Si nu de ieri de azi ci de ani de zile. Aceste probleme erau cunoscute dar nu s-a facut nimic pentru a le remedia sau, mai rau de atat, remedierea lor este foarte dificila.
Astfel, doua fregate daneze din clasa “Iver Huitfeldt” au intampinat dificultati.
Pe data de 9 martie chiar nava care a dat numele clasei – “Iver Huitfeldt” a avut probleme tehnice care nu i-au permis sa lanseze rachete ESSM. Important de mentionat ca fregata se afla in Marea Rosie (la lupta impotriva rebelilor islamisti Houthi) nu in vreun exercitiu relaxat, iar problemele tehnice au survenit in timp ce nava era angajata in respingerea unui atac cu mai multe drone asupra unei nave comerciale.
Echipajul a fost pus in fata unor probleme serioase pe trei paliere: radarul de ghidare al focului (un radar 3D Thales de tip APAR – Active Phased Array Radar), adica exact radarul de care are nevoie in lupta, sistemul de management al luptei – C-Flex, dezvoltat de compania daneza Terma A/S (fara de care mai bine nu ridici ancora, nava fiind oarba, muta si surda) si munitia antiaeriana pentru tunurile de 76mm, care s-a dovedit a fi defecta intr-un procent destul de important.
In esenta, in timpul unui atac desfasurat de 19 drone Houthi, fregata daneza nu si-a putut lansa rachetele ESSM timp de o jumatate de ora, in timp ce munitia antiaeriana a tunului de 76mm (cam jumatate din proiectile trase) a explodat prematur, destul de aproape de nava. Cu toate acestea, in timpul angajamentului – care a durat aproximativ o ora, au fost lansate trei rachete (dupa resetarea sistemului) si in jur de 100 de proiectile de tun, ceea ce a dus la distrugerea a patru drone.
In cazul proiectilelor nu stim daca acestea in sine au prezentat defectiuni tehnice sau de vina este tunul prin mecanismul automat de programare a distantei de angajare a tintei, distanta care se programeaza in momentul in care proiectilul este tras.
Pe 4 aprilie, nava – sora, “Niels Juel”, a suferit o defectiune la un lansator de rachete in timpul unui exercitiu acasa, in apele teritoriale ale Danemarcei. Defectiunea a fost una severa si a dus la inchiderea imediata a spatiului aerian si a liniilor de navigatie maritime din jurul navei pentru mai multe ore, acest lucru indicand, cel mai probabil, ca racheta era armata si ar fi putut sa se auto-lanseze, fara ca membrii echipajului sa poata face ceva.
Daca ne aducem aminte, aceasta clasa de nave este una considerata a fi de exceptie: bine proiectata, bine inarmata si construita la pret redus folosindu-se tehnologie specifică navelor civile.
Ministerul danez al apararii a anuntat o ancheta pentru a elucida aceste incidente, asteptam si noi rezultatul cu mare interes.
Revenind la problema cu radarul de control al focului, Thales APAR, ar mai fi de mentionat ca si germanii au avut probleme cu el, fregatele clasei F 124 „Sachsen” fiind dotate cu acest model. Ei bine, in februarie, fregata germana “Hessen” a intampinat necazuri cu respectivul radar.
Cei de la Thales sustin ca, in urma verificarilor, totul este bine, radarul functionand perfect, lucru care ar putea fi adevarat – Thales nu este chiar orisicine in lumea radarelor – si atunci problema ar putea fi la sistemul integrat de management al luptei de la Terma, in cazul danezilor, pentru ca germanii folosesc pe navele F 124 sistemul TACTICOS de la Thales.
Si, la sfarsit, un lucru ciudat: inainte de dislocarea fregatei in Marea Rosie, aceasta a „imprumutat” piese si echipamente de pe alte nave de lupta daneze, inclusiv cele doua tunuri de 76mm (?!?). Iar inainte ca nava sa plece spre zona de lupta toate sistemele de la bord au fost testate si nimic gresit nu a fost gasit, cu exceptia unor „probleme banale la sofware”.
Cu aceasta ocazie, seful fortelor armate daneze a fost concediat.
Ar mai fi de precizat ca fregatele clasei “Iver Huitfeldt” sunt nave dedicate luptei antiaeriene si trei unitati au fost construite pentru marina daneza. Pe hartie navele par a fi fortoase bine, dispunand de o aparare antiaeriana formidabila: 32 RIM-66 (SM-2) si 24 RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile [ESSM]. La capitolul artilerie AA exista la bord doua tunuri super-rapide OTO Melara de 76mm si un sistem CIWS Oerlikon de 35mm.
GeorgeGMT