Romania Military

EC-725 o optiune onorabila pentru innoirea parcului de elicoptere dar si pentru SC IAR S.A.?

Plecand de la ideile din articolul legat de optiunile IAR S.A. Brasov IAR S.A. Brasov – o situatie fara iesire? si tinand cont de nevoia de a incepe inlocuirea in 3-4 ani a parcului de elicoptere militare romanesti, asa cum reiese din articolul “Flota de elicoptere militare a Romaniei”( 60 de elicoptere Puma, in variantele Socat, Naval, Medevac, M si L, precum si cele cateva IAR-316 B Alouette ramase in serviciu) voi incerca sa prezint o detaliere a uneia dintre variantele cele mai usor de implementat si care ar beneficia si de familiaritatea tehnologiei deja existente la S.C. IAR S.A. Brasov si Eurocopter Romania, chiar daca celedoua entitati nu se afla in cele mai bune relatii in urma disputarii in instanta a dreptului de a produce sub licenta IAR-330 si IAR-316:

http://www.ziare.com/afaceri/producatori/iar-brasov-a-fost-eliminata-de-la-cel-mai-mare-contract-de-achizitie-de-elicoptere-527779

Puma Socat

Pe partea elicopterului de transport, o solutie extrem de convenabila ar fi constructia sub licenta, in parteneriat Eurocopter Romania – IAR S.A. sau de catre noua entitate rezultata in urma fuziunii celor doua, fuziune negociabila in termeni avantajosi in schimbul contractului de productie si achizitie a 50-60 de elicoptere, a elicopterului EC 725 Super-Cougar/Caracal, ultimul si cel mai modern derivat al liniei Puma. Date tehnice: http://web.archive.org/web/20070929091435/http://www.eurocopter.com/paris2001/products/PDF/TechData_EC725_2001.pdf

 

EC 725 Super-Cougar

EC-725 are multe avantaje fata de IAR-330 Puma, fiind si un salt tehnologic semnificativ, dar si fata de NH90, care este un design exclusiv militar. Fata de Puma, in varianta IAR-330L/M pe care o detinem si noi, Caracal are urmatoarele avantaje:

 

IAR-330M Puma Socat

 

EC 725 Cougar/Caracal

 

Technical params

IAR-330L Puma

SA-330H Puma

EC-725 Caracal

NH90

MI-17

Echipaj

3

3

3

2

3

Capacitate

16

16

28 or 5,670 kg

20 or 4,000 kg

30

4,000kg

Lungime

15m

18.15 m

19.5 m

16.13 m

18.465

Inaltime

4.6m

5.14 m

4,6 m

5.23 m

4.76

Diametru rotor

16.2 m

15.00 m

16.20 m

16.30 m

21.25 m

Suprafata rotor

206.15 m2

177.0 m²

206.1 m2

356 m2

Sarcina utila

1,000 kg

5,670 kg

4,200 kg

Masa gol

3,615 kg

3,536 kg

5,330 kg

6,400 kg

7,489kg

Masa maxima

7,400 kg

7,000 kg

11,200 kg

10,600 kg

13,000 kg

Motoare/forta

2 × Turboméca Turmo IVB, 1,044 kW (1,400 hp)

2× Turboméca Turmo IVC, 1,175 kW (1,575 hp)

2 × Turboméca Makila 2A1, 1,776 kW (2,382 hp)

2 × Rolls-Royce Turbomeca RTM322-01/9 1,662 kW (2,230 shp)

2 × Klimov TV3-117VM, 1,633 kW (2,190 shp)

Viteza maxima

263 km/h (163 mph; 142 kn)

257 km/h (138 knots, 159 mph)

324 km/h (201 mph; 175 kn)

300 km/h

250 km/h (135 knots, 155 mph)

Viteza croaziera

248 km/h (134 knots, 154 mph)

285 km/h (177 mph; 154 kn)

Raza de actiune

550 km (342 mi; 297 nmi)

580 km (313 nm, 360 mi)

857 km (533 mi; 463 nmi)

800 km, 497 mi (TTH); 1,000 km, 621 mi (NFH)

465 km (251 nmi, 289 mi)

PRET

8.3 mil. euro modernizare SOCAT

12.5 mil euro

15 mil. euro

30-35 mil. euro

12 mil. $

Plafon serviciu

4,800 m

4,800 m

6,095 m

6,000 m

6,000 m

Rata de urcare

9.2 m/s

7.1 m/s

3.6 m/s

8 m/s

8  m/s

Trapa spate

NU

NU

NU

DA

DA

 

 

MIL MI-17

Dupa cum se vede mai sus, ca si caracteristici tehnice EC 725 Caracal este superior la majoritatea aspectelor chiar si fata de NH90, nu doar fata de IAR330, de la viteza la capacitate de transport, si toate acestea la un pret aproape injumatatit.  Spre comparatie, un MI-17 costa 12 mil. $ si poate duce 32 de pasageri fata de cei 20 ai NH-90 dar cu sarcini utile aparent asemanatoare, iar un EC 725 costa 15 mil euro/bucata si poate transporta 28 de militari. Probabil exista anumite avantaje datorita faptului ca NH-90 este un design militar din start, fata de celelalte 2 elicoptere care au si variante civile, dar pretul NH90 este totusi foarte ridicat.

NH 90

Tot legat de aspectul pret al EC725, se pare ca este destul de bun in raport cu performantele aparatului, deoarece recent au fost incheiate contracte de achizitii de catre mai multe tari, in unele cazuri Caracal fiind selectat in fata unor concurenti ca si Sikorsky S-92, AugustaWestland AW139 si Mil Mi-17:

http://www.airforce-technology.com/news/newsthailand-ec725-helicopters-eurocopter

 

Printre posibile modificari, care ar putea imbunatati si mai mult design-ul EC 725 ar fi:

SA 330Z cu fenestron

 

Deoarece Eurocopter este deja prezent in Romania, dupa ce a achizitionat 30% din actiunile SC IAR S.A., constituindu-se in Eurocopter Romania, fabricarea in Romania a unui produs din portofoliul sau ar fi ocazia perfecta pentru a privatiza S.C. IAR S.A., fuziona cu Eurocopter sau macar pentru  un parteneriat intre cele 2 entitati, dincolo de cele cateva zeci de bucati EC725 putand exista si un nou program SOCAT instalabil pe un Caracal modificat similar cu Surionul coreean, precum si un altul de productie a unui elicopter usor, cu aplicatii civile dar si militare. In aceasta colaborare, ar putea intra si Premium AEROTEC care produc la Ghimbav sectiuni de fuselaj pentru Airbus, iar grupul pe ansamblu livreaza fuselaje complete inclusiv pentru Eurofighter. La fuselaje folosesc fibra de carbon, similar cu cea folosita pentru fuselajele de Oryx-Puma sud-africana.

COLIBRI EC120 B

Ca si finalitate, am putea avea in tara linii de productie/upgrade pentru familia Puma-Cougar (deja existenta la Eurocopter Romania), Caracal dar si a unui elicopter usor din categoria: COLIBRI EC120 B ( urmas al Gazelle), Ecureuil AS350 B3 (urmas al Alouette2), EC130 B4 (urmas al Alouette3, cu o noua varianta – EC 130 T2 ) sau chiar EC 135/EC145 (varianta militara) care a intrat de curand in inzestrarea SMURD dar si a MAI.

Un elicopter usor dintre cele prezentate mai sus, ar avea un potential de vanzari de cateva zeci de bucati in varianta civila, pentru diverse institutii de stat sau firme private, dar ar putea genera un program de dezvoltare a unei variante militare de atac usor si capabilitati antitanc, disponibila si in format drona. Acest elicopter ar putea fi produs in numar de 70-100 de bucati si ar putea asigura nevoile de scoala, de recunoastere dar si ar substitui pe termen scurt un elicopter de atac dedicat al Romaniei, asa cum fusese cazul programului AH-1 Dracula.

 

AH-1Z

Ideea unui elicopter usor pentru inzestrarea fortelor romane am expus-o si la finalul materialului IAR S.A. Brasov – o situatie fara iesire? , in care prezentam o varianta modificata a Gazelle, sperand la o evolutie similara pentru un elicopter modern descendent al acelei linii, elicopter care sa asimileze si sistemul SOCAT.

 

“Blue Thunder” Gazelle

Eu personal as opta pentru o varianta monomotor, insa cu suficienta rezerva de putere pentru a depasi 1tona de masa utila, astfel ca o varianta militara sa poata primi atat armament acrosabil, contramasuri, senzori dar si blindaj care sa reziste la arme de pana la calibrul 12mm, avand si avantajul de a putea ateriza in spatii inguste. Acest elicopter, avand la baza o varianta civila, ar costa probabil la jumatate fata de un elicopter dedicat de atac, de genul Apache sau Mi-28, iar costul de operare ar fi foarte redus si cu manopera simplificata, ideal pentru a fi intretinut pe teren. Cat despre arme, exista o gama variata de containere si arme produse de partenerii Eurocopter, care le pot completa pe cele de provenienta israeliana din sistemul SOCAT.

EC130 B4

 Cel mai bine s-ar incadra in aceasta categorie EC130 B4/T2 care are deja un nou motor de 950 CP (fata de 847 CP ai variantei B4), ducand masa utila dinolo de 1tona, iar in timp probabil s-ar putea instala un motor cu 20% mai puternic, dand si mai multa rezerva de putere si sarcina utila elicopterului.

 

EC 635

                In acelasi timp, s-ar putea lua in considerare faptul ca EC 135 (/EC635 – varianta militara) a intrat deja in operarea unor institutii din Romania, iar faptul ca este bimotor asigura o redundanta in caz de avarie chiar daca creste pretul de intretinere si operare. Si acest elicopter ar putea reprezenta o solutie pentru noi, mai ales ca pretul variantei civile este in jur de 2 mil.euro. Un exemplu edificator ar fi programul american pentru un elicopter de atac usor, unde candidatul favorit este AAS-72X bazat pe Eurocopter EC145 (5.9 million$ Flyaway cost 2012 pentru varianta civila), ultima varianta fiind UH-72 Lakota propusa in colaborare cu Lockheed Martin.

UH-72 Lakota

                Si poate candva vom reusi sa repunem pe picioare programul AH1-Dracula pornind de la ultima varianta, AH-1Z, sau sa introducem un derivat al Rooivalk, avand la baza structura si inovatiile EC725.

Denel Rooivalk

                Eu as prefera si un proiect mai inovator, care mareste viteza elicopterului prin instalarea unui propulsor de impingere, asa cum este cazul proiectului Sikorsky X2, dezvoltat in versiunea sa militara – Sikorsky S-97 Raider, insa nu cred ca ne putem permite deocamdata asa ceva.

Sikorsky X2

Tragand linie pentru aproximativ 50-60 de elicoptere EC725 si alte cateva zeci de elicoptere usoare,chiar daca nu le vom produce sub licenta,  se poate ajunge la un program de achizitii de aproximativ 1 mld. de euro, bani care ar trebui re-investiti prin offset in economia romaneasca.

 

Sa speram ca Dumnezeu va lumina mintile respectabililor nostri guvernanti si decidenti si vor lua o decizie tinand cont de interesul national!

 

Marius Zgureanu

 

Exit mobile version