Prezentam mai jos un extras din articolul celor de la BizBrasov, despre rolul si echipamentele ambarcate pe Puma Naval:
Finalizarea programului Puma Naval, prin etapa 2B-2, contribuie la creșterea capacității operaționale a Forțelor Navale ale României, mai ales în domeniul căutării, descoperirii și luptei împotriva submarinelor inamice, independent sau în cooperare, dar și al lovirii navelor de suprafață cu torpilele tip Sting Ray, instalate pe părțile laterale ale elicopterului IAR 330 Puma Naval .
Rolul operațional al elicopterelor Puma Naval, ambarcate la bordul celor trei fregate românești Mărășești, Regele Ferdinand și Regina Maria, este de a îndeplini, pe lângă misiunile deja menționate, și pe cele precum: cercetare, observare, transmiterea situației tactice la navă, supraveghere maritimă pe timp de zi și de noapte în mediu marin, transport de persoane, căutare și salvare pe mare, combaterea traficului ilegal pe mare, transport logistic etc.
Puma Naval (sursa Romaniaforum.info)
Configurația elicopterului Puma Naval include:
- sistemul de geamanduri radio-hidroacustice (GRHA) pentru detecția submarinelor, integrat cu consola tactică multifuncțională C-FLEX—LINK 11;
- instalația de lansare a torpilelor ușoare; rezervoare suplimentare de combustibil largabile;
- radar meteo;
- platforma electro-optica de cercetare zi/noapte (EOP) cu camera CCD, IR și telementru laser;
- sistemul de identificare automată a navelor de tip „AIS”;
- cabina de pilotaj compatibilă cu onchelarii de vedere pe timp de noapte;
- instalație mitraliere cu tragere prin ușile laterale cal. 7,62/12,7;
- sistem de avertizare și contramăsuri EW;
- calculator multirol de misiuni;
- 2 display-uri multifuncționale;
- display color de hartă electronică,
- cască cu ochelari de vedre noaptea (NVG) și Helmet Mounted Display (HMD) cu afișaj la nivelul ochilor pilotului ce-i permite cunoașterea informațiilor vitale supraviețuirii în câmpul tactic (date de zbor și navigație) ș.a.
Alte caracteristici care diferențiază elicopterul IAR-330 PUMA Naval de celelalte elicoptere de serie sunt: - protecția anticorozivă a celulei și a componentelor;
- sistem de pliere a palelor rotorului principal, necesar introducerii elicopterului în hangarul navelor de pe care execută operațiile în mediul maritim;
- harpon hidraulic de apuntare, necesar stabilizării elicopterului pe puntea navei;
- radar de bord Telephonics RDR-1500B, ce lucrează în banda X și asigură observarea până la aproximativ 300 km;
- instalație de localizare a balizelor de urgență a navelor/aeronavelor aflate în dificultate;
- troliu de salvare cu acționare electrică;
- far de căutare;
- costume de zbor termoizolante și veste de salvare pentru echipaj;
- plută de salvare pentru echipaj și pasageri;
- instalație de flotabilitate de avarie cu acționare din cabină ș.a.
RumaniaMilitary:
Deci se considera programul Puma Naval ca fiind finalizat, prin etapa 2B-2, pentru 3 bucati… si asta fara degivrarea in pale, posibilitate de lansare rachete anti-nava sau o noua motorizare Makila, si fara ca MApN sa mai comande 1-2 bucati si pentru operarea de la Tuzla. Restul poate alta data…
Atat a dorit MApN, atat au primit! That’s all folks!
Citeste si:
http://www.rumaniamilitary.ro/un-elicopter-antisubmarin-puma-naval-prima-varianta
http://www.rumaniamilitary.ro/radarul-de-pe-puma-naval
http://www.rumaniamilitary.ro/puma-naval-sm-sau-super-puma
http://www.rumaniamilitary.ro/torpila-sting-ray-pe-puma-naval