5 octombrie 2021 – JS Izumo
Un avion a aterizat pe un portavion japonez. S-a intamplat la inceputul lunii octombrie cand un F 35B apartinand USMC a apuntat la bordul portavionului japonez “Izumo”. Modificarile necesare pentru ca fostul port-elicopter “Izumo” sa poata opera F 35B au costat pana acum 30 de milioane de dolari si deocamdata a fost incheiata prima faza a acestora, din cele doua necesare.
Nava-sora a Izumo – “Kaga” – este si ea in plin proces de transformare, astfel incat Japonia va dispune intr-un timp relativ scurt de doua portavioane de tip STOVL.
Navele din clasa “Izumo” pot sustine un grup aerian format din cel putin 12 aparate F 35B, iar Japonia a comandat 42 de astfel de aparate, dintr-un total de 147 F 35 avute in vedere pentru achizitie.
Insa inceputul nu este deloc usor, marina japoneza va avea nevoie de timp si rabdare pentru a putea sa opereze cele doua portavioane la capacitatea lor nominala, pentru ca desi in WW2 au fost, alaturi de americani si britanici, experti in folosirea portavioanelor, timp de 75 de ani nu au mai detinut astfel de nave, iar experienta din timpul razboiului s-a pierdut.
Aparatele F 35B vor incepe sa fie livrate Japoniei din 2023.
Cu aceasta ocazie, amiralul japonez Shukaku Komuta a declarat: “The trial has been successful and it proved that Izumo can support landing of V/STOL aircraft at sea. This capability will give us the option of providing air defense in the Pacific Ocean.”
Pai normal ca F 35B poate fi operat de la bordul “Izumo”, atat timp cat nava a fost proiectata sa poata opera F 35B. Haios, amiralul japonez…
In acest moment portavioanele chinezesti opereaza aparate J 15, avioane care nu par a fi chiar foarte reusite din multe puncte de vedere si ramane de vazut ce aparate vor avea portavioanele chinezesti clasice (CATOBAR) atunci cand vor deveni operationale. Deocamadata primul dintre ele se afla inca in constructie…
GeorgeGMT