Daca in urma cu ceva mai mult de o luna primul aparat LCA Tejas destinat operarii de pe portavioane a executat o decolare reusita (e drept de la o baza terestra), astazi a venit randul Tejasului destinat fortelor aeriene indiene sa-si intre in paine.
Saptamana trecuta primul LCA Tejas a fost acceptat in dotarea fortelor aeriene. A fost de fapt o acceptare initiala, avionul fiind semi-operational, dar una peste alta dupa 32 de ani de la demararea acestui program rezultatele incep sa fie mai palpabile.
Cu aceasta ocazie ministrul apararii Manohar Parrikar i-a inmanat in Bangalore avionul sefului statului major al fortelor aeriene indiene, maresalul aerului Arup Raha.
LCA-SP1, pe indicativul lui complet, a iesit pe portile fabricii inca din septembrie si pana acum a fost testat si inspectat pentru a se incadra in Initial Operational Clearance II, care certifica faptul ca avionul in sine (structura lui) este apt sa execute misuni reale.
LCA-SPA1 este primul Tejas care a primit IOC 2, restul aparatelor fabricate pana acum si folosite pentru antrenament avand doar IOC 1.
Se presupne ca acceptarea finala in serviciul de lupta sa fie obtinuta pe parcursul anului 2015. Deocamdata, daca totul va merge bine, HAL va produce doar sase aparate pe an, in cadrul productiei cu ritm scazut, apoi cadenta ar trebui sa urce pana la 20 de aparate pe an in 2018, suficiente pentru a echipa prima escadrila de Tejas – escadrila numarul 45 “Flying Daggers”.
Cadenta normala de productie va fi insa ceva mai mica, de doar 16 aparate pe an, intentia fortelor aeriene fiind ca in final sa aiba disponibile intre 10 si 14 escadrile dotate cu Tejas, fiecare unitate dispunand de 21 aparate.
Astfel ca dupa 32 de ani si 2.75 miliarde de dolari, India a produs 15 aparate prototip. Planul indienilor este ca in final Fortele Aeriene sa opereze 140 de aparate Tejas din care 120 simpla-comanda si 20 dubla-comanda, in timp ce fortele navale ar dori 40 de Tejas in varianta navalizata.
Fata de pret, odata ce productia isi va atinge numarul de avioane programate per an, indienii se asteapta ca pretul sa varieze intre 27 si 32 de milioane de dolari in functie de tipul aparatului si de dotari.
Si desi India prezinta Tejasul ca fiind un avion indian, realitatea nu este chiar ca in spusele lor, aparatul fiind bastinas doar in proportie de 60% si avand din import: motorul, o parte din avionica si unele sisteme de armament, desi initial ambitia hindusilor a fost sa fie ca Tejasul sa aiba sange pur local, dar din pacate nu le-a iesit pasenta cu motorul (Kaveri fiind un semi-esec de proportii) si cu altele, dar poate in viitor, acest lucuru se va remedia si ultimele aparate vor fi 100% indiene.
Oricum felictari pentru incapatanarea de care au dat dovada!
GeorgeGMT