Romania Military

Damen&Saab vs TKMS (Norvegia si Germania) U 212CD

Am scris cu ceva timp in urma cum binomul Germania/Norvegia, strans unite in jurul programului U 212CD, incearca sa aduca noi clienti pentru noul lor submarin. Un inalt oficial norvegian a declarat ca programul este deschis pentru oricine doreste sa participe, si de aici incolo speculam ca U 212CD se doreste a fi un fel de Eurofighter Typhoon al submarinelor, un proiect aproape european…

Foto: Saab-Kockums

Declaratia a fost facuta chiar cu gandul la olandezi si la viitorul lor submarin (succesor al clasei Walrus), doar ca ceva nu a mers cum trebuie sau poate olandezilor pur si simplu nu le-a placut U 212CD, astfel ca Damen si Saab-Kockums au anuntat o noua alianta pe piata submarinelor, putem presupune in jurul noului A 26, in concurenta directa cu parteneriatul germano-norvegian si al lor U 212CD.

Pe 1 iunie, cotidianul olandez „Telegraaf” a publicat prima schita – realizata de inginerii celor doua companii – cu noul submarin ce ar urma sa inlocuiasca Walrus-class. Deocamdata este doar o propunere catre Ministerul Apararii si ramane de vazut daca va avea si succes, dar pasul a fost facut pentru un nou gigant naval pe zona constructiei de submarine.

Practic a fost creat un consortiu, care include un numar mare de companii olandeze, care ofera o varianta a submarinului A 26, adaptata nevoilor si cerintelor olandeze.

In articolul celor de la „Telegraaf” Hein van Ameijden (Damen) si Gunnar Wieslander (Saab Kockums) au declarat: “Due to the modular design of the boat, it is possible for many Dutch companies to implement their products in the submarine and to renew them easily during the life cycle. They also place the emphasis on the launcher for special forces, right next to the torpedo tubes in the nose of the boat.”

In acest moment nu avem nimic altceva de adaugat, abia de s-a facut anuntul oficial, guvernul olandez mai are mult pana sa ia o decizie, dar important este ca primul pas a fost facut.

Concurentul direct al Damen/Saab sunt germanii de la TKMS care in mod sigur vor veni cu o oferta. Deocamdata Walrus-class vor trebui sa-si faca treaba cel putin pana prin 2025, asadar timp pentru o alegere buna este.

Pentru Romania decizia celor de la Damen si Saab se poate dovedi importanta mai ales daca olandezii vor castiga contractul pentru constructia celor patru corvete cu proiectul SIGMA 10514, pentru ca odata intrati in sistemul romanesc de aparare greu sa-i mai scoti afara, macar din motive economice.

Si cu atat mai mult cu cat decizia in cazul Romaniei este asteptata ceva mai devreme decat in cazul Olandei.

Daca Damen va avea corvetele si cele doua fregate, va dispune si de infrastructura proprie, va asigura (cel mai probabil) si intretinerea navelor, santiere navale proprii in Romania are, personal specializat la fel. O gramada de atuuri. Plus ca la BSDA 2018 compania olandeza s-a dovedit a fi si foarte agresiva…

Germanii, pe de alta parte, favoriti pana acum in cursa inca nelansata pentru 3 submarine romanesti ar trebui sa fie foarte atenti la Damen/Saab si daca pana acum U 212/U214 nu prea avea concurenti seriosi, de aceasta data lucrurile se vor schimba radical, macar (asa cum spuneam) pentru ca Damen ar putea sa devina un jucator-cheie pentru Marina Militara Romana, daca castiga contractul pentru corvete/fregate.

Iar astazi, Damen pare favorita…

Asadar, celor carora A 26 va facea cu ochiul, capul sus, sansa lui de domiciliere la Constanta tocmai ce a crescut semnificativ, desi U 212/214 este inca favorit, macar prin numarul de unitati produse si a numarului de tari membre NATO care-l au deja in exploatare.

Vizita lui Fifor in Grecia, exact la baza de submarine si la centrul de pregatire a echipajelor, are si o conotatie pozitiva pentru germani.

Cu toate acestea anuntul n-ar trebui sa fie un mare soc, atat timp cat Saab Kockums avea discutii cu cei de la Damen inca din 2015, in timp ce TKMS a purtat si ea negocieri cu Damen prin 2017, asadar intelegerea anuntata pe 1 iunie nu ia pe nimeni prin surprindere.

PS In acest context, francezii cu Scorpene par a fi o imagine din ce in ce mai estompata.

PPS Si cred ca putem presupune corect, ca asa cum germanii si norvegienii incearca sa gaseasca noi clienti pentru al lor U 212CD si olandezii/suedezii vor exact la fel, fiecare parte incercand de fapt sa reduca costurile programului cu cat mai multe unitati construite/vandute.

Este chiar posibil ca A 26 sa fie oferit Romaniei de catre Damen&Saab inaintea Olandei, depinde doar cand va fi lansat programul nostru de submarine, posibil imediat dupa ce afacerea corvetelor va avea un castigator oficial.

GeorgeGMT

Exit mobile version