Știrea
Conform unui anunț făcut de ministrul Ciucă pe 5 noiembrie 2020, armata română urmează să cumpere aproximativ 250 de vehicule Dacia Duster Army, contractul fiind estimat la aproximativ 32 de milioane de lei, adică circa 128.000 lei per mașină. Transformând în euro, ne rezultă un preț de 26.300 euro în condițiile în care o Dacia Duster 4×4 1.5 dci vândută de dealerii mărcii are un preț de catalog de 18.500 euro în versiunea Comfort (adică are aer condiționat).
Ceea ce ne lasă aproximativ 7.800 euro pentru „militarizare”.
Potrivit surselor citate aici și aici, noul Duster militarizat, bazat pe ultima iterație a modelului, va avea următoarele versiuni:
- una pentru transport, care va avea protecție balistică Nivelul 3 conform standardului STANAG pentru caroserie și Nivelul 2 pentru geamuri. Blindajul, oferit opțional, va fi realizat după ieșirea de pe liniile de asamblare și include Kevlar, dar și o serie de panouri din oțel dur;
- una pentru cercetare, care va fi echipată cu o platformă pentru lansarea dronelor. Această versiune va avea două locuri și va fi amfibie, fiind complet etanșă. Această versiune va avea blindaj Nivelul 4 în anumite zone ale caroseriei, iar geamurile vor veni cu blindaj Nivelul 3. Dacia Duster pentru armată poate transporta două drone de atac și trei de supraveghere. Dronele de atac pot elibera muniție de tip RO AG7 (RPG 7 produse sub licență românească) sau pot lansa grenade. Dronele pot fi lansate prin partea posterioară a vehiculului, atunci când luneta este îndepărtată. Acestea pot comunica între ele prin intermediul unor sisteme bazate pe laser sau cu ajutorul unor micro-fire de cupru. Comunicația radio este de evitat din cauza riscului interceptării și bruiajului.
Conform acelorași surse citate, s-ar părea că acest din urmă proiect se desfășoară în colaborare cu o companie specializată în producția de electronice de apărare internațională din Israel – Elbit Systems.
Sursa inițială pentru ambele articole citate mai sus este Dacia Duster Trails & Technical de unde provine și clipul de mai jos:
Comentariile autorului
Ca unul care a utilizat un Duster 4×4 1.5 dci (105 CP) pentru câțiva ani buni de zile rulând peste 100.000 km cu mașina în cele mai variate condiții – oraș, autostradă, drumuri naționale, județene, comunale, de exploatare, câmp, noroi, zăpadă, ma rog, nu cred că am ratat ceva în toți anii aceștia, pot să vă spun că mașina mi-a lăsat o impresie foarte bună.
Fiabilă, ușoară, suspensie și tracțiune integrală reușite (bun compromis), lipsa diferențialelor specifice unui veritabil 4×4 destul de bine compensată de etajarea treptei 1 și 2 și de cele trei opțiuni „electronice” – 4×2, 4×4 Auto și 4×4 Lock, una peste alta, cu niște cauciucuri Mud&Terrain, Dusterul s-a descurcat bine în majoritatea situațiilor întâlnite de mine.
Însă, mașina are caroserie autoportantă nu șasiu separat, o sarcină utilă relativ redusă (undeva în zona celor 500 kg), un motor destul de anemic și o capacitate de tractare de maxim 1,5 tone. Nici garda la sol nu este tocmai spectaculoasă, totuși mai bună decât la multe SUV-uri. Personal, în toată această perioadă, am rămas imobilizat de două ori pentru că am alunecat în șleaurile făcute de tractoarele agricole rămânând suspendat.
Mașina de serie nu are scuturi de protecție, subansamblele suspensiei mi-au părut mereu fragile (nici nu am insistat), iar amortizoarele au necesitat înlocuirea la fiecare 1,5 ani. Toba finală am reușit să o avariez în mai multe rânduri, s-a rezolvat cu sudură dar… poate că necesită repoziționarea sau protejarea cu un scut.
Cât despre spațiul interior: patru soldați cu echipamentul specific… Nu știu ce să zic…
Iar acum revin cu câteva comentarii la „știre”…
- nu știu ce înseamnă în kilograme blindajul ce ar urma să fie adăugat mai ales că au apărut tot felul de materiale exotice, dar mi-e clar că mașina va necesita un roll-cage pentru rigidizarea caroseriei și o suspensie reproiectată. Un chip-tuning al motorului pentru optimizarea curbei de cuplu maxim și câțiva cai în plus, eventual adaptarea acestuia pentru a fi un multifuel veritabil;
- nu înțeleg de ce ar lansa dronele prin luneta versiunii cu cinci uși și nu ar folosi versiunea pick-up, proaspăt lansată;
- ideea versiunii de cercetare – purtătoare de drone mi se pare excelentă și fezabilă chiar și pe șasiul de Duster, cu excepția „blindajului”;
- versiunea de transport însă, mie îmi dă cu virgulă. Patru oameni cu AK-urile de rigoare, muniție și ce mai cară ei de obicei îmi dă o senzație de claustrofobie. Rămâne de văzut ce vor până la urmă de la mașină.
Nicolae
P.S. RoMil a preluat aceste informații. Dorim să precizăm că ele nu au fost confirmate până acum de constructorul Dacia.
P.P.S. @Cristian IONITA Din câte știu nici Oroch nu este un pick-up veritabil, fiind tot o caroserie autoportantă, nu cu șasiu separat. Poza de mai jos e din Cuzco (dacă mi-aduc bine aminte) unde m-au trimis francezii să mănânc pișcoturi:
Am mai văzut și ceva VW acolo, par la modă în America de Sud:
P.P.P.S.
Se pare ca Duster militarizat a fost propus si in Franta in competitia pentru inlocuirea Peugeot P-4…