FORTELE AERIENE SIRIENE –AL QUWWAT al-JAWWIYAH al ARABIYA as-SOURIYA, aveau un numar de 60000 de oameni, dispunand de: 2 escadrile de atac dotate cu 20 de SU-24; 18 escadrile de vanatoare -9 dotate cu 150 de MIG-21F, 5 cu 70 de MIG-23, 2 cu MIG-29 (cam 40 de avioane, dintre care cateva sunt modernizate la standard M/M2 -posibil 8-14 unitati. Foarte probabil ca 6 sa fie noi, la standard SMT) si 2 escadrile de MIG-25 –cam 30 de avioane; 40 de SU-20/22. Starea de zbor a tuturor acestor aeronave este incerta, deoarece ele n-au fost bine intretinute, existand informatii ca Armata Siriana Libera ar dispune de 2-4 avioane MIG-21 BIS, posibil si 2 MIG-29/MIG-23, pilotii acestora dezertand din cadrul fortelor guvernamentale. Prin anul 2009, presa rusa dar si cea occidentala, lansau ideea cumpararii de catre Siria a unui numar de 5 avioane MIG-31 modernizate, din surplus rusesc, contractul ridicandu-se la 500 de milioane de dolari –dar, Mossad considera ca totul a esuat, aceste avioane negasindu-se pe bazele aeriene siriene (se pare ca sirienii doreau inlocuirea vechilor MIG-25).
Aviatia de transport siriana dispunea de doua escadrile dotate cu: 4 IL-76; 6 AN-26; 6 AN-12; 2 AN-24; 8 IL-14; 4 TU-134 (VIP). In marea lor majoritate acestea nu sunt in stare de zbor.
Au un numar mare de avioane de antrenament, precum: 20 MIG-21U; 83 L-39 ALBATROS (nu toate in stare de zbor, iar cateva, se pare, au fost capturate de catre rebeli); 60 L-29 DELFIN (posibil stocate); 30 MBB-223 FLAMINGO (turbopropulsor, realizat in Germania de Vest in anii *70); 30 MIG-17 (cel mai probabil stocate); 6 PAC SHAHBAZ. Siria, a achizitionat 36 de avioane YAK-130 din Rusia, urmand sa plateasca 550 de milioane de dolari, dar sunt surse, inclusiv rusesti, care mentioneaza ca sirienii n-au platit inca niciun cent pentru aceste avioane, ca urmare, fabricarea lor nici n-ar fi inceput.
Au multe escadrile de elicoptere de atac si transport, dotate cu: 36 MI-24; 50 MI-25 (cateva dintre acestea au fost modernizate in Rusia); 55 GAZELLE, echipate cu rachete AT-HOT; peste 100 MI-8/17; 10 MI-2 (achizitionate probabil din Polonia in anii *80); 16 MI-14 HAZE si 5 KA-25 HORMONE –destinate misiunilor SAR/ASW, operate si de catre Marina. Cateva elicoptere MI-8/17 au dezertat, fiind operate de catre Armata Siriana Libera. Este foarte probabil sa opereze si cateva GAZELLE/HOT.
Apararea AA dispunea candva de aproximativ 60000 de oameni, inclusi in 21 de brigazi, avand in dotare: 400 SA-2/3 (11 brigazi); 200 SA-9 (10 brigazi); 48 SA-5 si 60 SA-8 (in doua regimente independente); 36/50 PANTSIR S-1E (operate si de catre Fortele Terestre). Mai dispun de aproximativ 200 de SA-6/11(BUK-M1/2), dorindu-si si sistenul S-300 (SA-10), dar deocamdata Rusia a refuzat un asemenea contract (pentru mai multe detalii, aici: rumaniamilitary.wordpress.com/tag/buk–m2-in-siria/).
Siria, dispune de mai multe sisteme radar, precum: P-12 SPOON REST; P-14 TALL KING; H-15 FLAT RACE; P-30 BIG MESH; P-35 BAR LOCK, si surprinzator, radare chinezesti, TYPE 120-2S –unul fiind capturat recent de catre rebeli (pentru mai multe detalii, aici: rumaniamilitary.wordpress.com/tag/radar-capturat-de-rebeli-in-siria/).
Principalele baze aeriene siriene se aflau la: Abu-a-Duhur, Aleppo, An Nasiriyah, Blay, Damasc, Dumayr, Hamah, Khalkhalah, Masiriyah, Palmyra, Rasafa, Sahles, Sahra, Sayqat. Se pare ca unele dintre aceste baze sunt controlate de catre rebeli.
WW
Pentru mai multe detalii asupra sistemelor AA si a radarelor siriene, aici: rumaniamilitary.wordpress.com/tag/sisteme-aa-rusesti-in-siria/
rumaniamilitary.wordpress.com/2012/07/…/radare–chinezesti-in-siria/
SURSE DATE SI POZE:WIKIPEDIA-ENCICLOPEDIA LIBERA; INTERNET
www.combataircraft.com/en/Military…/Syri…
www.xairforces.com/naval.asp?id=64
rumaniamilitary.wordpress.com/tag/yak–130–siria/
www.militaryphotos.net/…/showthread.php?…
www.network54.com/…/1214773866/?…
www.acig.info/CMS/index.php?…
en.wikipedia.org/…/Equipment_of_the_Syri…
www.globalsecurity.org/…/army-equipment…