Asa cum scriam si in urma cu cateva saptamani, spaniolii s-au trezit cu probleme serioase la noua lor clasa de submarine S-80. Astfel datorita unor greseli de calcul, submarinele vor fi cu aproximativ 100 de tone mai grele decat ar fi trebuit.
In acest moment submarinul spaniol ar avea probleme in cazul iesirii la suprafata in caz de urgenta sau, si mai important, ar avea sanse mult mai mici de supravietuire in cazul unor avarii inregistrate. Practic rezerva de flotabilitate a navei a fost afectata de aceasta crestere neasteptata de masa.
Pentru rezolvarea acestui neajuns una dintre cele mai simple solutii ar fi cresterea volumului interior al navei, crescandu-se astfel flotabilitatea, in conditile in care scaderea masei aditionale, prin scaderea greutatii unor subansamble, nu este viabila.
Mergand pe aceasta idee, spaniolii i-au angajat pe americanii de la Electric Bout sa le gaseasca o solutie, iar aceasta este se pare cresterea dimensiunilor submarinului, prin cresterea lungimei navei cu aproximativ 6 metri. Aceste modificari vor duce insa la amanarea operationalizarii primei nave cu aproximativ doi ani si o crestere a pretului total cu 5%.
Epopeea submarinelor spaniole S-80 incepe cu 10 ani in urma, cand Madridul a comandat patru astfel de nave la un pret estimate atunci la 280 milioane de dolari per nava. Constructia a inceput insa abia in 2007, iar pretul sarise deja la 700 milioane de dolari per nava…
S-80 va fi, cand va fi, unul dintre cele mai moderne submarine din lume cu propulsie clasica, nava fiind dotata cu sistem AIP de ultima generatie. Cu o lungime, momentana de 71 de metri, S-80 are un deplasament de 2200 de tone si un echipaj de 32 de persoane. Nava dispune de sase tuburi lans-torpila de calibrul 533mm, care pot fi folosite si pentru lansare de mine marine sau rachete.
Clasa de submarine S-80 este in esenta un Scorpene usor modificat, var prin alianta cu Agosta class, o varianta low-cost a Scorpene.
Sursa: strategypage
GeorgeGMT