Turcii sunt ceva mai optimisti in privinta motorizarii tancului lor desi motive serioase nu prea ar avea.
De curand Ismail Demir, presedintele al asociatiei industriei militare din Turcia, a anuntat ca exista discutii avansate cu Coreea de Sud pentru importul motorului de tanc dezvoltat de asiatici.
Asa cum stim deja, sud-coreenii au reusit – de bine de rau – sa-si dezvolte un motor de 1500cp propriu pentru tancul lor K 2 (Doosan Infracore DV27K) dar deocamdata n-au avut acelasi succes si cu transmisia pe care continua s-o importe din Germania si pana la urma nici motorul nu-i tocmai precum MTU-ul nemtesc.
Dar trebuie sa amintim ca a mai existat o tentativa de a cumpara motorul sud-coreean, lucru care a esuat. De asemenea trebuie stim ca industria coreeana a fost puternica implicata in dezvoltarea programului Altay, dar pana la motor si transmisie.
Turcii spera sa importe motorul si in acelasi timp vor continua dezvoltarea propriului lor motor, nu se stie cum. Despre transmisie nu ni se spune daca e de bine sau doar la capitolul „facem si vedem”…
Epopeea motorului pentru Altay a inceput inca de prin 2007 (odata cu demararea programului Altay) dar pe atunci turcii ii aveau alaturi pe germanii de la MTU si Rheinmetall. Intre timp Berlinul a impus sanctiunii Turciei in privinta livrarii de produse militare iar companiile germane s-au retras.
S-a incercat cu o companie austrica, mai nou cei de la FIAT-Iveco ar fi implicati, docamdata insa tehnologia necesara unui motor de cel putin 1500cp pentru tanc nu este disponibila Ankarei, despre transmisie nici pomeneala.
Motorul turcesc pentru Altay se numeste “Batu” si deocamdata pare a mai avea mult timp pana cand sa devina operational si ar urma sa fie produs de compania turceasca BMS.
Cam asa ar trebui sa arate…
GeorgeGMT