au comentat subiectul, e greu de estimat care e adevarul in legatura cu ASCOD.

Apoi CV90 a castigat si competitia din Cehia, in decembrie 2022 guvernele ceh, suedez si BAE Systems au semnat memorandum pentru achizitia de CV90, urmand ca in 2023 sa se finalizeze negocierile.

Ce doreau cehii intre altele:

 

  1. De ce vrem să ne implicăm industria cu cel puțin 40 % din preț?

În ceea ce privește companiile cehe, cerința noastră de înțeles este implicarea lor puternică în contract cu cel puțin 40 % din prețul de achiziție. Aceasta este valoarea minimă. Fiecare procent suplimentar va fi luat în considerare la evaluarea ofertelor. Am ales limita de 40% în ceea ce privește posibilitățile reale actuale ale industriei cehe de apărare.

  1. De ce dorim să folosim o întreprindere deținută exclusiv de stat pentru a asigura întreținerea ciclului de viață?

VOP CZ, o companie de stat, va garanta implicarea companiilor cehe. Serviciul va fi oferit de îndată ce este necesar. Totodată, compania poate și moderniza adecvat vehiculele în funcție de cerințele viitoare ale Armatei. Are personalul și tehnologia necesare pentru această sarcină. Este o întreprindere de stat a Ministerului Apărării. Sarcina sa principală este de a ne proteja interesele de securitate.

  1. De ce vrem o licență?

Am învățat din trecut. Răspundem la experiența acumulată în cadrul altor proiecte. Deservirea sau modernizarea va fi astfel pe deplin sub controlul Ministerului Apărării. Licența este inclusă în prețul întregului contract. Prin urmare, va fi și un instrument foarte bun pentru negocierea cu ofertanții asupra prețului final într-o concurență loială.

 

Sursa AICI:

 

VOP CZ, o intreprindere care e detinuta de Ministerul apararii ceh.

Sursa AICI:

 

In concluzie, CV 90 a castigat in ambele tari, Slovacia si Cehia, a oferit un transfer de tehnologie ToT consistent, cel putin in Slovacia.

Se observa o implicare masiva a industriei de stat in apararea nationala din Cehia si Slovacia, chiar o implicare directa a ministerelor apararii din Cehia si Slovacia, care detin firmele respective, chestiune care la noi e privita ca fiind de natura socialista si profund daunatoare Romaniei.

Daca ne uitam spre nord, gasim Polonia, unde o firma de stat tocmai ce a castigat un contract de 100 de Rosomak destinate Ucrainei si platite cu bani europeni si americani.

Sursa AICI:

 

Iar daca ne uitam mai la nord gasim Patria

“Patria Oyj is a public limited liability company owned by the State of Finland (50.1%) and by Kongsberg Defence and Aerospace AS (49.9%).

Si KONGSBERG

“KONGSBERG was listed on the Oslo Stock Exchange in 1993 following a partial privatisation. The Norwegian state owns 50,004 per cent of the shares.”

Cehia, Slovacia, Polonia, Finlanda, Norvegia, toate aceste tari au industrie de aparare bazata pe proprietatea de stat si obtin rezultate foarte bune atat financiare cat si tehnice, situatie care ar trebui sa ne dea de gandit si sa depasim fatalitatea mioritica.

 

Caudillo.

Exit mobile version