Romania Military

De ce opresc rusii programul PAK FA

images

Am citit stirea si de atunci ma tot intreb  ce s-a intamplat de fapt, ce i-a determinat pe rusi sa incetineasca pana aproape de stop programul pentru viitorul avion multirol de generatie a V-a?

Iar daca ne gandim serios avem mai multe scenarii.

Banii

Ei bine cam toata lumea s-a gandit la bani, dar lucrurile nu sunt chiar atat de simple. Daca PAK FAul este realizat integral cu material si sub-sisteme fabricate in industria rusa, atunci scaderea rublei n-ar trebui sa afecteze cu nimic programul. Daca insa se fac importuri – oficiale sau mascate – atunci avem o problema. Dar cat la suta din avion sa fie importat pentru ca programul sa fie tras practic pe dreapta din lipsa de bani?!

Chiar nu dispune Rusia de cateva sute de milioane de dolari?! Sigur ca dispune si pana la urma aportul valutar al Indiei ar trebui sa scuteasca Moscova de durerea de cap a scaderii rublei. Ca sume investite ne putem uita la Coreea de Sud care a pus jos cam 8 miliarde de dolari pentru 120 de avioane in programul KF-X. Intradevar poate PAK FA este un program mult mai ambitios, poate.

Dar pe de alta parte coreenii au imensul avantaj al sustinerii programului de catre americani prin Lockheed Martin o companie cu o foarte vasta experienta in domeniul avioanelor militare cat si a tehnologie stealth ( F 22 Raptor si F 35).

Asadar nu cred sa fie banii

 

Tehnologia

Si aici ajungem la calcaiul lui Ahile. Rusia a avut o perioada de 20 de ani de stagnare, dar chiar si inaintea caderii URSS tehnologia sovietica nu era chiar la nivelul celei occidentale, mai ales pe zona electronicii si al aviatiei in particular (doar parerea mea).

Astfel daca ne uitam un pic in jur se pare ca prorgamul PAK FA nu a fost incetinit pana aproape de oprire datorita banilor (care nu prea au cum sa fie o problema) ci cel mai probabil datorita faptului ca industria rusa nu a reusit sa ofere un avion la inaltimea cerintelor si a publicitatii facute. Nu a reusit sa asigure sistemele si sub-sistemele cerute, problema cu radarul este cunoscuta, acum indienii spun ca nici pe zona proiectarii stealth lucrurile nu ar fii chiar ok…

Si bineinteles un lucru vizibil pentru oricine: motoarele. Su-50 zboara si acum cu motoare “clasice” cele care ar fi trebuit sa fie fabricate special pentru el nu sunt inca disponibile si nici nu cred ca vor fi foarte curand.

Astfel ca stoparea programului T 50 pare mai mult o oprire din motive tehnice, rusii incercand poate sa mai traga de timp pentru dezvoltarea si testarea tuturor sistemelor noului avion, care ar trebui sa foloseasca si arme dedicate.

Asa ca nu banii sunt problema ci tehnologia, iar pentru cei care inca mai cred ca avioanele rusesti sunt foarte performante poate ar trebui sa se uite la Su 27 si urmasii sai, inlusiv Su 50 si sa se intrebe de ce rusii proiecteaza avioane cu motoarele atat de mult iesite in afara celulei (ideale pentru luat la ochi de rachetele ghidate IR din aproape orice unghi) in timp ce occidentalii folosesc motoare carenate in structura avionului?!

Acum chiar daca spionajul rus este redutabil – si categoric chiar este – mare ajutor nu poate oferi. Chiar daca americanii amabili le-ar transmite prin fax planurile F 35, nu i-ar ajuta prea mult. Adica de ajutor le-ar fi dar nu atat de mult si nu intr-un mod decisiv…

Degeaba sti cum sa construiesti un motor daca nu ai si industria care sa-ti poata oferi componentele, daca nu ai otelariile care sa-ti fabrice aliajele, nu ai uzinele care sa-ti ofere materialele compozite pentru fuzelaj, etc, etc. Ca sa ai toate acestea iti trebuie bani, foarte, foarte multi bani si mult timp pentru dezvoltarea unei industrii de varf si a unei forte de munca super-calificate capabile sa sustina un astfel de program deosebit de complex, ori Rusia nu mai are nici forta de munca calificata nici industria de varf, nici bani pentru a le dezvolta.

Concluzii

Asadar cauzele intarzierii si – in cele din urma a stagnarii – acestui program foarte important rezida in insasi structura economico-financiara a tarii, incapabila astazi sa mai duca la bun sfarsit intr-un timp scurt programe de inarmare complexe.

Adjunctul ministrului rus al apararii a lasat sa se inteleaga ca banii ar fi motivul, desi noi stim ca Armata Rusa nu a fost deloc afectata de reducerile bugetare, de unde rezulta ca rusii au incercat sa ascunda motivul real, acceptand o rusine mai mica (lipsa fondurilor) decat sa recunoasca un dezastru – lipsa capacitatilor industriale si inapoierea tehnologica.

Daca americanilor le-au trebuit 400 de miliarde de dolari pentru programul F 35 JSF, asta in conditiile in care ei nu au plecat de la zero (aveau deja industria, experienta, forta de munca) ne putem intreba cati bani si cat timp le-ar lua rusilor sa obtina ceva cat de cat apropiat de F 35 si cum va arata Su 50, atunci cand in sfarsit va fi operational.

Este foarte putin probabil ca rusii sa reuseasca cu cateva zeci de miliarde de dolari ceea ce au reusit americanii cu 400 (aici ne putem uita si la europeni cu Typhoon sau la francezi cu Rafale) si daca totusi pana la urma PAK FAul va deveni operational ne putem doar intreba cat de competitiv va fi el in fata avioanelor americane de generatie a V-a si daca nu cumva rusii construiesc un low-cost de generatia a V-a, un low-low-cost, un avion care sa arata ca unul stealth dar care sa fie pana la urma doar o alta Marie cu aceeasi palarie, adica tot un urmas direct al ultimului avion rusesc cu adevarat proiectat si construit de la zero – Suhoi 27.

Si de aici incolo incep sa apara probleme mari si foarte grave pentru rusi atat timp cat si Japonia si Coreea au in dezvoltarea avioane de generatia a V-a si ambele au la dispozitie experienta Lockheed Martin si acces la industria si know how-ul american, banii cu nemiluita, o industrie net superioara celei rusesti, basca ca ambele tari asiatice vor dispune si de F 35A.

Ori in aceste conditii Rusia isi va pierde si bruma de suprematie (daca mai detinea suprematia) in zona asiatica in fata Japoniei si Coreei, iar China vine tare din urma si vine bine (batraneste ar zice unii) dezvoltandu-si mai intai economia, apoi industria militara si mai apoi fabricand avioane noi si (peste cativa ani) superioare celor rusesti…

Iar PAK FA nu este un caz izolat ci pare a fii un alt simptom din coma prelungita a industriei militare rusesti: Yasen, Lada, rachetele Klub, Borei, Bulava sau pleiada de sateliti pierduti la lansare sau plasati pe orbite gresite.

Si abia peste ani si ani Moscova isi va da poate seama ca inamicii sai nu sunt europenii sau americanii ci China si Japonia.

GeorgeGMT

Exit mobile version