Romania Military

D’ale corvetelor…BAE Systems la Bucuresti?

E doar o intrebare, nu-mi sariti in cap. Ok, ati auzit de Khareef class?  Da, sunt corvete de 2660 tone, trei la numar (Al-Shamikh/Rahmani/Rasikh) comandate in 2007, lansate in 2009-2010-2011 si livrate in 2013-2014, care apartin Marinei statului Oman si sunt construite de BAE Systems Maritime – Naval Ships in Portsmouth Naval Base pentru un pret total de 400 milioane lire sterlinge (650 milioane verzisori yankei la acel moment), in pret fiind inclusa si pregatirea „omanezilor” de catre VT Group (pe care ii tineti minte mai degraba sub vechea denumire celebra de Vosper Thornycroft).

Lungi de 99 metri, latime 14,6 metri, pescaj de 4,1 metri, viteza 25 de noduri (doua MTU diesel la care adaugam Rolls-Royce la elice, generatoare diesel, echipamente electrice si angrenajul de carmire), anduranta de 21 de zile cu 100 de oameni in echipaj si avand raza de 4500 mile nautice (8300 km), respectivele au ca armament un tun superapid de 76mm Oto Melara cu cadenta de 120 de boabe pe minut, doua bucati de 30mm Mk2/44 Bushmaster II, 8 bucati de Exocet SSM Block III si…12 (2×6) bucati  MBDA VL MICA SAM…hehehe! Le-ati vazut in prima poza, uite ce dragalase sunt!  Bineinteles sa nu uitam si de hangarul pentru una bucata elicopter mediu de 12 tone (nu 10 tone ci 12, de ce?..pentru ca asa zic „ei”).

De ce oare ne-ar interesa pe noi asa ceva, unde-s torpilele, sonarul tractat? Au totusi un CMC TACTICOS si cu un radar SMART-S Mk2 3D multibeam S-band pentru medium-to-long-range surveillance and target designation cocotat la cucurigu in cuibul ciorii. Ca tot suntem in ograda lui Thales, sa amintim si de contramasurile electronice Vigile 400 ESM.

Iat-o pe Al Shamikh alaturi de Type 45 destroyer HMS Duncan

Well, here comes the boom!

Mai tineti voi minte proiectul Type 31 GPFF (General Purpose Frigate) a mancatorilor insulari de spotted dick? Adica o „tough little ship” (little?), un fel de „multirol” light frigate mai flexibil si mai ieftin, care sa tina la cafteala si care sa se incadreze intre Batch 2 River Class OPV si Type 26 Frigate (desemnata sa escorteze portavioanele si sa le tina la ASUWada de submarine)? Bineinteles ca va amintiti, doar noi v-am aratat pe aici pe undeva acea dracovenie de 4000 de tone numita Venator-110 propusa de BMT Group. De precizat ca Steller Systems au venit cu un proiect numit „Spartan” in timp ce Babcock a oferit un design numit „Arrowhead 120”.

Venator-110, una din cele 3 variante ale sale

Venator-110 din nou, o alta versiune de armament

Arrowhead

Spartan, un concept destul de bine pregatit

Ei bine, BAE Systems a venit cu doua propuneri: „Avenger”, bazata pe Batch 3 River class, urata cu spume (de fapt Amazonas class/ Batch 2 River class OPV) si „Cutlass”, bazata pe nimeni alta decat Khareef class a omanezilor, insa ceva mai „intinsa”.

Avenger, macar nu e monitor…

Cutlass, ce frumusete!

In octombrie 2017, BAE Systems a anuntat ca se retrage din postura de contractor principal (deoarece santierul din Clyde deja e suprasaturat cu comenzile pentru noua River class si Type 26 frigate), asa ca a anuntat un parteneriat cu Cammell Laird contractor principal, urmand ca – in cazul castigarii contractului – Type 31 (cu o noua denumire, „Leander”) sa fie construita pe santierul acestora la Birkenhead, lui BAE revenindu-i rolul de expertiza a designului si integrarea sistemelor.

O luna mai tarziu, BMT Defence Service face si ea un anunt, semnarea unui acord de cooperare impreuna cu Babcock dar, in loc sa fie alese ori Venator-110 ori Arrowhead-120, cele doua companii au decis sa exploreze ambele designuri, cu scopul de a alege cea mai buna optiune, care poate fi si o combinatie intre cele doua concepte.

Asa ca raman intrebarile: putem oare noi sa luam in considerare si „Cutlass/Leander” a lui BAE Systems? Ce oare ar avea in plus fata de actuala Khareef class a celor din Oman? Poate un OPV, devenit corveta, sa creasca pana la stagiul de corveta grea / fregata usoara? Detractorii proiectului Type 31 le-au poreclit pe toate…”Pointless class” dar „Leander” arata bine, totusi.

In curand va prezentam si un articol al lui Marius despre OPV-uri.

Exit mobile version