Romania Military

Despre noua lege a salarizarii sau cum sa pui carul inaintea boilor

Stim toti ca, de ceva vreme, se studiaza variante privind introducerea unui nou sistem unic de salarizare, tinta principala fiind sectorul bugetar.

Printre altele, se doreste reinstituirea sistemului coeficientilor, in functie de calificarea salariatului.

Vechiul sistem era ceva de genul:

– coeficient 1 pentru muncitor necalificat;

– coeficient 1.2 pentru muncitor calificat;

…………….

– coeficient 2 pentru angajat cu studii superioare.

Asta insemna ca salariul minim pentru angajatii cu studii superioare era dublul salariului minim pe economie.

 

Departe de mine gandul ca un bugetar cu studii superioare ar trebui sa castige salariul minim pe economie dar au pus carul inaintea boilor.

 

Inainte de a stabili nivelul de salarizare trebuie sa stabilim de cati bugetari avem nevoie si, in principal, de cati angajati este nevoie in aparatul birocratic prezent in numeroasele structuri bugetare de toate nivelurile.

Fac precizarea legata de aparatul birocratic prezent in structurile bugetare pentru a nu repeta greseala lui Boc care, printr-o comunicare dezastruoasa, a reusit sa-si puna in cap asistentele medicale si profesorii in timp ce adevarata tinta a programului de reducere de personal, birocratii, au stat la umbra fara sa se atinga nimeni de ei.

 

 Principalele zone unde trebuie lucrat sunt:

 

  1. Structurile centrale ale ministerelor si nenumaratelor agentii si autoritati:

Trebuie redus numarul ministerelor, autoritatilor si agentiilor guvernamentale, desfiintate structurile inutile, comasate structurile care se calca pe picioare, redimensionat personalul;

 

  1. Structurile deconcentrate ale ministerelor si agentiilor/autoritatilor nationale:

Inlocuite cele 40 si ceva de structuri judetene cu 8 structuri regionale, pe modelul Inspectoratul de Stat in Constructii, la nivel judetean ramanand doar personalul care lucreaza efectiv cu „clientii” (relatia cu persoanele fizice si juridice, controale, analize, rapoarte, eliberari de documente, incasari etc etc);

 

  1. Reducerea la o treime a numarului de comune:

Majoritatea nu se pot sustine financiar si este de preferat sa renunti la cateva mii de posturi de primar, viceprimar, secretar de primarie, contabil sef, la zeci de mii de functii de consilier local si, de banii aia, sa platesti personalul care lucreaza direct cu populatia si agentii economici (colectare taxe, preluare cereri, eliberare documente, registrul agricol etc). Asta presupune trecerea la un sistem de alegeri locale cu circumscriptii pe sate, pentru o reprezentare echilibrata a tuturor satelor apartinatoare;

 

  1. Comasarea judetelor cate doua:

Primul motiv este cel de ordin financiar, fiind destul de multe judete care primesc de la bugetul central mai multi bani decat vireaza iar al doilea motiv este de ordin organizatoric si priveste  reducerea structurilor birocratice de la nivel judetean;

 

  1. Analiza functionarii tuturor structurilor birocratice:

– eliminarea functiunilor inutile;

– simplificarea/comasarea altor functiuni;

– scurtarea circuitelor informatiei / deciziei / documentelor;

– mutarea cat mai multor operatiuni in online;

– normarea operatiunilor;

– redesenarea ROF-urilor si a fiselor de post;

Dupa ce se fac toate astea, se trece la redesenarea organigramei pentru a stabili numarul necesar de posturi.

 

  1. Stabilirea anvelopei salariale si a salariilor minime in sectorul bugetar, tinand cont de forta economiei Romaniei si de toate celelalte prioritati bugetare.

 

Dupa cum se vede, stabilirea salariului pentru bugetari este abia al saselea pas si nu primul, cum au procedat ei.

In varianta propusa de ei, vor da o caruta de bani si cui trebuie si cui nu trebuie, mai ales ca majoritatea birocratilor s-au blindat cu jdemii de licente, masterate si doctorate care nu ne folosesc la nimic, iar Romania, in loc sa aloce resurse pentru investitii publice, va toca bugetul pe birocrati, ingropandu-se tot mai tare.

Cred ca nu va imaginati ca vor mai ramane bani si pentru dotarea armatei.

 

Cat de probabila ar fi o astfel de abordare a problemei?

Abordarea propusa de mine ar presupune eliminarea a mii de posturi de primar, viceprimar, secretar de primarie, contabil sef de primarie, zeci de mii de posturi de consilier local iar pentru deconcentrate si structurile birocratice ale consiliilor judetene alte mii de functii de director/inspector general, director adjunct, director executiv, director economic, contabil sef, sef resurse umane, jurist sef, fiecare cu cohorta de asistenti, secretare si soferi din dotare, si carora li se vor adauga alte mii de birocrati care freaca menta prin birouri, joaca Solitaire, urmaresc site-uri porno sau dorm cu capul pe birou.

Avand in vedere ca, in imensa lor majoritate, sunt alesi politic sau numiti pe baza de obligatii politice, financiare, familiale sau sexuale, nu este greu sa ne imaginam ce rezistenta ar opune partidele la o astfel de reforma.

Va avea suficient curaj Ciolos pentru a face ce trebuie sau va prefera sa mentina pacea si linistea pe termen scurt, cu pretul prabusirii economiei?

 

Cristian Ganciu

Exit mobile version