Romania Military

Editorial – Cozile la Tomahawkuri si corzile la arcuri…

O Tara fara aparare…

iar99_python

De peste doi ani RoMilitary tot spune ca noi ca Tara suntem practic fara aparare pe orice nivel vreti voi, cu exceptia poate a retelei de radare si razboi electronic, in rest Bunul Dumnezeu sa ne apere si NATO.

Cu  putin peste o duzina de aparate care se pot inca ridica de la sol RoAF este doar o umbra a unei aviatii militare, cu eternul si muritorul – se pare pana la urma – MIG 21 Lancer. Acum cand senilele rusesti se aud din ce ce mai tare pe granita nostra din Est incep sa apara prin presa lucruri despre care noi am scris cu peste un an in urma, anume faptul ca MIG-ul cat o fi el de patriot, si sincer imi este extrem de drag acest avion iconic pentru noi, nu mai poate efectiv sa zboare, datorita vechimii structurii…

De mai mult timp MIG-urile zboara cu restrictii, limitate fiind de resursa foarte aproape de epuizare si de viata maxima, pe care producatorul a asigurat-o pentru duralul din care aceste avioane au fost construite.

In privinta pilotilor… Cand noi am scris ca numarul de ore de zbor este jenant de mic si nu asigura de fapt pregatirea unui pilot de lupta ci doar, in cel mai bun caz, pastrarea reflexelor de zbor, poate  unii dintre voi au crezut ca suntem melodramatici, dar cu maximul de 40-50 de ore zburate (doar o mana de piloti) si in rest cu cateva ore pe an, putem sa fim siguri ca nu avem astazi piloti de vanatoare in sensul NATO al termenului, oricat de dureroasa ar fi aceasta afirmatie, oricat de exceptionala ar fi scoala noastra de aviatie. Daca ar fi cazul, baietii nostri ar muri degeaba in avioanele lor vechi, in timp ce Ponta si Basescu le-ar “insufla” curaj sa-si apere Tara!

Nu se poate sa ne lasam pacaliti si sa credem ca astia din NATO sunt total tembeli de-si zboara pilotii 180-200 de ore pe an, iar noi am inventat nus ce pregatire ca dupa doar cateva ore de zbor suntem egali cu ceilalti.

Iar daca lasam avioanele in sine si ajungem la infrastructura sau sprijinul la sol, situatia este si mai rea. Fara aparare antiaeriana reala, Romania s-a apucat sa importe niste jafuri de Hawk, cam la fel de performante ca si SA-2 Volhov de le aveam inca din anii “60 si cam la fel de folositoare, desi nu inteleg nici acum de ce nu s-a optat pentru modernizarea SA-6, eventual cu rachete NSSM, sistem care este superior Hawk-ului, macar prin faptul ca SA-6 Kub are rachete care pe ultima parte a traiectoriei se autoghideaza in IR si care sunt foarte mobile pe sasiuri cu senile, in timp ce Hawk este tot atat de mobil ca si Vohovul.

Nu avem asadar aparare AA cu raza scurta, medie sau lunga, CA-94/CA-95 sunt vechi ca vai de lume, SA-6 nemodernizat, SA-8 nemodernizat si aproape de sfarsitul resursei, sigura lor up-gradare fiind instalarea la Aerostar a unor module IFF. De ce ne-am incapatanat sa cumparm Hawk si nu am mers pe varianta Mistral/VL MICA, dublate poate de o modernizare a radarului si senzorului de pe SA-6, un complex AA care poate fi inca folosit si care conceptual macar este peste Hawk?! De ce am ingropat zeci de milioane de euro intr-un nefolositor Hawk?!

De ce nu se incearca macar acum achizitionarea de rachete AA portabile de tip Stinger, care ar putea fi integrate pe Gepard sau pe TAB-uri?! Ce sanse are orice coloana de mecanizata romaneasca in fata oricarui tip de atac aerian?! Ce sanse au bazele noastre aeriene sa fie aparate cu tunuri S-60, Vifor si SA-6/SA-8?! Ce razboi poate duce astazi Armata Romana cand este descoperita 100% in fata oricarui inamic capabil sa ridice macar doua escadrile de avioane moderne si o mana de elicoptere dotate cu rachete/bombe standoff?!

Si apropos de elicoptere, stau si ma gandesc daca refacerea resursei la cele care vor fi trimise la Brasov si eventual modernizarea unor “L”-uri la standardul Puma Socat se va face si prin upgrad-area lor cu motoare Makila?! O fi chiar asa de scump sa ne dotam o parte din elicoptere cu niste motoare care sa poata asigura si o oarecare protectie impotriva armelor de la sol si o incarcatura de arme mai mare?!

Ma asteptam sa aud o strategie adecvata axata pe acoperirea aeriana, ca fiind prima si cea mai mare urgenta, ma asteptam sa aud despre programe de dezvoltare/achizitie de rachete AA cu raza scurta si medie, de integrarea lor pe mijloace mobile, mai ales daca tinem cont ca rachetele cu “raza scurta” rusesti de pe sistemele lor ultra-mobile AA de tip Tunguska sau Pantsir S1 bat la 15 respectiv 20 de km, iar in curand chiar 30! Ma steptam sa aud despre STAR 80L si rachete AT portabile sau chiar despre lovitura ghidata PRND de 122mm…

Din pacate MIG-21 se inscrie si el pe lista cu tehnica de lupta pe care in caz de conflict mai bine n-o scoti la inaintare sa omori oamenii degeaba, alaturi de T-55AM/TR-85, fregatele si intreaga flota, TAB-urile 71/77, obuzierele tractate de 152mm, pentru ca este la minte oricarui om normal ca militarii aia ar fi trimisi la moarte sigura fara nici o sansa sa faca ceva, fara nici o sansa de supravietuire sau fara sansa de a lupta cu inamicul: ar fi pur si simplu ucisi fara sa poata face nimic!

Ori in aceste conditii noi auzim de resaparea MIG-21 – desi resursa data de producator face ca aparatele sa fie practic putin utilizabile, de resaprea IAR 330 Puma – fara sa putem spera si la o remotorizare decenta care sa dea o sansa acestui elicopter, de IAR 99 – care Dumnezu sa ma ierte dar nu este un avion de razboi ci de antrenament si atat.

OK, este un inceput, dar ce programe de achizitie/fabricare pentru tehnica de lupta noua vor fi lansate?! De ce nu cumparam de la americani inca 24 de F-16A, pe care sa le modernizam la un standard acceptabil?! De ce nu cumparam sisteme AA decente?! De ce nu integram de exemplu  Crotalul NG, cu raza de 15 km, pe SAUR 2, ca doar s-au executat deja teste dinamice cu cele doua?! De ce nu reactivam in procedura de urgenta achizitia de Mistral si VL Mica cu rol de SHORAD/VSHORAD?!

Cam ce spera guvernul ca va face cu aceste peticiri peste peticiri, cu resapari peste resapari?! De ce nu rupem odata pisica in doua si nu lansam programe mari de inzestrare multianuale, chiar pe sume  mai modeste, dar sa le lansam odata si sa incepem sa integram ce putem in industria nationala?! De ce nu se lanseaza comenzi ferme catre industria romaneasca ca mai apoi sa privatizam fabricile?! Din punctul meu de vedere, desi acesta operatiune de reparatie la o mana de avioane si elicoptere este binevenita – si poate unii dintre voi ma vor injura – eu tot zic ca aruncam banii pe fereastra reanimand MIG-uri, IAR-uri si 99-uri, cand stim cu totii ca sunt total depasite moral si nu pot face fata in aproape nici o situatie. Adica ori cu ele, ori fara ele, tot murim degeaba!

Ca si cum in fata cavaleriei SUA indienii apasi s-ar fi pregatiti de lupta prin schimbarea cozilor la Tomahawkuri si corzile la arcuri, sperand la mai bine…

 

GeorgeGMT

Iar noi am scris si tot scris si am trimis si tot trimis…

 29 Ianuarie 2014 –   „RoAF – ore de zbor, un dezeastru rar vizibil”

5 ianuarie 2013  –   „Mai are Romania aviatie de vanatoare?”

7 mai 2012 –   „Starea deplorabila si disperata a aviatiei de vanatoare

18 decembrie 2012 – „Minima alocare de buget  din partea MApN pentru supravietuirea industriei de aparare”

 

 

Exit mobile version