După 40 de ani de serviciu neîntrerupt, autospeciala de transport muniţii experimentale şi materiale exploziv-incendiare a Centrului de Cercetare Ştiinţifică pentru Apărare CBRN şi Ecologie (CBRNE) a trecut „în rezervă”. Dar nevoia operaţională pentru un astfel de vehicul a rămas, aşa că specialiştii Centrului au reuşit să obţină finanţare şi să transforme un „Duster” 1.5 dCi în ceea ce aveau nevoie: o maşină capabilă să transporte în condiţii de siguranţă muniţia experimentală în poligon.
„Noi am realizat specificaţia, caracteristicile tehnice şi de performanţă ale maşinii şi am lucrat cu un carosier agreat de Dacia, Romturingia SRL, care a făcut schiţele de execuţie şi implementarea”, explică locotenentul Ovidiu Iorga, asistent de cercetare ştiinţifică în Laboratorul de analiză, sinteză şi încercări explozivi şi mijloace exploziv-incendiare din Centrul CBRNE.
În realizarea proiectului s-a pornit, cum e şi normal, de la stabilirea specificaţiilor. Pentru a transporta în siguranţă pe drumurile publice, dar şi în poligon, muniţia experimentală şi materialele exploziv-incendiare, autospeciala de care aveau nevoie trebuia să răspundă mai multor cerinţe: să aibă capacitate de transport de minim 4 m³ şi sarcină utilă de minim 400 kg; să asigure protecţia la şocuri, vibraţii, temperaturi ridicate, radiaţie solară, umiditate; să poată pătrunde în teren accidentat, pe pante abrupte şi pe suprafeţe alunecoase.
Autospeciala rezultată are doar două locuri în loc de cinci, în spaţiul obţinut prin eliminarea acestora introducându-se o celulă de transport materiale periculoase, din compozit de protecţie, ignifug, cu sarcină utilă de peste 400 kg şi volum de 5,5 m³.
În plus, garda la sol a fost ridicată cu 4 cm, prin utilizarea suspensiilor rigide. Motorul, cutia de viteze, diferenţialul şi rezervorul sunt protejate cu scuturi, iar integritatea maşinii, a personalului şi a încărcăturii este asigurată suplimentar prin cadrul de protecţie exterior. Autospeciala este dotată cu troliu, cu sarcina utilă de 3.600 kg, şi cu toate mijloacele şi dispozitivele prevăzute de legislaţia europeană pentru transportul pe drumurile publice a materialelor explozive.
Autospeciala a intrat în dotarea Centrului CBRNE de la jumătatea lunii septembrie şi a îndeplinit deja două misiuni de transport materiale periculoase.
Facebook via Observatorul Militar