Romania Military

Din nou despre Hunter-class. De ce?!

problemele programului fregatei Hunter

De ce?! Pentru ca epopeea viitoarelor fregate/distrugator australiene este pe zi ce trece mai fascinanta. Nu neaparat pentru australieni, care dau cu banii, dar pentru noi ceilalti, care nu suntem implicati in afacere, lucrurile sunt deja la nivelul de gradinita si arata ca australienii chiar nu stiu de capul lor, habar nu au ce doresc de fapt si isi schimba dorintele de la o zi la la alta.

In toata aceasta afacere, compania producatoare – BAE Systems – isi face cruce cu stanga de asa client zmintit si spera la ce-i mai bine. Si desi vina nu este a companiei, tot ea este cea care trebuie sa explice presei situatia de facto.

Discutiile din jurul Hunter-class sunt aprinse printre “cangurii” implicati ca si printre cei mai putin implicati, dar pentru a intelege faptele trebuie sa ne aducem aminte de unde s-a plecat: Type 26 a Royal Navy, modificata un pic pe gustul lor, dar fregata “cangureasca” urma sa-si pastreze AND-ul initial: nava dedicata luptei anti-submarin. De ce au ales australienii sa-si cumpere noua fregate anti-submarin?! Asa le-a iesit lor situatia tactica dupa o foarte atenta analiza. Oare? Adica chiar a fost o analiza atenta?!

Ok, asta era realitatea la semnarea contractului.

Intre timp a iesit scandal pe motiv ca nava are prea putine lansatoare verticale (pai daca este nava anti-submarin?!) si, pe cale de consecinta, prea putina forta de lupta nava-nava si prea putina capacitate antiaeriana, mai ales daca tinem cont ca varianta de nava pe care australienii si-o doresc a plecat de la cele 8 mii de tone ale Type 26 si a ajuns la 10 mii de tone. Pai cum sa ai doar 32 de VLS-uri la 10 mii de tone?!

Intrebarea este de bun simt, si-au spus diriguitorii contractului, haideti sa facem ceva in acest sens. Si au facut, conform presei locale se lucreaza la o revizuire a proiectului in sensul scaderii capacitatii de lupta anti-submarin – prin debarcarea unui modul specializat si cresterea numarului de VLS-uri de la 32 la 96.

Practic, BAE Systems a scos modulul dedicat luptei ASW dinspre pupa navei si l-a inlocuit cu un alt modul care are 64 de celule de lansare verticală si un lansator cvadruplu de rachete anti-nava NSM. Se poate folosi atat MK 41 cat si Mk 57. Ceea ce ar fi bine, din punctul de vedere al unora, in timp ce altii sustin ca o asa inlocuire este bascalie si ca ar duce de fapt la castrarea capacitatii de lupta impotriva submarinelor, prin eliminarea unuia dintre cele doua elicoptere pe care nava ar trebui sa le opereze, ba chiar s-ar pierde si sonarul tractat. Un argument intru linistirea gloatei care sprijina conceptul initial de nava ASW, ar fi ca doar trei fregate (nava numarul 4, 5 si 6) ar fi in configuratie de „Guided Missile Frigate”, restul pastrandu-si arhitectura initiala, dar nici chiar asa multimea, in ansamblul ei, nu este multumita iar tabara opusa se tot intreaba retoric ce sa faca fregata lor de zece mii de tone cu doar 32 de silozuri in fata inamicului?!

In aceeasi ordine de idei, altii nu dau solutii ci doar constata ca pentru zece mii de tone, doar 32 de VLS sunt cam bataie de joc la adresa banului contribuabilului australian. In acelasi timp Hunter-class va fi o nava vanatoare de submarine si atunci 32 de VLS ar fi suficiente, dar daca rolul prinicipal al navei este lupta ASW de ce ministerul apararii cere sa fie facute modificari care au legatura cu cresterea capabilitatilor antiaeriene si anti-racheta ale navei?!

Dar orice ar hotari australienii sa faca cu cele noua fregate, trebuie amintit ca eventualele modificari ar putea fi implementate abia cu navele transei a doua, pentru ca trebuie spus ca cele noua nave vor fi construite in trei transe, cate trei odata. Astfel “Hunter Guided Missile Frigate” daca va fi, va fi cea de-a patra nava din clasa ei, plus probabil urmatoarele doua.

Altii, mai putin optimisti prin natura firii lor, sustin ca solutia este simpla: daca marina regala locala doreste o nava care sa fie extrem de capabila in toate cele trei medii, ca sa impace pe toata lumea, sa duca deplasamentul spre 13 mii de tone si atunci ar avea loc si 96 de VLS-uri, si doua elicoptere, si sonar tractat si cate si mai cate, spre cresterea mandriei nationale australiene.

Acum, australienii se cearta ca au pe ce, dar sa nu uitam ca sunt altii chiar mai ciudati decat ei si anume aliatii nostri de Uniune si Alianta Nord-Atlantica: germanii. Astia si-au construit patru fregate de 7000 de tone (F125 – Baden-Württemberg-class) fara nici un VLS, asa ca se poate si mai rau…

GeorgeGMT

Exit mobile version