Probabil ca da, mai ales daca tinem cont de faptul ca rusilor nu prea le ies in ultimii ani noile sisteme de arme. Problema mari cu noul tanc T 14, cu transportorul pe senile T 15 Armata, transportorul blindat 8×8 Bumerang, sistemul AA destinat navelor de lupta Poliment-Redut (S 350 Vityaz navalizat), noile transportoare Kurganets–25, nu mai vorbim de programul Su 57 sau racheta de croaziera cu propulsie nucleara pierduta prin nordul Scandinaviei…
Lucrurile merg prost datorita lipsei finantarii dar si dezvoltarii greoaie de noi tehnologii aferente. Una este sa modernizezi T 72-ul sau Tu 95/Tu 22M, una este sa produci Tu 160 modernizat sau variante ale Suhoi 27 si cu totul alta sa dezvolti modele cu totul noi si odata cu ele noi tehnologii.
Dar ivanii, in frunte cu al lor commandant suprem, sunt optimisti, desi mari motive n-ar avea si in mod cu totul ciudat se apuca, sau macar anunta, noi programe desi nu au reusit sa le termine nici pe cele existente.
Astfel, la ordinul lui Putin, ciolovecii s-ar fi pus pe treaba pentru un urmas al faimosului al YAK-ului 38 (o ciudatenie, de trista amintire pentru pilotii sovietici, cu trei motoare) un avion care nu s-a bucurat de prea mare succes.
Astfel un nou aparat de tip STOVL (decolare/aterizare verticala) ar fi in dezvoltare, scopul programului fiind “popularea” portavioanelor rusesti, portavioane care deocamdata nu exista, cu exceptia vechiturii de Kuznetov.
Logica imi scapa insa, atat timp cat rusii cand au vorbit de un viitor portavion, acesta era unul clasic cu catapulte. De unde pana unde vor ei sa bage miliarde intr-un nou avion care chiar daca va fi construit va fi intr-un numar foarte limitat? Care ar fi orizontul asteptarilor pentru un astfel de aparat? Sa-l vanda indienilor?!
Noul STOVL rusesc
Cel mai performant proiect pentru un aparat STOVL rusesc ar fi cel al YAK-ului 141, program la care s-a renuntat si datorita lispei de fonduri. Nu trebuie uitat insa ca YAK 141 era un avion ciudat, tot cu trei motoare, fata de Harrier-ul britanic si F 35B care au doar unul singur. Nu ne putem inchipui cam cat ar costa operarea unui avion cu trei motoare, cat de greu ar fi sa-l piloteze cineva.
Pe atunci lucrurile aveau sens, rusii nedispunand de un motor echivalent cu cel britanic si atunci i-au pus trei mai mici.
Revenind la prezent, greu de explicat logica militara pentru un STOVL in flota rusa, greu de explicat de ce ar ingropa Moscova o caruta de miliarde de dolari in avioane cu decolare/aterizare verticala si intr-o numar nespecificat de portavioane.
Stirea este intradevar mai veche, fiind lansata de ministrul adjunct al apararii, Yuri Borisov, in iulie 2017 cu ocazia MAKS 2017. Atunci am trecut-o cu vedere, mai ales ca domnul Borisov ne explica cum ca noul aparat STOVL este destinat sa opereze de pe „heavy aircraft carrying cruiser” adica, cred eu, ceva similar crucisatoarelor purtataoare de aviatie sovietice din clasa Kiev.
Tot cu aceasta ocazia Yuri Borisov a argumentat nevoie unui aparat de tip STOVL prin faptul ca actualele avioane rusesti navalizate (Suhoi Su 33 si MiG 29K) sunt sau vor deveni uztae moral in urmatoarea decada. De acord cu domnia sa sunt si eu, pacat ca indienilor nu li s-a spus asta inainte de as face planuri pentru urmatorii 30 de ani cu avion deja batran – MiG 29K de tocmai ce l-au cumparat.
Dar, revenind, ce m-a frapat este lansarea pe banda rulanta de noi programe pentru noi avioane. Avem astfel Suhoi Su 57, poate un nou Yak 41 si, se aude, un urmas al MiG 31, un avion de generatia a V-a – MiG 41, aparat la care s-ar lucra deja in secret cu mari asteptari pentru viitorul nu foarte indepartat…
MiG 41
Trei noi aparate?! Presupunem noi, topate de generatia a V-a?! Pai uite-asa ii ajung din urma, mai apoi ii depasesc, pe imperialisti de americani si putredul lor complex militar-industrial. Hai ca se poate, spune Vladimir Putin…
Dar ce sa faca rusii cu portavioanele/crucisatoare cand ei au mult mai mare nevoie de tancuri moderne, transportoare blindate moderne, avioane multirol, avioane de transport si in linii mari au nevoie de cam toate cele, mai putin de aparate STOVL si portavioane?
Greu de spus, dar usor de intuit; ivanii n-au probabil nici o nevoie de aparate STOVL, dar gura nu-i doare spre mandria tehnico-patriotica a poporului rus, care daca tot nu sta prea roz cu cele necesare traiului zilnic sa aiba macar impresia ca vor avea avioane STOVL. Poate asa sa creasca mandria si incredere rusilor in ei insisi, iar natalitatea sa sporeasca si ea.
Singura explicatie logica 🙂 …
GeorgeGMT