Oare?! Dai banul, stai in fata, dar oricat de “in fata” ai sta, mai te uiti si la cati bani dai.
Cancelarul german este grabit si doreste ca contractul cu Lockheed Martin in privinta achizitiei a 35 de aparate F 35A sa fie semnat pana la sfarsitul anului. Iar domnul Olaf Scholz le zice bine, cand afirma ca atunci cand stai cu talharii (adica rusii) langa tine, bine ar fi sa ai la indemana o bata mare de tot, sa stie talharul de frica.
Si ca sa-l citam pe cancelarul german:“As long as states like Russia possess nuclear weapons, NATO naturally needs a credible deterrent potential,” ca nu cumva sa fi “vulnerable to blackmail.”
Asa ca:”That’s why the federal government decided to buy F-35s.”
Aducem aminte onoratilor nostri cititori ca F 35A va inlocui in cadrul Luftwaffe PANAVIA Tornado ca aeronava capabila sa arunce in capul rusilor bombe nucleare tactice americane B 61. Bombe care se afla deja la baza aeriana germana Büchel, undeva prin vestul tarii.
Pana aici are omul dreptate si gandeste cu mintea spre viitor, ca uite ce fac rusii prin Ucraina si daca nu te stiu capabil sa le umpli botul de sange s-ar putea sa arunce un ochi mult prea gurmand la gospodaria ta, la masina ta de spalat, la frigiderul sau bancomatul tau. Germanii stiu exact cum le-au carat rusii uzinele cu tot cu gardul dimprejur si ghereta portarului, cu ceva ani in urma. Nu suficient de multi…
Asadar, 35 de aparate F 35A, probabil la standardul F 4, pentru numai putin de 10 miliarde de euro…
In iulie, cand Congresul american a fost notificat despre afacere, suma oficiala era de aproximativ 8 miliarde de euro, dar “Der Spiegel” sustine acum ca de fapt Berlinul ar plati 10 miliarde de euro. Ca sa ne facem o idee daca este mult, putin, sau banal, Elvetia va plati pentru cele 36 de F 35A “doar” 5,3 miliarde de euro, iar Finlanda pune jos tot cam 10 miliarde de euro dar pentru 64 de aparate F 35A.
Pe langa acesti bani, Germania va trebui sa modernizeze/modifice si baza aeriana de la Büchel pentru operarea F 35A, program care este vazut ca unul “foarte ambitios”, probabil si foarte scump.
In acelasi timp, industria aeronautica germana nu este prea incantata de acest contract, stiu ei ceva probabil, si se declara destul de dezamagita. Bundesverband der Deutschen Luft- und Raumfahrtindustrie eV – BDLI (Asociatia germana a industriei aeronautice si Aerospatiale) a spus ca exista posibilitatea ca acesta achizitie sa duca la o dependenta prea mare de industria americana si de asemenea sa conduca la pierderea fortei de munca calificate, a cunostintelor etc.
„As far as German sovereignty is concerned, we have to make sure that we don’t hand ourselves completely over to the Americans for the next 30 or 50 years,” a declarat Martin Kroell, vice-presedinte BDLI.
Dar lasandu-i pe germani sa-si faca curat la ei in casa, de unde aceasta diferenta mare de pret? O posibila explicatie ar fi ca germanii doresc ca industria lor sa fie cat mai mult implicata in intretinerea aparatelor. Ne mai aducem minte ca a fost mare scandal intre guvernul german si companiile americane Boeing si Sikorski cand germanii au dorit sa cumpere elicoptere grele de transport. Pretul pe care cele doua companii l-au oferit a fost considerat de Berlin excesiv de mare dar justificat (dpdv al americanilor) tocmai prin cererea germanilor ca intretinerea aparatelor sa fie facuta in Germania.
Doar ca de aceasta data, conform domnului Martin Kroell, nu s-ar pune problema in aceiasi termeni precum in cazul elicopterelor CH 47F (se pare ca Berlinul a ales pana la urma aeronava celor de la Boeing).
Ramane doar sa fim atenti, poate pana la urma cineva ne va explica de unde atatia bani pe 35 de aparate F 35A.
GeorgeGMT