Romania Military

Distrugatoare noi pentru Italia

Vedem cu totii ca marina militara italiana este una formidabila, cea mai puternica din Marea Mediterana, si va dispune, cand planul de constructie de noi nave va fi finalizat: 2 portavioane (Cavour si Trieste), 3-5 nave de asalt amfibiu purtatoare de elicoptere, patru crucisatoare (2xHorizon class, 2xDDX), zece fregate din clasa FREMM, opt submarine dotate cu sistem AIP, opt corvete de generatie noua etc…

La toate acestea se adauga o forta aeriana redutabila, formata din Eurofighter Typhoon – 90 de aeronave, F 35A- 60 de aparate, F 35B pentru marina, ca inlocuitor al AV-8B Harrier II, Panavia Tornado si multe altele.

Majoritatea acestor nave si aparate de zbor sunt construite in Italia, sau macar asamblate local, cazul aparatelor F 35A si B.

Ce este interesant in aceasta lista sunt cele doua noi distrugatoare DDX, care vor lupta langa Horizon-class si care par ca vor fi o clasa noua de nave, dezvoltata de italieni, si nu una derivata din Orizzonte.

Deocamdata guvernul si-a dat acceptul si marina s-a apucat de ceea ce la noi s-ar numi “caiet de sarcini”, in realitate se stabilesc acum cerintele de baza ale viitoarelor distrugatoare si se asteapta ca in 2022 configuratia de baza a navelor sa fie stabilita.

In 2023 ar fi sa fie semnat contractul pentru constructia navelor, iar in 2028 prima nava sa fie gata.

DDX-urile urmeaza sa inlocuiasca doua distrugatoare lansate in anii “90, “Durand de la Penne” (D 560) si “Mimbelli” (D 561), nave apartinand clasei “Admiral” si care se afla deja in dotare de 30 de ani. Noile distrugatoare se vor alatura navelor din clasa Orizzonte: “Andrea Doria” (D 553) si “Caio Duilio” (D 554), intrate in inventarul marinei in anul 2007, respectiv 2009.

Marina italiana isi foloseste distrugatoarele atat pentru atacul asupra unor tinte de pe uscat cat mai ales pentru protectia flotei in larg.

Noile nave vor putea sa duca lupta in toate cele trei medii, vor putea sa asigure protectia unei arii extinse din punctul de vedere al luptei anti-aeriene si anti-racheta, fiind similare, spun italienii cu distrugatoarele americane din clasa “Arleigh Burke”.

Rachetele de croaziera Scalp vor face parte din arsenalul lor.

Se stie ca DDX va avea un deplasament de 10 mii de tone incarcat de lupta, o silueta joasa cu pronuntate caracteristici stealth, 175m lungime, 24m latimea maxima, cu un pescaj de noua metri ceea ce ne arata ca DDX vor fi nave semnificativ mai mari decat actualele Orizzonte class – putin peste sapte mii de tone, 152 metri lungime, 20 de metri latime.

Arhitectura de senzori a navelor pare sa fie dezvoltata in jurul radarului Kronos 3000 (in banda X si C) pentru urmarirea tintelor, dirijarea rachetelor si detectia pe raza scurta, un radar cu antene plate fixe si a radarului Kronos Power Shield (banda L) pentru detectia pe raza lunga, ambele de la Leonardo.

Radarul Kronos Power Shield vine cuplat cu rachetele familiei Aster (Aster 15 si Aster 30) dar si cu noua varianta de Aster 30 block 1Nt anti-balistica, oferind astfel pentru prima oara o capacitate anti-balistica marinei italiene.

Navele vor fi dotate cu sase lansatoare verticale Sylver A50 (fiecare VLS dispune de opt tuburi), adica 48 de tuburi de lansare verticala.

In materie de lupta nava-nava italienii merg pe mana rachetei lor si vor folosi Teseo Mk2 Evolved, doua lansatoare cvadruple.

Artileria va fi insa magnifica si va consta dintr-un tun super-rapid OTO Melara (acum Leonardo) calibrul 127mm 64 de calibre care va folosi munitie ghidata Vulcano Ballistic Extended Range (BER) si Guided Long Range (GLR) (cu raza de pana la 100 de kilometri) si doua OTO Melara 76/62 care vor folosi munitie DART (Driven Ammunition Reduced Time Of Flight) – o munitie sub-calibru special proiectata sa distruga tinte aeriene manevriere de mare viteza. Mai pe limba noastra, OTO Melara 76/62 cu munitie DART are si rolul de sistem CIWS (dar de raza mare) impotriva rachetelor anti-nava subsonice sau supersonice. Tunul are o mare cadenta de tragere si este evident ghidat de senzorii navei.

Pentru aparare apropiata, navele vor fi dotate si cu tunuri de calibru mai mic, Oto Melara 25/80 “Spallaccia”.

Sistemul lupta al navelor va fi tot de la Leonardo – Combat Management System in arhitectura deschisa, C4I, Link 16 pentru comunicatii. Noile distrugatoare vor avea la bord doua elicoptere EH101 sau SH90.

Odata ce DDX-urile vor deveni active, marina italiana va putea sa desfasoare simultan doua grupuri de lupta cu portavion in centru, ambele grupari navale fiind suficient de redutabile. Daca mai adaugam si forta aeriana pe care Italia o detine, nu cred ca mai trebuie discutat despre cine ar putea sa fie seful in Mediterana de Est.

Totul depinde acum doar de existenta unei vointe politice la Roma pentru ca Italia sa-si arata forta si sa fie recunoscuta ca o mare putere mediteraneeana.

GeorgeGMT

Exit mobile version